Stereon startar när jag öppnar dörren /Ibiza

5

2017-07-15 10:24

Hej!

Jag har en Seat Ibiza Style -10 där stereon ibland startar i CD-läge när jag öppnar dörren (ibland även när jag larmar av).
Jag har aldrig spelat upp en CD i den och den stängs alltid av i radioläget...

Någon som har varit med om liknande?

Evildan Herr

11896 2

2017-07-15 10:55

Den här killen Arnie Cunningham hade ett liknande problem med sin Plymouth Fury -58
http://wickedhorror.thunderroadinc.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/11/christine-arnie.jpg

Förmodligen har inte du samma besvär utan ditt problem kan bero på att något komfortstyrdon eller liknande detalj, som sköter belysning och radion när tändningen  är avstängd, har fått någon typ av kortslutning så dörrkontakten påverkar fler saker.

Ju äldre jag blir, desto mindre otur har jag när jag skruvar.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)
5

2017-07-16 10:52

Mm... Får gräva vidare lite...

539

2017-07-16 11:04

Är det någon sorts originalstereo eller en vanlig eftermarknads?

Evildan Herr

11896 2

2017-07-16 11:20

Kabelstammen till dörren som är trasig/ärgad så det kortsluter och kommer tjuvström därifrån till högtalarkabel och felet uppstår? Långsökt kanske, men elfel kan vara så märkliga saker.

Ju äldre jag blir, desto mindre otur har jag när jag skruvar.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

Hybridsmurfen Forum- och sitemoderator

9644

2017-07-16 11:25

Evildan skrev:
Kabelstammen till dörren som är trasig/ärgad så det kortsluter och kommer tjuvström därifrån till högtalarkabel och felet uppstår? Långsökt kanske, men elfel kan vara så märkliga saker.

Tror inte Arnies Christine hade riktigt samma problem. Möjligen kan bilen vara släkt med Bumbelbee i transformers och vill snacka med TS om dennas körstil.

Nåväl, prova att pilla med dörrkontakten och se om problemet kvarstår. Då kan man eventuellet utesluta kabelstammen.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Cupra_ Masterchief

3389 3

2017-07-16 18:33

Be någon med vag-com kolla inställningarna om den alltid varit så. Har det kommit nyligen så håller jag med ovanstående talare. Bugg/glapp troligtvis. Min startar inte vid avlarmning eller dörröppning.

Una vitae enim regnum bene
Seat Ibiza ST Ecomotive "I pizza" (2011)
Seat Leon Cupra R "Blåbärskrille" (2011)
5

2017-07-17 09:42

Hej o tack för alla svar hittills.
Det är org-stereon som sitter i och det är inte varje gång jag öppnar dörren som det sker.
Jag ska se om jag kommer åt kablarna vid dörren när det slutat ösregna...

5

2017-07-17 11:20

Hmm...  Stereon startar även när man öppnar bakluckan. Känns inte som glapp i en kabelstam då?
Någon pratade om ett komfortrelä, kan det vara ett sånt som misständer, var isf. sitter de?

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon