Kamremsbyte Mazda 323

Sara_87
22 juli 2017 · 3 Inlägg

Hej,
Det är dags för kamremsbyte på min Mazda 323 -00. Kamremmen byttes vid 9100 mil och den har nu gått 18200. Vågar jag köra långt med bilen (totalt ca 200 mil) innan jag byter kamremmen? Är livrädd att bilen lägger av på E4n. Hur länge kan den gå på övertid?

Mack Forum- och sitemoderator
22 juli 2017 · 26 136 Inlägg

Det är tyvärr inte mycket till svar, men kan berätta en liten anektot om en äldre släkting till undertecknad som ofta kom på besök. Han ägde en Volvo 245:a av något nyare slag och utåt sett såg den väldigt fräsch ut.
Gick som en dröm gjorde den också, och det är kanske lite av ett måste om man åker ända från Umeå.
Min far frågade en dag herrn om kamremmen är bytt, och han får svaret:
- Kamremmen?
Han kände inte till att den hade en kamrem som skulle bytas, och väl på en verkstad - efter att ovetandes ha kört förbi TRE riktmärken för när remmen skall bytas - så hängde den ursprungliga fortfarande med. Visserligen hörde jag att den hängde på det berömda håret men den fungerade fortfarande, och inget hängde således.

Så mitt svar är, utan att ha något större belägg för det, att jag tror det är lugnt. Boka din tid och fortsätt kör.
Det är lite som mjölk. Lite över tiden gör ingenting. Det går att dricka i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2017 · 17 470 Inlägg

Jag lägger in ett veto mot Mack.

Det beror på hur gammal remmen är. Det är inte en gammal Volvo vi pratar om som remmen håller i evighet på. Är remmen 10 år gammal hade jag inte kört en meter till i onödan utan byte. Är den 5 år gammal hade jag kört de 200 milen utan tvekan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
22 juli 2017 · 26 136 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag lägger in ett veto mot Mack.

Det beror på hur gammal remmen är. Det är inte en gammal Volvo vi pratar om som remmen håller i evighet på. Är remmen 10 år gammal hade jag inte kört en meter till i onödan utan byte. Är den 5 år gammal hade jag kört de 200 milen utan tvekan.

Helt rätt att lägga ett veto. Bara bra.
Just därför jag säger att jag inte har några större belägg för mina teorier, utan man får välja själv hur man gör.
Man KAN ha tur, och det håller. Men man kan också ha otur och det havererar vid sämsta tänkbara tillfälle.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
panda666
22 juli 2017 · 4 250 Inlägg

hehe spännande att leka med elden/döden. låter ungefär som gamla civics, folk säljer/byter dom utan att byta remmen och till slut hamnar den och pajar för nån ägare till slut, bra att dom är billiga att köpa iaf^^ vad är egentligen rekordet på hur länge övertid en rem pallar? nån som har nån rekord?

Sara_87
23 juli 2017 · 3 Inlägg

Tack för era svar. Remmen är 7 år gammal. Bytt 2010.

rodieki Tekniknörd
3 augusti 2017 · 92 Inlägg

Det är noga med att man byter när det är utsatt tid. Remmarna håller normalt inte längre än de är utsatta att göra. Så byt så snart du kan. Man har hört att jag väntar till nästa månad, ja tjena remmen gick av det blev bara sallad med motorn. Ja det kanske du inte vet. Om remmen går av så förstör man motorn i de flesta fall.

caromania Forummoderator
3 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag lägger in ett veto mot Mack.

Det beror på hur gammal remmen är. Det är inte en gammal Volvo vi pratar om som remmen håller i evighet på. Är remmen 10 år gammal hade jag inte kört en meter till i onödan utan byte. Är den 5 år gammal hade jag kört de 200 milen utan tvekan.

Jag håller med Hybrid.

Apropå anekdoter. När jag var en liten pilt så hade vi en 240 där kamremmen faktiskt gick av. Morsan hade parkerat utanför Konsum och när hon skulle köra iväg så surrade det bara konstigt. En förbipasserande herre ropade att hon skulle sluta försöka starta eftersom kamremmen gått av. Bilen bogserades hem och kamremmen byttes på gårdsplanen varpå bilen gick som den gjort innan, dvs ganska törstigt och inte så bekvämt. Men det var ju 70tal så kraven var lägre.

Däremot är ju risken överhängande att det blir ventilsallad i en modernare motor så ett byte är ju klokt. Ingen vet när eller om remmen går av och det vore synnerligen trist om du (ts) tänker att "så många på motorforumet trodde den håller så jag kör 200mil till" för att sedan stå med totalhaveri. Det beslutet måste du helt ta själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang