Fyllt på kylarvätska med annan färg än org?

Mack855
22 juli 2017 · 1 354 Inlägg

Hej!

Bytte termostat på min V70 i veckan och ja det blev lite svinn på kylarvätska.
Nåväl, väl på feltema stod jag och läste på de två förpackningarna som feltema har att erbjuda och tog den som det stod "bra skydd för de flesta av dagens bensin/ dieselmotorer. Särskilt för överladdade aluminiummotorer" perfekt tänkte jag och köpte den utan att läsa vilken färg det var. Googlade runt efter mycket om och men så tänkte jag "lugnt bara inte etylen och propylon(?) blandas" men så läste jag runt och Bosse bildoktor säger att det spelar ingen roll på färgen men på olika forum står det att man koksar ihop i kylsystemet med olika färger. I instruktionsboken står det bara att kylvätska med korrosionsskydd ska användas. Bör jag tappa ur 9 liter kylvätska och byta all vätska för att jag hällt i 1-1,2 liter röd kylvätska?

Tacksam för svar med underlag!

EDIT: LÄNK SOM BESKRIVER VILKA VÄTSKOR SOM KAN BLANDAS OCH INTE BLANDAS

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Senast redigerat av Mack855 (22 juli 2017)

caromania Forummoderator
22 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Glykol saknar färg. Olika tillverkare/försäljare färgar denna efter eget tycke. Det finns vissa överensstämmande drag i färgsättningen hos vissa märken men inte hos andra. Vad du behöver göra är att läsa vilken typ av glykol som rekommenderas till din bil och sedan köpa den typen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
22 juli 2017 · 1 354 Inlägg

caromania skrev:
Glykol saknar färg. Olika tillverkare/försäljare färgar denna efter eget tycke. Det finns vissa överensstämmande drag i färgsättningen hos vissa märken men inte hos andra. Vad du behöver göra är att läsa vilken typ av glykol som rekommenderas till din bil och sedan köpa den typen.

Ungefär som jag tolkat allting men som jag skrivit stod det inget om propylen eller etylen utan enbart korrosionsskydd och jag frågade på Volvo vilken typ dom hällt i när kylarvätskan byttes för ca 2 år sedan, vilket var etylen så jag har hällt i etylen glykol med (enl. feltema) Extra bra korrosionsskydd för alu-motorer så då bör allting vara lugnt? Bara tuta och köra..?

Djo
22 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Volvos egna glykol är.

Blå

Grön

Röd

Orange

Och det är samma flaskor.

Och det går fint blanda färger.

Köpte själv en genomskinlig på mekonomen blandbar med alla på marknaden kände glykoler hm jaja funkade fint iallafall.

Ska inte vara någon fara med din glykol,

Etylen och propylen ska dock ej blandas, i övrigt går det oftast blanda hejvilt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
22 juli 2017 · 1 354 Inlägg

Djo skrev:
Volvos egna glykol är.

Blå

Grön

Röd

Orange

Och det är samma flaskor.

Och det går fint blanda färger.

Köpte själv en genomskinlig på mekonomen blandbar med alla på marknaden kände glykoler hm jaja funkade fint iallafall.

Ska inte vara någon fara med din glykol,

Etylen och propylen ska dock ej blandas, i övrigt går det oftast blanda hejvilt.

Tackar, killen jag hoppades skulle svara som själv jobbat på Volvo wink

caromania Forummoderator
22 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:

Djo skrev:
Volvos egna glykol är.

Blå

Grön

Röd

Orange

Och det är samma flaskor.

Och det går fint blanda färger.

Köpte själv en genomskinlig på mekonomen blandbar med alla på marknaden kände glykoler hm jaja funkade fint iallafall.

Ska inte vara någon fara med din glykol,

Etylen och propylen ska dock ej blandas, i övrigt går det oftast blanda hejvilt.

Tackar, killen jag hoppades skulle svara som själv jobbat på Volvo wink

Testa att blanda mjölk och citronsaft. Det är vad som kan hända om du blandar "hej vilt". Huruvida Volvo säljer vad som helst och hursomhelst som kan blandas här och där, det vet jag inte och bryr mig heller inte om men det finns kylarvätska som inte fungerar med annan kylarvätska. Punkt slut.

Nu oroar jag mig på allvar inför kommande googlingar som träffar denna tråden.

https://i.imgflip.com/u2ujl.jpg

Senast redigerat av caromania (22 juli 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
22 juli 2017 · 1 354 Inlägg

caromania skrev:

Mack855 skrev:

Djo skrev:
Volvos egna glykol är.

Blå

Grön

Röd

Orange

Och det är samma flaskor.

Och det går fint blanda färger.

Köpte själv en genomskinlig på mekonomen blandbar med alla på marknaden kände glykoler hm jaja funkade fint iallafall.

Ska inte vara någon fara med din glykol,

Etylen och propylen ska dock ej blandas, i övrigt går det oftast blanda hejvilt.

Tackar, killen jag hoppades skulle svara som själv jobbat på Volvo wink

Testa att blanda mjölk och citronsaft. Det är vad som kan hända om du blandar "hej vilt". Huruvida Volvo säljer vad som helst och hursomhelst som kan blandas här och där, det vet jag inte och bryr mig heller inte om men det finns kylarvätska som inte fungerar med annan kylarvätska. Punkt slut.

Nu oroar jag mig på allvar inför kommande googlingar som träffar denna tråden.

https://i.imgflip.com/u2ujl.jpg

Nu är ju inte jag vetenskapsman men citronsaft och mjölk är väl ingen korrekt jämförelse. Snarare blanda bobs citronsaft med ICAs eller FUNs citronsaft eller Arlas mjölk med norrmejeriers eller ICAs mjölk. Vi får klargöra att man kan inte hinka i vad som helst i ett kylsystem eller för den delen oljetråget... Däremot om du har något att tillägga caromania som kan hjälpa mig eller någon annan som träffar på denna tråd får du gärna dela med dig. Till exempel det som jag skrev att jag har blandat etylenglykol med tidigare etylenglykol, finns det olika etylenglykoler som inte kan blandas?


Vet bara som jag skrev att när man googlar är det många trådar som säger ajabaja på att blanda färger. Hittade en annan tråd där it_mutt svarat att i hans instruktionsbok på hans Audi står det att man får inte blanda färg. Gäller det vissa bilar eller egentligen generellt? Känns som att jag svamlar just nu men jag kan ingenting om glykol big_smile

caromania Forummoderator
22 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:

caromania skrev:

Mack855 skrev:

Tackar, killen jag hoppades skulle svara som själv jobbat på Volvo wink

Testa att blanda mjölk och citronsaft. Det är vad som kan hända om du blandar "hej vilt". Huruvida Volvo säljer vad som helst och hursomhelst som kan blandas här och där, det vet jag inte och bryr mig heller inte om men det finns kylarvätska som inte fungerar med annan kylarvätska. Punkt slut.

Nu oroar jag mig på allvar inför kommande googlingar som träffar denna tråden.

https://i.imgflip.com/u2ujl.jpg

Nu är ju inte jag vetenskapsman men citronsaft och mjölk är väl ingen korrekt jämförelse. Snarare blanda bobs citronsaft med ICAs eller FUNs citronsaft eller Arlas mjölk med norrmejeriers eller ICAs mjölk. Vi får klargöra att man kan inte hinka i vad som helst i ett kylsystem eller för den delen oljetråget... Däremot om du har något att tillägga caromania som kan hjälpa mig eller någon annan som träffar på denna tråd får du gärna dela med dig. Till exempel det som jag skrev att jag har blandat etylenglykol med tidigare etylenglykol, finns det olika etylenglykoler som inte kan blandas?


Vet bara som jag skrev att när man googlar är det många trådar som säger ajabaja på att blanda färger. Hittade en annan tråd där it_mutt svarat att i hans instruktionsbok på hans Audi står det att man får inte blanda färg. Gäller det vissa bilar eller egentligen generellt? Känns som att jag svamlar just nu men jag kan ingenting om glykol big_smile

Saft-/mjölkjämförelsen är inte lika bra nej. Kylarvätska är ett samlingsnamn. Blandar du OAT med propylen/etylen får du gegga. Detta leder till haveri.

Etylenglykol är etylenglykol oavsett färg.

Propylenglykol är propylenglykol oavsett färg.

Dessa går utmärkt att blanda inom egna typer så länge etylen  eller propylen hälls i.

Att sedan någon amatör som är  självutnämnd kunnig säger att man kan blanda hur fan som helst drabbar faktiskt inte mig. Förutom själsligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
22 juli 2017 · 1 354 Inlägg

Det var det jag ville ha svar på.. Om jag inte minns fel vill jag minnas att OAT är ett ämne som finns i vissa glykoler för olika "klasser" av korrosionsskydd? Finns väl en himla massa benämningar på olika (som jag förstått det) tillsatsmedel i glykol för olika motorer, har jag rätt eller fel?

caromania Forummoderator
22 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:
Det var det jag ville ha svar på.. Om jag inte minns fel vill jag minnas att OAT är ett ämne som finns i vissa glykoler för olika "klasser" av korrosionsskydd? Finns väl en himla massa benämningar på olika (som jag förstått det) tillsatsmedel i glykol för olika motorer, har jag rätt eller fel?

Du har rätt. Vad händer om du blandar "hej vilt" är en annan sak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
22 juli 2017 · 1 354 Inlägg

caromania skrev:

Mack855 skrev:
Det var det jag ville ha svar på.. Om jag inte minns fel vill jag minnas att OAT är ett ämne som finns i vissa glykoler för olika "klasser" av korrosionsskydd? Finns väl en himla massa benämningar på olika (som jag förstått det) tillsatsmedel i glykol för olika motorer, har jag rätt eller fel?

Du har rätt. Vad händer om du blandar "hej vilt" är en annan sak.

Ja det var tur att du sa det där, nu när jag googlade och kollade produktdatabladet så innehåller det jag köpt OAT. Vilket jag har svårt att tro att Volvo använt till min bil. Skriver i en i mitt tycke vettig länk så fler kan kolla upp vad som kan blandas och inte.

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Evildan
22 juli 2017 ·

Volvos glykol passande din bil är en HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) med silikat och benzoat då en OAT är för frätande att fungera väl i Volvos kylsystem.

Du kan alltså inte "blanda hej vilt" med etylenglykoler heller.

Senast redigerat av Evildan (22 juli 2017)

caromania Forummoderator
22 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:

caromania skrev:

Mack855 skrev:
Det var det jag ville ha svar på.. Om jag inte minns fel vill jag minnas att OAT är ett ämne som finns i vissa glykoler för olika "klasser" av korrosionsskydd? Finns väl en himla massa benämningar på olika (som jag förstått det) tillsatsmedel i glykol för olika motorer, har jag rätt eller fel?

Du har rätt. Vad händer om du blandar "hej vilt" är en annan sak.

Ja det var tur att du sa det där, nu när jag googlade och kollade produktdatabladet så innehåller det jag köpt OAT. Vilket jag har svårt att tro att Volvo använt till min bil. Skriver i en i mitt tycke vettig länk så fler kan kolla upp vad som kan blandas och inte.

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Bra länk! Nu mår jag själsligt bättre om tråden googlas!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
22 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Volvos glykol passande din bil är en HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) med silikat och benzoat då en OAT är för frätande att fungera väl i Volvos kylsystem.

Du kan alltså inte "blanda hej vilt" med etylenglykoler heller.

Vi amatörer har saknat dig i tråden. De kunniga har lyst med sin frånvaro.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Berggren79
22 juli 2017 · 90 Inlägg

förutom att hindra vissa metaller i motorn att ärga så har man även frost skydd i glykol, båda dessa saker blir helt galet om du blandar vilt, har du 2 olika sorters glykol som båda ska tåla -30 och blandar dessa kan de i vissa fall bara tåla -20. kan vara rätt förödande beroende på vart man bor.

Mack855
22 juli 2017 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:
Volvos glykol passande din bil är en HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) med silikat och benzoat då en OAT är för frätande att fungera väl i Volvos kylsystem.

Du kan alltså inte "blanda hej vilt" med etylenglykoler heller.

Lustigt att Biltema skriver på sin hemsida att det jag har inhandlat passar min bil när jag slår in reg.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000038426/

Nåväl. Gör om gör rätt som det heter.

Evildan
22 juli 2017 ·

Mack855 skrev:

Evildan skrev:
Volvos glykol passande din bil är en HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) med silikat och benzoat då en OAT är för frätande att fungera väl i Volvos kylsystem.

Du kan alltså inte "blanda hej vilt" med etylenglykoler heller.

Lustigt att Biltema skriver på sin hemsida att det jag har inhandlat passar min bil när jag slår in reg.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000038426/

Nåväl. Gör om gör rätt som det heter.

Till min Prius rekommenderar Biltemas onlinekatalog både turbomössa, tändkablar och en MC-olja.
Till en MB 500sel -86 anser biltema att 4st tändstift är ett lagom antal vid byte. Jag tror dom tycker att man bara byter på en cylinderbank.
Nu är inte Biltema något unikum gällande dylikt, det är helt enkelt så det blir när självutnämnda experter tillåts härja fritt och blanda och ge lite hur som helst.

Evildan
22 juli 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:
Volvos glykol passande din bil är en HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) med silikat och benzoat då en OAT är för frätande att fungera väl i Volvos kylsystem.

Du kan alltså inte "blanda hej vilt" med etylenglykoler heller.

Vi amatörer har saknat dig i tråden. De kunniga har lyst med sin frånvaro.

Det är alltid skönt att vara i gott sällskap med andra glada amatörer.

Mack855
23 juli 2017 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:

Mack855 skrev:

Evildan skrev:
Volvos glykol passande din bil är en HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) med silikat och benzoat då en OAT är för frätande att fungera väl i Volvos kylsystem.

Du kan alltså inte "blanda hej vilt" med etylenglykoler heller.

Lustigt att Biltema skriver på sin hemsida att det jag har inhandlat passar min bil när jag slår in reg.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000038426/

Nåväl. Gör om gör rätt som det heter.

Till min Prius rekommenderar Biltemas onlinekatalog både turbomössa, tändkablar och en MC-olja.
Till en MB 500sel -86 anser biltema att 4st tändstift är ett lagom antal vid byte. Jag tror dom tycker att man bara byter på en cylinderbank.
Nu är inte Biltema något unikum gällande dylikt, det är helt enkelt så det blir när självutnämnda experter tillåts härja fritt och blanda och ge lite hur som helst.

Du har helt rätt, måste tillägga då att jag tycker det är konstigt att det inte står i instruktionsboken att man ska använda HOAT glykol till bilen utan enbart att det ska vara glykol med korrosionsskydd. Rent flyt för mig att någon på garaget visste vad man ska använda. Nu hoppas vi iallafall att om någon annan googlar hit får bättre hjälp än jag kunnat läsa mig till.

Evildan
23 juli 2017 ·

Mack855 skrev:

Evildan skrev:

Mack855 skrev:

Lustigt att Biltema skriver på sin hemsida att det jag har inhandlat passar min bil när jag slår in reg.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000038426/

Nåväl. Gör om gör rätt som det heter.

Till min Prius rekommenderar Biltemas onlinekatalog både turbomössa, tändkablar och en MC-olja.
Till en MB 500sel -86 anser biltema att 4st tändstift är ett lagom antal vid byte. Jag tror dom tycker att man bara byter på en cylinderbank.
Nu är inte Biltema något unikum gällande dylikt, det är helt enkelt så det blir när självutnämnda experter tillåts härja fritt och blanda och ge lite hur som helst.

Du har helt rätt, måste tillägga då att jag tycker det är konstigt att det inte står i instruktionsboken att man ska använda HOAT glykol till bilen utan enbart att det ska vara glykol med korrosionsskydd. Rent flyt för mig att någon på garaget visste vad man ska använda. Nu hoppas vi iallafall att om någon annan googlar hit får bättre hjälp än jag kunnat läsa mig till.

Det står sällan i instruktionsböckerna så specifierat utan tanken är att du ska åka till återförsäljaren och köpa det du behöver.
Det är likadant i min bok till toylådan,  Toyota original kylarvätska eller likvärdig produkt.
Men mitt råd är för att vara helt säker är att åka till Volvohandlaren och köpa av dom. Det är förmodligen inte angivet på deras flaska vad det är i men det bör ju bli rätt och riktigt kan man tycka

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang