Vad betyder ex. 2.0 TDI?

AspPower
23 juli 2017 · 10 Inlägg

Hej! Har alltid undrat vad ex. 2.0 TDI står för, TDI vet jag att det är Turbo Diesel men 2.0 är det laddtrycket eller? Är rätt ny till det här med bilar, även om jag varit intresserad sen barnsben så har jag aldrig direkt fattat vad detta betyder smile

Ha det bra!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2017 · 17 477 Inlägg

Turbo Diesel Injection

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 049 Inlägg

AspPower skrev:
Hej! Har alltid undrat vad ex. 2.0 TDI står för, TDI vet jag att det är Turbo Diesel men 2.0 är det laddtrycket eller? Är rätt ny till det här med bilar, även om jag varit intresserad sen barnsben så har jag aldrig direkt fattat vad detta betyder smile

Ha det bra!

2,0 betyder att det är en 2-litersmotor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
trubbelturbo
23 juli 2017 · 1 460 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Turbo Diesel Injection

Turbo Direct Injection, faktiskt wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
23 juli 2017 ·

Turbo Diesel Intercooler, faktiskt.

TDI betyder olika saker beroende vilken bil det sitter på.

Det är hur som helst en turboladdad dieselmotor.

2.0 är cylindervolymen avrundad på ett cirka ungefär passande marknadsföringen.

OlssonEmil
23 juli 2017 · 87 Inlägg

TDI är Turbo Direct injection.

Intercooler har förkortningen IC

Evildan
23 juli 2017 ·

Beya skrev:
TDI är Turbo Direct injection.

Intercooler har förkortningen IC

På vissa märken/modeller är det så och på vissa märken/modeller är det annorlunda.

Utmarks-Loke
23 juli 2017 · 5 836 Inlägg

På mercedes W124 betydde TD transport diesel, alltså kombi med dieselmotor, men jag vet inte om det fanns någon TDI?  Var det en turbodiesel hette den DT, eller alltså TDT om det var en kombi

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2017 · 17 477 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
På mercedes W124 betydde TD transport diesel, alltså kombi med dieselmotor, men jag vet inte om det fanns någon TDI?  Var det en turbodiesel hette den DT, eller alltså TDT om det var en kombi

Man skiljer ofta på TD och TDi då de har helt olika uppbyggnad. Men gamla hederliga virvelkammardieslar försvann i början av 90-talet så när kidsen idag pratar turbodiesel så brukar det normalt vara direktinsprutade sådana.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AspPower
23 juli 2017 · 10 Inlägg

Aha tack! Vad menar man med hur många liter det är?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2017 · 17 477 Inlägg

AspPower skrev:
Aha tack! Vad menar man med hur många liter det är?

Japp. En Mercedes 320 CDi är som exempel en en diesel (motsvarar TDi på MB-språk) som är på cirka 3,2 liter. Vissa undatag finns men överlag så stämmer det.

Antal liter är ett mått på hur stor motorn är helt enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Seth
23 juli 2017 · 3 354 Inlägg

Evildan skrev:

Beya skrev:
TDI är Turbo Direct injection.

Intercooler har förkortningen IC

På vissa märken/modeller är det så och på vissa märken/modeller är det annorlunda.

fast det är väl så att "TDI" är trademarkat av Vag gruppen så då har det väl främst en betydelse vilket är Turbo Direct injection.

Fast det finns ju undantag som land rover som använt tdi märket nån gång

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
jaka54
23 juli 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
2 liter betyder att motorn har en cylindervolym på 2000 kubikcentimeter. Detta är ett mått på hur "stor " motorn är
En moppe t,ex har en motor på 50 kubikcentimeter och en gammal "amerikanare" som i den Camaro 76:a jag håller på och renoverar har en 5liters motor , 5000kubik ( V8:a). Ett annat exempel det tyska jaktplanet  Me 109 ( WW2) hade en  V12 motor på 37liter (37000 kubikcentimeter.

AspPower
23 juli 2017 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
2 liter betyder att motorn har en cylindervolym på 2000 kubikcentimeter. Detta är ett mått på hur "stor " motorn är
En moppe t,ex har en motor på 50 kubikcentimeter och en gammal "amerikanare" som i den Camaro 76:a jag håller på och renoverar har en 5liters motor , 5000kubik ( V8:a). Ett annat exempel det tyska jaktplanet  Me 109 ( WW2) hade en  V12 motor på 37liter (37000 kubikcentimeter.

Tackar, nu förstår jag!

caromania Forummoderator
24 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Förkortningarna på bakluckan kan ju betyda vafan som helst egentligen. Tillverkarnas eget Fantomenspråk. Jag föredrar beteckningar som Vitesse eller Super Sports.

Vilken Messerschmitt bf 109 hade 37 liters motor? DB601 var på 34 och DB605 på 36? Merlinmotorn var på 27 liter, blandade du ihop entalen? Inte så intressant för några men viktigt för andra...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2017 · 14 049 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
2 liter betyder att motorn har en cylindervolym på 2000 kubikcentimeter. Detta är ett mått på hur "stor " motorn är
En moppe t,ex har en motor på 50 kubikcentimeter och en gammal "amerikanare" som i den Camaro 76:a jag håller på och renoverar har en 5liters motor , 5000kubik ( V8:a). Ett annat exempel det tyska jaktplanet  Me 109 ( WW2) hade en  V12 motor på 37liter (37000 kubikcentimeter.

Haha!! Även fast en V8:a är rätt stor men 5000 kubik. Nja...... wink

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (24 juli 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
CC72
24 juli 2017 · 1 661 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
2 liter betyder att motorn har en cylindervolym på 2000 kubikcentimeter. Detta är ett mått på hur "stor " motorn är
En moppe t,ex har en motor på 50 kubikcentimeter och en gammal "amerikanare" som i den Camaro 76:a jag håller på och renoverar har en 5liters motor , 5000kubik ( V8:a). Ett annat exempel det tyska jaktplanet  Me 109 ( WW2) hade en  V12 motor på 37liter (37000 kubikcentimeter.

Haha!! Även fast en V8:a är rätt stor men 5000 kubik. Nja...... wink

/Benny

5.7l (5700cc)

-------
2800
Motorkonfiguration

Typ av motor  Förbränningsmotor
Motorkonfiguration  V-motor
Cylindervolym  5733 cc
Antal cylindrar  8
Antal ventiler per cylinder  2
Cylinderdiameter  101.6 mm
Slaglängd  88.4 mm
Kompressionsförhållande  8.5 :1
Kompressor Ja
Turbo  Nej
---------


Beror på hur man skriver ut det

caromania Forummoderator
24 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
2 liter betyder att motorn har en cylindervolym på 2000 kubikcentimeter. Detta är ett mått på hur "stor " motorn är
En moppe t,ex har en motor på 50 kubikcentimeter och en gammal "amerikanare" som i den Camaro 76:a jag håller på och renoverar har en 5liters motor , 5000kubik ( V8:a). Ett annat exempel det tyska jaktplanet  Me 109 ( WW2) hade en  V12 motor på 37liter (37000 kubikcentimeter.

Haha!! Även fast en V8:a är rätt stor men 5000 kubik. Nja...... wink

/Benny

Kubikcentimeter. Du tänker kubiktum.
350 kubiktum=5700 kubikcentimeter. Ungefär.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2017 · 14 049 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
2 liter betyder att motorn har en cylindervolym på 2000 kubikcentimeter. Detta är ett mått på hur "stor " motorn är
En moppe t,ex har en motor på 50 kubikcentimeter och en gammal "amerikanare" som i den Camaro 76:a jag håller på och renoverar har en 5liters motor , 5000kubik ( V8:a). Ett annat exempel det tyska jaktplanet  Me 109 ( WW2) hade en  V12 motor på 37liter (37000 kubikcentimeter.

Haha!! Även fast en V8:a är rätt stor men 5000 kubik. Nja...... wink

/Benny

Kubikcentimeter. Du tänker kubiktum.
350 kubiktum=5700 kubikcentimeter. Ungefär.

Näe, jag tänker som så att eftersom han skrev kubikcentimeter på 3 ställen och kubik när det gällde 305:an på 5 liter. Tyckte det var lite roligt med 5000 kubik vilket är 5 miljoner liter. Därav min kommentar och smiley!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
CC72
24 juli 2017 · 1 661 Inlägg

Ahaa smile

Jag får dock inte upp någon gul gubbe på min mobil :S

Aja, läste om och förstod vad du menade wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang