V70-02 Motorolja läcker ut

Mobiuz
27 juli 2017 · 12 Inlägg

Hej

Jag är rätt kass på bilar och jag behöver hjälp, plz...

Min bil är gammal och har gått 32500 mil. Den har lite skavanker men har hittils rullat utan problem. Köpte den för 14000 kr förra året så vill inte lägga så mycket pengar på den om jag behöver reparera den.

Igår på motorvägen så började oljelampan lysa. Stannade vid en mack som låg I närheten motoroljan droppade här ut på vägen. Tror att det läkte en 5-10 min innan lampan började lysa.
Läckaget ligger inte på ovansida på motorn.
Det var olja överallt under bilen, hjulhusen, bakrutan, och under motorn såklart.

Var kan läckan vara ? Vart brukar motorolja läcka ut? smile Är det dyrt att fixa?

R.I.P Min älskade nissan 200sx s13
LocKtar Herr
27 juli 2017 · 1 722 Inlägg

Mobiuz skrev:
Hej

Jag är rätt kass på bilar och jag behöver hjälp, plz...

Min bil är gammal och har gått 32500 mil. Den har lite skavanker men har hittils rullat utan problem. Köpte den för 14000 kr förra året så vill inte lägga så mycket pengar på den om jag behöver reparera den.

Igår på motorvägen så började oljelampan lysa. Stannade vid en mack som låg I närheten motoroljan droppade här ut på vägen. Tror att det läkte en 5-10 min innan lampan började lysa.
Läckaget ligger inte på ovansida på motorn.
Det var olja överallt under bilen, hjulhusen, bakrutan, och under motorn såklart.

Var kan läckan vara ? Vart brukar motorolja läcka ut? smile Är det dyrt att fixa?

Du får nog helt enkelt lägga dej under bilen och kika vart läckaget kan vara. Det låter nästan som du fått hål i oljetråget med den mängden olja som du snackar om. Kanske dåligt dragen oljeplugg? man kan gissa i evigheter, det enda rätta är att lyfta upp bilen och kolla.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Mobiuz
31 juli 2017 · 12 Inlägg

LocKtar skrev:

Mobiuz skrev:
Hej

Jag är rätt kass på bilar och jag behöver hjälp, plz...

Min bil är gammal och har gått 32500 mil. Den har lite skavanker men har hittils rullat utan problem. Köpte den för 14000 kr förra året så vill inte lägga så mycket pengar på den om jag behöver reparera den.

Igår på motorvägen så började oljelampan lysa. Stannade vid en mack som låg I närheten motoroljan droppade här ut på vägen. Tror att det läkte en 5-10 min innan lampan började lysa.
Läckaget ligger inte på ovansida på motorn.
Det var olja överallt under bilen, hjulhusen, bakrutan, och under motorn såklart.

Var kan läckan vara ? Vart brukar motorolja läcka ut? smile Är det dyrt att fixa?

Du får nog helt enkelt lägga dej under bilen och kika vart läckaget kan vara. Det låter nästan som du fått hål i oljetråget med den mängden olja som du snackar om. Kanske dåligt dragen oljeplugg? man kan gissa i evigheter, det enda rätta är att lyfta upp bilen och kolla.

Hej

Verkligen svårt att se läckan men kommer ifrån typ sista remhjulet I den under partiet av motorn undertill. Se bild.
Det läcker verkligen mycket när motorn är på.

MVH Johan

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27958/27958-e3ae86f62968bac54ce0d845a7e43244.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27958/27958-9da265e5f6cb794b5f6a96848e0e5623.jpg

Senast redigerat av Mobiuz (31 juli 2017)

R.I.P Min älskade nissan 200sx s13
panda666
31 juli 2017 · 4 250 Inlägg

jävlar ser bara sörja överallt, skulle nog kanske pröva tvätta bort allt skit först o sen starta bilen igen medans den är upphissad och börja kolla vart den läcker ifrån, glöm inte o hälla i olja först^^

Mobiuz
31 juli 2017 · 12 Inlägg

panda666 skrev:
jävlar ser bara sörja överallt, skulle nog kanske pröva tvätta bort allt skit först o sen starta bilen igen medans den är upphissad och börja kolla vart den läcker ifrån, glöm inte o hälla i olja först^^

Vi försöke titta och vi såg inte läckan med floden som sprutar så borde man se detta.

Tänkte om det var något vanligt ställe det brukar läcka ifrån.

MVH Johan

R.I.P Min älskade nissan 200sx s13
panda666
31 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Mobiuz skrev:

panda666 skrev:
jävlar ser bara sörja överallt, skulle nog kanske pröva tvätta bort allt skit först o sen starta bilen igen medans den är upphissad och börja kolla vart den läcker ifrån, glöm inte o hälla i olja först^^

Vi försöke titta och vi såg inte läckan med floden som sprutar så borde man se detta.

Tänkte om det var något vanligt ställe det brukar läcka ifrån.

MVH Johan

spolade ni rent först? går nog att se bättre ifall det är helt rent o torrt. ingen synlig skada eller spricka nånstans?

torsen
31 juli 2017 · 7 231 Inlägg

Har råkat ut för att oljefilter läckt p g a a det inte varit korrekt fastdraget.
Alla gångerna efter service med oljebyte(för att få stämpel i boken).
(Opel, Jeep och Land Rover märkesverkstäder.)
Fartvinden hade blåst upp oljan i nästan hela motorrummet samt större delen av underredet inkl växellådan.
Har även råkat ut för att "vänlig personal" på bensinstation oönskat fyllt på olja i motorn och monterat locket i ventilkåpan fel så att det läckt ut och sölat ner motorrummet och lite till.
(Mercedes och Statoil.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang