2285
Sök

Vad är en kondensator bra för?

Novas pappa
105 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
Tjena. Har hört att det ska vara bra med en kondensator till stereobygget... Varför?

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"

1 453 Inlägg
9 januari 2007
Om du har utrustning i bilen som drar mycket ström från batteriet, exempelvis ett större slutsteg kopplat till bashögtalare så finns risken att man råkar ut för spänningsfall, vilket resulterar i att övriga instrument får för lite ström och därmed blir det disco i bilen.
Kondingen lagrar hela tiden extra ström för att snabbt kunna leverera det där lilla extra som behövs vid kraftiga/snabba bastoner exempelvis.

Novas pappa
105 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
Så det blir disco i bilen utan kondensator? Coolt...

Då är det läge att inhandla en sådan också alltså...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 januari 2007
Men för att kondingen ska göra någon nytta så måste du ha ett/flera bra batterier för att inte blinket ska komma senare bara... Köp hellre ett extra batteri om budgeten är tight så man inte kan köpa båda...

494 Inlägg
10 januari 2007
sök lite finns tusen inläggg om kondensatorer så får du alla info du behöver..

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

1 453 Inlägg
10 januari 2007
Whopper skrev:
Så det blir disco i bilen utan kondensator? Coolt...

Då är det läge att inhandla en sådan också alltså...

Det är inte så coolt när du kör 110 på motorvägen mitt i natten och instrumenten plötsligt får fnatt...

bumpe skrev:
Men för att kondingen ska göra någon nytta så måste du ha ett/flera bra batterier för att inte blinket ska komma senare bara... Köp hellre ett extra batteri om budgeten är tight så man inte kan köpa båda...

Fel, ett batteri kan aldrig leverera ström lika snabbt som kondingen kan - vilket är att föredra vid tunga eller snabba basljud. För en normal audiofil räcker det gott o väl med ett bra, cyklingståligt batteri och en konding.

Novas pappa
105 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
Men en kondensator är nästan ett måste?

1 072 Inlägg
10 januari 2007
Kondensator är överskattat! Riktigt bra batteri (Optima) Och tex ett DLS A6 mono steg så behövs det inte! Genom att koppla in en konding så sänktes db värdet! A6 steg har en tillräckligt kraftig konding inbyggt så mitt råd är att lägga pengar på ordentliga saker!
Har själv testat och aldrig mer en konding!

914 Inlägg
10 januari 2007
har aldrig behövt använda en konding till min gamla instalation heller som bestod av ett kicker kx2500.1 steg och ett sx900.4 steg. hade aldrig några lampor som blinkade eller något. Då hade jag 2st optima yellow top 4.2 liter kopplade till det. Även andra mindre anläggningar jag haft i bilen innan har jag kört utan kondingar med bara kraftigare fram batterie än vad som sitter original utan att få några störningar på ström matningen.
Så nej konding är inget måste.

10 287 Inlägg
11 januari 2007
Blinkande lampor beror på för lite tillgänglig energi (egentligen impedansmässig styvhet dU/dI men vi lämnar uträkning av detta i tidsplanet därhän för det vete fanken om jag skulle klara av härledningarna längre. Det var trots allt 25 år sedan jag läste detta).

Sätt er och titta en stund på en glödlampa hemma som är ansluten till 230V AC. Fundera varför den inte blinkar trots att det inte sitter någon kondensator där. Detta bör vara en ledtråd till att förstå under vilka förutsättningar lampor i en bil blinkar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök