7890
Sök

Fungerar de att byta från 5 till 6 vxl låda på en XI

3 Inlägg
20 augusti 2017
Trådstartare
Hej.

Tittar lite på att sätta in en 6 växlad låda i min 325XI. kan allt hitta en 6vxl 4x4 låda men hur kommer de gå med utväxlingen eller måste man byta diffarna med? ??? ?

7 832 Inlägg
21 augusti 2017
Du får nog lov att precisera dina frågor.
Vill du byta från en 5-petad till en 6-petad med fördelningslåda så du kan få "riktig" 4x4".
Beroende på hur din befintliga växellådas slutväxelutväxling stämmer med den 6-petade ditons, kan du behöva byta utväxling i slutväxlarna.
Intressanta frågor.
Vill du modda din X1:a till riktig 4x4.
Kanske ska du efter en "vanlig" växellåda koppla en separat/kardandriven fördelningslåda.
Finns flera att välja.
För mig poppar fördelningslådorna från Jimny,  Samurai och Niva upp.
Personligen skulle jag välja en "icke kedjedriven" med inbyggd mellandifferential som är lås-/spärrbar.
Utan mellandiff blir det inte bra med 4x4 på strävt underlag.

Jimnylådan är kedjedriven och saknar mellandiff.
Samurailådan är kugghjulsdriven men saknar mellandiff.
Nivalådan är både kugghjulsdriven och försedd med lås-/spärrbar mellandiff, "Full Time" på "amerikanska".

Samurailådan anses vara den som tål högst motoreffekt, men då saknas tyvärr mellandiff.

Tänker du modda X1:an för offroad?
I så fall kanske du ska bygga om till stela axlar?
Jimny, Land Rover, Landcruiser och G-Wagen har kraftiga smidda s k "skiftnycklar", som nog är marknadens bästa hjulupphängningar för stela axlar.

Nackdelen med X1:an är att den är en "folieburk" utan ram att fästa hjulupphängningar och fördelningslåda i.
Men allt går, inget är omöjligt, men kräver lite mer tid och pengar.

Har jag missuppfattat dina önskemål/ambitioner?

3 Inlägg
21 augusti 2017
Trådstartare
haha snacka om svar tack!!!
nej alltså jag har ju en en e46 325 4x4 idag som är 5 växlad. men är sugen att byta till en 6 växlad låda för att bla få ner varvtalet på motorväg mm. finns ju ett antal att få tag på till en 4x4 e46 men hur går det om man enbart byter lådan?

Sök