Hej!
Ny medlem och första gången jag skriver här på Garaget!
Jag undrar vad en hellackering av en Mustang Fastback 1969 skulle kunna gå på mellan tummen och pekfingret. Verkstaden jag ligger i konflikt med påstår 100 000, men det låter lite väl saftigt. Jag kan tänka mig att lacka om den svart för enkelhetens skull, eller vara SJUKT petig och kräva EXAKT samma kulör/glittrighet som den redan är i.
Bakgrunden till att jag frågar:
För drygt två veckor sedan gjorde jag slag i saken och köpte min drömbil sen långt tillbaka: en Ford Mustang fastback från 1969. Bilen var i fint skick gällande lack, krom, interiör, motor etc.
Jag fick sedan höra från medtrafikanter att vä bakdäck wobblade lite när jag körde. Jag åkte till en enligt nätet välrenomerad "vanlig" verkstad här på Södermalm (ville inte köra onödigt långt då jag inte visste vad det berodde på). Dom felsökte, och tydligen var fälgen stukad. Inte mer med det. Jag ringde en firma som riktar om fälgar och dom skulle gärna kolla/korrigera.
Jag hämtar min älskade mustang från verkstan, men kommer inte längre än en dryg kilometer innan det smäller till och hela bakdäcket flyger av i farten. Dom hade inte dragit åt bultarna. Jag körde som tur var sjukt långsamt när det hände (det var utanför en skola, plus att jag bromsade in för rött ljus), men däcket drog över i mötande trafik, innan det slog rakt upp i bakskärmen. Ingen träffades eller blev skadad.
Konflikten ligger nu i att jag vill att verkstaden som förstörde min bil, samt utsatte mig och andra för livsfara (vill inte tänka på hur det kunde gått om jag bränt på lite) ska stå för en hel omlackering av bilen. Aldrig att det går att lacka om bara backskärmen (som verkstaden vill, såklart) utan att det syns skillnad mot resten av bilen. Verkstaden menar att det skull kosta 100 000 och vara alldeles för dyrt.
Jag har f ö inspelat när dom erkänner att felet att hjulet ramlade av helt och hållet är deras.
Bifogar bild på hur hon ser ut innan hon blev skadad för att ge ett hum om skick på lack och bil.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224941/224941-d3d76ca2be1112cf7d41ac3c07c8a35c.jpg]()