V70 orkeslös vid högre varv

Sonnback
25 augusti 2017 · 502 Inlägg

Hej, har en V70 2.4T -02 som känns väldigt orkeslös speciellt vid högre varv.. Om jag tex ligger på trean i ca 40-50 km/h och lägger plattan i mattan så drar den ganska fint upp till ca 3500 varv så känns det som att den tappar typ 40-50% av kraften, den fortsätter att accelererar men väldigt långsamt. Likadant på lägre växlar så känns det som att den har ganska bra med kraft först innan den tappar ork. Oljan ser bra ut och det ryker inget speciellt ifrån avgasröret (funderade på om turbon inte mår så bra) Jag köpte en ELM ifrån ebay men den kan inte läsa av någon felkod i bilen. Hur kan jag fortsätta med mitt felsökande? gasspjället är väl ett vanligt fel på dessa, men vad ger de ifrån sig för symptom? smile

xXSammy
25 augusti 2017 · 6 595 Inlägg

Påminner om symptomen när LMM går sönder på Alfa, prova koppla ur den och se om den blir piggare

De/Dem
Sonnback
25 augusti 2017 · 502 Inlägg

Har också haft vissa misstankar kring detta, men den funkar kar hyfsat skulle jag vilja säga, det är bara att den blir orkeslös vid gaspådrag vid högre varv. Jag hade ju märkt skillnad på att koppla ur lmm om den skulle gå dåligt även på tomgång ☺️

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2017 · 10 328 Inlägg

Byt magnetventilen! Extremt vanligt att den inte fungerar som den ska och då blir det precis som du beskriver.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang