3473
Sök

Kcr-box, skillnad direkt?

138 Inlägg
30 augusti 2017
Trådstartare
Som rubriken, ska man märka effektökningen på en gång, eller krävs det att motorn ska "vänja" sig vid boxen en stund?

Forummoderator
18 349 Inlägg
30 augusti 2017
Ska ske direkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

138 Inlägg
30 augusti 2017
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Ska ske direkt.

Tack för svar! Då får jag nog undersöka min installation av boxen då jag inte kan påstå att jag känner någon direkt skillnad. Och klart märkbar skillnad tycker jag det borde vara, Mercedes E 350 cdi, 265hk och 620nm original, boxen ska ge 310hk och 720nm. Borde vara rejält märkbart.

4 261 Inlägg
30 augusti 2017
Necrocide skrev:
Hybrid_ skrev:
Ska ske direkt.

Tack för svar! Då får jag nog undersöka min installation av boxen då jag inte kan påstå att jag känner någon direkt skillnad. Och klart märkbar skillnad tycker jag det borde vara, Mercedes E 350 cdi, 265hk och 620nm original, boxen ska ge 310hk och 720nm. Borde vara rejält märkbart.

det är redan bra med kraft i din benz, kanske därför du inte märker nått^^ plus kanske din box är defekt, har läst förresten att en riktig chipp genomförd av en duktig person ska vara mycket bättre än vilken box som helst.

Forummoderator
18 349 Inlägg
31 augusti 2017
Pandan är inne på något där. Bilen har ju rejält med mos i maskin redan. Hade jag pysslat i en dito box i min pendlarburk, MB A-klass, och höjt från 90hk till 120hk som hade nog skillnaden blivit påtaglig. Kommer dock inte att hända då den bara tar mig till jobbet och hem varje dag och är pigg så det räcker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

138 Inlägg
31 augusti 2017
Trådstartare
Jag gjorde installationen lite noggrannare idag, och gjorde även lite acc-tester. Utan boxen inpluggad körde jag rullande start från 50kmh och ett visst avstånd, jag nådde då ca 90kmh, samma test med boxen ipluggad gav ca 95kmh. Så mycket marginell skillnad, ska kolla med Mercedes-verkstad imorgon, om dom tycker att allt ser rätt ut så lämnar jag nog tillbaka boxen, känns inte värt 4400:- för den mycket lilla skillnaden. Jag hade ju förväntat mig klart märkbar skillnad.

Det får nog bli en riktig optimering istället, och kanske plocka bort dpf.

4 261 Inlägg
31 augusti 2017
Necrocide skrev:
Jag gjorde installationen lite noggrannare idag, och gjorde även lite acc-tester. Utan boxen inpluggad körde jag rullande start från 50kmh och ett visst avstånd, jag nådde då ca 90kmh, samma test med boxen ipluggad gav ca 95kmh. Så mycket marginell skillnad, ska kolla med Mercedes-verkstad imorgon, om dom tycker att allt ser rätt ut så lämnar jag nog tillbaka boxen, känns inte värt 4400:- för den mycket lilla skillnaden. Jag hade ju förväntat mig klart märkbar skillnad.

Det får nog bli en riktig optimering istället, och kanske plocka bort dpf.

a ja tror också att en riktig optimering skulle hjälpa bättre, har bara läst skit om boxar. vet bara inte om att ta bort dpfen är en bra ide nu när politikerna är som tokigast med diesel utsläpp o sånt, vet inte hur det kommer att påverka besiktning och kontroller. Men en riktig optimering kommer att ge garanterat bättre resultat. Sen finns det också kanske en liten grej som jag tror är att du kanske pumpade upp dig själv lite för mycket kanske och hade föööör stora förväntningar och så fort du provkörde efter boxen så kändes inte så mycket. den gav förresten bara typ 50-60hk och 100nm, inte egentligen extremt mycket men om du hade mindre förväntningar kanske du skulle ha blivit mer imponerad och suprised. ligger nått i det?^^ jag har haft detta några gånger själv.

Forummoderator
18 349 Inlägg
31 augusti 2017
KCR-boxen "lurar" bilens dator/dieselpump att skicka in mer bränsle än den tror den får. Mer sås: mer kraft och mer turbo. Inom vissa gränser.

TS: Har du skruvat på trimpottan som enligt uppgift ska finnas i boxen?

138 Inlägg
31 augusti 2017
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
KCR-boxen "lurar" bilens dator/dieselpump att skicka in mer bränsle än den tror den får. Mer sås: mer kraft och mer turbo. Inom vissa gränser.

TS: Har du skruvat på trimpottan som enligt uppgift ska finnas i boxen?

Jag har helt och hållet koll på hur boxen fungerar tekniskt, och jag vet att en optimering/mappning alltid är det bättre alternativet. Men nu var en kcr-box det absolut smidigaste och billigaste alternativet då firman jag köpte bilen av också är återförsäljare åt kcr.

Boxen var inställd på 7-8 vid leverans, jag skruvade upp till nio (max) vid testerna jag gjorde idag.
Det jag funderar på är om det skulle kunna vara så att boxen är defekt, men för att få bättre koll på om så är fallet så hade det varit fantastiskt att få veta om andras erferanheter av dieselboxar, och då i synnerhet eventuella prestandaförbättringar.

5 154 Inlägg
31 augusti 2017
Jag har en kcr box i min c320cdi och märker liksom du ingen större skillnad. Enda jag upplever är lite bättre respons och något bättre vrid vid lågt varvtal.
Har sällan min box inkopplad då jag ej litar fullt ut på att maskinen mår bra av den.
Funderar på att mata i en annan programvara då detta ger mera vrid än box :-) bör bli ganska nära en original 350cdi då båda maskinerna är ganska nära besläktade :-)
Det som talar i mot är att min bil gått ganska långt och redan nu har vissa problem med greppet, speciellt vid blött väder :-)
Senast redigerat av mb_pucken (31 augusti 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök