Hallojs!
Efter lite sökning hittade jag inte specifikt mitt problem, så startar en ny tråd.
Jag köpte i fjol en projektbil, en V40 2.0T -99 som stått i garaget sedan dess men nu ska få uppmärksamhet (startar projekttråd inom kort). Uppstart gav vid handen att en ventillyftare kärvat fast, något som busenkelt avhjälptes efter isärplockning av toppen. Lite WD40 så löpte den lätt, och kammen har inte hunnit slitas.
Nu har jag monterat ihop och startat upp, och problemet kvarstår! Alltså är oljekanalen igensatt, vilket knappast kommer som någon överraskning efter att ha sett hur mycket koks som sitter i kanalerna och hur svart oljan är.
Så nu till frågan:
Hur gör jag lämpligen rent det här med minimal budget?
Jag tänker en skvätt diesel i oljan och varmköra, sedan byte till billig olja med eventuell tillsats och köra lite halvhårt innan nästa byte.
Går det att lösa proppen utan att plocka isär i molekyler?
Rengöra oljefälla, VHV och oljesil i vilket skede?
Kan man använda billig mineralolja för att spola igenom innan man byter till vanlig 5W/40 syntet?
Vänligen notera att jag aldrig skruvat bilar tidigare, så jag har nog missat saker.
