3445
Sök

Ventillyftare får ej olja (V40 2.0T)

25 Inlägg
31 augusti 2017
Trådstartare
#1
Hallojs!
Efter lite sökning hittade jag inte specifikt mitt problem, så startar en ny tråd.
Jag köpte i fjol en projektbil, en V40 2.0T -99 som stått i garaget sedan dess men nu ska få uppmärksamhet (startar projekttråd inom kort). Uppstart gav vid handen att en ventillyftare kärvat fast, något som busenkelt avhjälptes efter isärplockning av toppen. Lite WD40 så löpte den lätt, och kammen har inte hunnit slitas.

Nu har jag monterat ihop och startat upp, och problemet kvarstår! Alltså är oljekanalen igensatt, vilket knappast kommer som någon överraskning efter att ha sett hur mycket koks som sitter i kanalerna och hur svart oljan är.
Så nu till frågan:
Hur gör jag lämpligen rent det här med minimal budget?
Jag tänker en skvätt diesel i oljan och varmköra, sedan byte till billig olja med eventuell tillsats och köra lite halvhårt innan nästa byte.

Går det att lösa proppen utan att plocka isär i molekyler?
Rengöra oljefälla, VHV och oljesil i vilket skede?
Kan man använda billig mineralolja för att spola igenom innan man byter till vanlig 5W/40 syntet?

Vänligen notera att jag aldrig skruvat bilar tidigare, så jag har nog missat saker. tongue
Senast redigerat av Uthangaz (31 augusti 2017)

7 773 Inlägg
31 augusti 2017
#2
Föreslår att du blandar till 50/50 prisbillig motorolja och fotogen/varnolen.
Tappar ur den befintliga oljan och fyller på ovan beskrivna blandning.
Startar motorn och låter den gå några sekunder utan belastning.
Så mycket att fullt oljetryck erhålls och alla oljekanaler får oljeblandningen.
Låter motorn "vila" i ½ dygn.
Startar om den på samma premisser som ovan.
Ev en tredje cykel och därefter tappar ur oljeblandningen och byter oljefilter samt fyller med bra motorolja.
Rekommenderar 5W50 eller 5W40 (hel-)syntetisk olja. Fabrikat egalt, alla oljefabrikat är så gott som likvärdiga.

Finns även (dyra) "motorsköljmedel" i biltillbehörsbutiker.

25 Inlägg
31 augusti 2017
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Föreslår att du blandar till 50/50 prisbillig motorolja och fotogen/varnolen.
Tappar ur den befintliga oljan och fyller på ovan beskrivna blandning.
Startar motorn och låter den gå några sekunder utan belastning.
Så mycket att fullt oljetryck erhålls och alla oljekanaler får oljeblandningen.
Låter motorn "vila" i ½ dygn.
Startar om den på samma premisser som ovan.
Ev en tredje cykel och därefter tappar ur oljeblandningen och byter oljefilter samt fyller med bra motorolja.
Rekommenderar 5W50 eller 5W40 (hel-)syntetisk olja. Fabrikat egalt, alla oljefabrikat är så gott som likvärdiga.

Finns även (dyra) "motorsköljmedel" i biltillbehörsbutiker.

Intressant!
Hur funkar det med lyftaren då? För närvarande går det relativt lätt att trycka ned den med fingret, vilket indikerar att den antingen är paj eller tom på olja. Om ovanstående förslag funkar, kommer skräpoljan som lossnat kunna passera genom lyftaren eller kommer det bli klumpar som sätter sig fast?
Jag fick tips om att demontera toppen och skölja lyftaren i vätska typ diesel. Men resten av kanalerna må ju också sköljas rena trots allt.

6 577 Inlägg
31 augusti 2017
#4
Hej!
Du får nog plocka av ventilkåpan och gör rent! Kanske även ta bort toppen!
Kolla you-tube film på "sludge"!-Ser inte roligt ut!


25 Inlägg
31 augusti 2017
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Du får nog plocka av ventilkåpan och gör rent! Kanske även ta bort toppen!
Kolla you-tube film på "sludge"!-Ser inte roligt ut!

Sant, roligare har man naturligtvis sett.
(fingret är riktat mot den aktuella lyftaren)
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225013/225013-b0de4388b473d733c53189feb28ec7b7.jpg


Sök