3230
Sök

BMW X3: Blev motoroljenivån mätt eller inte?

67 Inlägg
16 september 2017
Trådstartare
Om jag kollar på
https://www.youtube.com/watch?v=JoPsfG1LJuo
så är det någon progress bar som går från 0% till 100% när han skall mäta motorlojenivån. Jag försökte göra detsamma på min X3 20d F25 2013 men inget händer när jag trycker in knappen samtidigt som motoroljan är markerad. Det står bara en mätare där motoroljan är på max samt att nivån är OK. Jag hade kört 4 km och stod på jämn mark parkerad i P-växelläget med motorn igång. Blev motoroljenivån mätt eller inte?

Trucker
1 433 Inlägg
16 september 2017
Prova igen med motorn avstängd... ?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Of World
3 380 Inlägg
16 september 2017
Helst varm motor med

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

67 Inlägg
16 september 2017
Trådstartare
Hur varm? Skall temperaturmätaren stå på 150 grader Celsius eller?

Of World
3 380 Inlägg
16 september 2017
Lars2 skrev:
Hur varm? Skall temperaturmätaren stå på 150 grader Celsius eller?

Normal arbetstemp på motor brukar det vara.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

67 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
Den elektroniska handboken säger att motoroljenivån mäts under körning kontinuerligt men att värdet bara uppdateras för körningar som är längre än c:a 30 minuter. I vissa bilar finns det en speciellt oljemätningsval som jag inte har. Jag har bara en post där det står att oljenivån är OK.
Jag körde hur som helst 1 timme på sportprogrammet, gick in i färddatorn till oljenivåsidan tryckte på knappen. Inget hände då slog jag av tändningen. Startade motorn på nytt. Då kom det upp en text på färddatorn som sade att "motoroljenivån mäts". Efter 10 sekunder kom det upp en grön stapel som var på max och att motoroljenivån var OK. Verkstan bytte olja i maj i år.

Vettemannen
17 september 2017
Finns det ingen oljesticka på bilar nuförtiden?

/Benny

Trucker
1 433 Inlägg
17 september 2017
Vettemannen skrev:

/Benny

med tanke på att folk sällan/aldrig kollar på dom förens någon lampa varnar i bilen (då det oftast är för sent) så har dom mer och mer försvunnit och ersatts med en digital mätare i bilen istället...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Vettemannen
17 september 2017
zleepy skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

med tanke på att folk sällan/aldrig kollar på dom förens någon lampa varnar i bilen (då det oftast är för sent) så har dom mer och mer försvunnit och ersatts med en digital mätare i bilen istället...

Totalt idiotiskt. Hur svårt kan det vara att kolla en oljesticka?

/Benny

Evildan
17 september 2017
Vettemannen skrev:
zleepy skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

/Benny

Det är förbannat svårt att öppna huven och torka av stickan med en smartphone fastklistrad i den ena handen. Men om någon skulle lyckas postas det säkert ut på fäjsbåkk förcatt få virtuella ryggdunkningar likt
"Duktiga du"
"Fina du"
Duktiga fina du"

När min sticka blir torr köper jag en längre så den räcker ner till oljan. smile

Vettemannen
17 september 2017
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
zleepy skrev:

/Benny

Det är förbannat svårt att öppna huven och torka av stickan med en smartphone fastklistrad i den ena handen. Men om någon skulle lyckas postas det säkert ut på fäjsbåkk förcatt få virtuella ryggdunkningar likt
"Duktiga du"
"Fina du"
Duktiga fina du"

När min sticka blir torr köper jag en längre så den räcker ner till oljan. smile

Jaja, du har nog rätt.

/Benny

7 773 Inlägg
17 september 2017
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
zleepy skrev:

/Benny

"Duktiga du"
"Fina du"
Duktiga fina du"

På mina bilar "står" oljestickan på trågets/sumpens botten!

Sök