Volvo 745 Gl 1989 "original" projekt

Min första bil som ska bli så nära original som möjligt. Rost ska lagas och skärmar ska bytas. Smådelar och originaltillbehör ska installeras i bilen så att den blir så komplett som möjligt. Så följ gärna och kommentera vad du tycker :D IG: humble440
  • 125 Följare
  • 223 555 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 april 2020
Mr_Humble
30 januari 2018 · 676 Inlägg

Nu en fråga till alla er som lagat rost. Jag tänkte svetsa ett hål i tröskeln och ett under passagerargolvet men är osäker på vad jag ska använda för färg för att skydda mot rost? Sen har jag sett att vissa använder sig utav karosserikitt. Någon som vet vad som är bra och i vilken ordning man ska använda dem?
/Mvh

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Henkix
30 januari 2018 · 6 737 Inlägg

När du svetsat klart så gör rent den nya plåten, pensla sedan på 2k epoxy primer (ca 2-3 lager) låt det härda. Smeta sedan karosserikitt i skarvarna. Sedan kan du måla det hela när kittet har torkat, eller spruta rostskyddsmassa på det. I tröskeln måste du försöka rostskydda inifrån också. Du kan ex spruta linoljebaserst rostskydd i nått dräneringshål nära den nya plåten o hoppas att du träffat insidan av det nya. Rekomenderar även att du behandlar insidan av den nya tröskelplåten innan du svetsar dit den typ med zinkspray då det tål väldigt hög värme.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mr_Humble
30 januari 2018 · 676 Inlägg

Henkix skrev:
När du svetsat klart så gör rent den nya plåten, pensla sedan på 2k epoxy primer (ca 2-3 lager) låt det härda. Smeta sedan karosserikitt i skarvarna. Sedan kan du måla det hela när kittet har torkat, eller spruta rostskyddsmassa på det. I tröskeln måste du försöka rostskydda inifrån också. Du kan ex spruta linoljebaserst rostskydd i nått dräneringshål nära den nya plåten o hoppas att du träffat insidan av det nya. Rekomenderar även att du behandlar insidan av den nya tröskelplåten innan du svetsar dit den typ med zinkspray då det tål väldigt hög värme.

Tackar så hemskt mycket detta var precis vad jag behövde. Men vad är det för skillnad på zinkspray och epoxyprimer? Hittar nämligen ingen epxyprimer som kan penslas. Man kan inte använda zinksprayen till båda ändamålen?
/Mvh

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Henkix
30 januari 2018 · 6 737 Inlägg

Mr_Humble skrev:

Henkix skrev:
När du svetsat klart så gör rent den nya plåten, pensla sedan på 2k epoxy primer (ca 2-3 lager) låt det härda. Smeta sedan karosserikitt i skarvarna. Sedan kan du måla det hela när kittet har torkat, eller spruta rostskyddsmassa på det. I tröskeln måste du försöka rostskydda inifrån också. Du kan ex spruta linoljebaserst rostskydd i nått dräneringshål nära den nya plåten o hoppas att du träffat insidan av det nya. Rekomenderar även att du behandlar insidan av den nya tröskelplåten innan du svetsar dit den typ med zinkspray då det tål väldigt hög värme.

Tackar så hemskt mycket detta var precis vad jag behövde. Men vad är det för skillnad på zinkspray och epoxyprimer? Hittar nämligen ingen epxyprimer som kan penslas. Man kan inte använda zinksprayen till båda ändamålen?
/Mvh

Jo självklat går det att använda zink till båda ändamålen. Epoxyprimern är 2 komponent och härdar på kemisk väg och du får ett mycket bra skydd.  Zinkfärgen är 1 komponent (lufttorkande) och skyddar inte lika bra.

Jag har använt zink på min bil ett par gånger då jag glömt köpa epoxy. Och än så länge har det funkat fint smile

Jag tycker dock att om man ex blästrar en rostig grej och rostsktddsmålar den med zink o lackat så kommer rosten tillbaka rätt fort, har än så länge aldrig vart med om det med epoxyprimern.
Om man däremot målar en helt ny bit plåt som inte hunnit börja rosta så funkar zinken bra smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mr_Humble
30 januari 2018 · 676 Inlägg

Henkix skrev:

Mr_Humble skrev:

Henkix skrev:
När du svetsat klart så gör rent den nya plåten, pensla sedan på 2k epoxy primer (ca 2-3 lager) låt det härda. Smeta sedan karosserikitt i skarvarna. Sedan kan du måla det hela när kittet har torkat, eller spruta rostskyddsmassa på det. I tröskeln måste du försöka rostskydda inifrån också. Du kan ex spruta linoljebaserst rostskydd i nått dräneringshål nära den nya plåten o hoppas att du träffat insidan av det nya. Rekomenderar även att du behandlar insidan av den nya tröskelplåten innan du svetsar dit den typ med zinkspray då det tål väldigt hög värme.

Tackar så hemskt mycket detta var precis vad jag behövde. Men vad är det för skillnad på zinkspray och epoxyprimer? Hittar nämligen ingen epxyprimer som kan penslas. Man kan inte använda zinksprayen till båda ändamålen?
/Mvh

Jo självklat går det att använda zink till båda ändamålen. Epoxyprimern är 2 komponent och härdar på kemisk väg och du får ett mycket bra skydd.  Zinkfärgen är 1 komponent (lufttorkande) och skyddar inte lika bra.

Jag har använt zink på min bil ett par gånger då jag glömt köpa epoxy. Och än så länge har det funkat fint smile

Jag tycker dock att om man ex blästrar en rostig grej och rostsktddsmålar den med zink o lackat så kommer rosten tillbaka rätt fort, har än så länge aldrig vart med om det med epoxyprimern.
Om man däremot målar en helt ny bit plåt som inte hunnit börja rosta så funkar zinken bra smile

Tackar för informationen smile skulle du rekommendera zinkspray före vanlig rostskyddsfärg från tex hagmans? Vart köper du din epoxyprimer?
/Mvh

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Demmpa
31 januari 2018 · 329 Inlägg

epoxy är att föredra, men kan rekommendera förch zink, den e riktigt elak, använde den när jag jobbade på joab och slängde på 2-3 tunna lager på mycket nybyggda saker, sen på med topplack,
helt sjukt när dom kom tillbaka med lasbilarna och grejorna såg riktigt bra ut efter 5-7 månader smile

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Mr_Humble
31 januari 2018 · 676 Inlägg

Demmpa skrev:
epoxy är att föredra, men kan rekommendera förch zink, den e riktigt elak, använde den när jag jobbade på joab och slängde på 2-3 tunna lager på mycket nybyggda saker, sen på med topplack,
helt sjukt när dom kom tillbaka med lasbilarna och grejorna såg riktigt bra ut efter 5-7 månader smile

Okej det låter ju bra men vad menar du med förch zink? Hittar bara något från Tyskland

Senast redigerat av Mr_Humble (31 januari 2018)

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Henkix
31 januari 2018 · 6 737 Inlägg

Mr_Humble skrev:

Henkix skrev:

Mr_Humble skrev:
Tackar så hemskt mycket detta var precis vad jag behövde. Men vad är det för skillnad på zinkspray och epoxyprimer? Hittar nämligen ingen epxyprimer som kan penslas. Man kan inte använda zinksprayen till båda ändamålen?
/Mvh

Jo självklat går det att använda zink till båda ändamålen. Epoxyprimern är 2 komponent och härdar på kemisk väg och du får ett mycket bra skydd.  Zinkfärgen är 1 komponent (lufttorkande) och skyddar inte lika bra.

Jag har använt zink på min bil ett par gånger då jag glömt köpa epoxy. Och än så länge har det funkat fint smile

Jag tycker dock att om man ex blästrar en rostig grej och rostsktddsmålar den med zink o lackat så kommer rosten tillbaka rätt fort, har än så länge aldrig vart med om det med epoxyprimern.
Om man däremot målar en helt ny bit plåt som inte hunnit börja rosta så funkar zinken bra smile

Tackar för informationen smile skulle du rekommendera zinkspray före vanlig rostskyddsfärg från tex hagmans? Vart köper du din epoxyprimer?
/Mvh

Jag har aldrig provat "vanlig rostskyddsfärg" på burk utan har endast använt zink på burk.
Den köper jag på mekonomen, såhär ser den ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9922aaa2da2468facf112e33ff17106a.jpg

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mr_Humble
31 januari 2018 · 676 Inlägg

Henkix skrev:

Mr_Humble skrev:

Henkix skrev:

Jo självklat går det att använda zink till båda ändamålen. Epoxyprimern är 2 komponent och härdar på kemisk väg och du får ett mycket bra skydd.  Zinkfärgen är 1 komponent (lufttorkande) och skyddar inte lika bra.

Jag har använt zink på min bil ett par gånger då jag glömt köpa epoxy. Och än så länge har det funkat fint smile

Jag tycker dock att om man ex blästrar en rostig grej och rostsktddsmålar den med zink o lackat så kommer rosten tillbaka rätt fort, har än så länge aldrig vart med om det med epoxyprimern.
Om man däremot målar en helt ny bit plåt som inte hunnit börja rosta så funkar zinken bra smile

Tackar för informationen smile skulle du rekommendera zinkspray före vanlig rostskyddsfärg från tex hagmans? Vart köper du din epoxyprimer?
/Mvh

Jag har aldrig provat "vanlig rostskyddsfärg" på burk utan har endast använt zink på burk.
Den köper jag på mekonomen, såhär ser den ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9922aaa2da2468facf112e33ff17106a.jpg

Konstigt, hittar bara 10l på deras hemsida för 2400kr vilket känns lite överdrivet. Kanske finns minde mängder om man åker till butiken? Vad får du ge för 0,4l?

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Henkix
31 januari 2018 · 6 737 Inlägg

Mr_Humble skrev:

Henkix skrev:

Mr_Humble skrev:

Tackar för informationen smile skulle du rekommendera zinkspray före vanlig rostskyddsfärg från tex hagmans? Vart köper du din epoxyprimer?
/Mvh

Jag har aldrig provat "vanlig rostskyddsfärg" på burk utan har endast använt zink på burk.
Den köper jag på mekonomen, såhär ser den ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9922aaa2da2468facf112e33ff17106a.jpg

Konstigt, hittar bara 10l på deras hemsida för 2400kr vilket känns lite överdrivet. Kanske finns minde mängder om man åker till butiken? Vad får du ge för 0,4l?

Ja i butiken finns det iaf smile 0,8L är det. Har för mej det kostar 3-350kr

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mr_Humble
31 januari 2018 · 676 Inlägg

Henkix skrev:

Mr_Humble skrev:

Henkix skrev:

Jag har aldrig provat "vanlig rostskyddsfärg" på burk utan har endast använt zink på burk.
Den köper jag på mekonomen, såhär ser den ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9922aaa2da2468facf112e33ff17106a.jpg

Konstigt, hittar bara 10l på deras hemsida för 2400kr vilket känns lite överdrivet. Kanske finns minde mängder om man åker till butiken? Vad får du ge för 0,4l?

Ja i butiken finns det iaf smile 0,8L är det. Har för mej det kostar 3-350kr

Okej då får det bli ett besök till mekonomen smile

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Mr_Humble
31 januari 2018 · 676 Inlägg

Idag kom ett litet och ganska obetydligt brev med en liten pryl.
En Volvo nyckelring som jag budade hem på Tradera smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-9b4ba2c7962597d3693d28cbce69dd5b.jpg
Undrar om numret fortfarande går att ringa big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-2b400ff9a67f4cf5433a405f4710683a.jpg
Sitter fint men jag tror att den är till lastbilar egentligen. Det blev iallafall bättre än den förra jag hade tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-19531670456d991f998fbef0b85c3719.jpg

Senast redigerat av Mr_Humble (2 februari 2018)

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Mr_Humble
1 februari 2018 · 676 Inlägg

En till fråga till er som kan. Går det bra att pensla på hammarlack på epoxyn och sedan spraya på underredsmassa på hammarlacken eller fäster den inte?
/Mvh

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Henkix
1 februari 2018 · 6 737 Inlägg

Mr_Humble skrev:
En till fråga till er som kan. Går det bra att pensla på hammarlack på epoxyn och sedan spraya på underredsmassa på hammarlacken eller fäster den inte?
/Mvh

Jag har gjort precis så och det har inte vart några problem, än iaf wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Volvo-Tysken
2 februari 2018 · 312 Inlägg

Mr_Humble skrev:

volvo245kompisen skrev:
Underbar detaljkärlek pa bilen! Den har blivit sa snygg! big_smile
Men kan du inte ta bort denna förskräckliga toningen? Förlat men det förstör hela bilens intryck lol  Annars är det ett sa utomordentligt fint exemplar men om det ska vara toning borde den vara svart och fin enligt mig wink

Tackar så hemskt mycket big_smile haha har funderat på att ta bort den ett bra tag nu men jag tycker ändå det ser ganska snyggt ut från utsidan men inte från insidan. Farsan har inte velat åka i baksätet då det är en jävla massa vågor och bubblor i toningen. Frågan är ju då om man ska tona om, köra utan eller ha kvar den gamla. Vad tycker ni?

Hehe kan första det wink Jag hade samma äckeltoning i min 945. Det tog tid och talamod att fa bort det men det är det värt till slut! Du kan se före och efter bilder i mitt projekt.
Efter min smak ska du köra utan, men vore bättre iaf med ny lätt toning. Inte helt svart... smile

Volvo 945 "Pojken" (1993)
Volvo 245 DIESEL "Christel" (1992)
Mr_Humble
4 februari 2018 · 676 Inlägg

Idag så firade jag ettårsdagen med Volvon med att ta ur inredningen på passagerarsidan för att förbereda inför rostlagning. Tyvärr så var det mer rost än vad kunnat se tidigare sad men jag tror nog att jag kommer få ihop det iallafall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-1caaca338cd402222c41b8da7dc0a7cf.jpg
Monterade även de nya backspeglarna som inte ärgat i fästet
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-de30a1f29eaeef560950cbc3503a0e22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-ed1764c54403f234538b49451073d7ca.jpg

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Mr_Humble
5 februari 2018 · 676 Inlägg

volvo245kompisen skrev:

Mr_Humble skrev:

volvo245kompisen skrev:
Underbar detaljkärlek pa bilen! Den har blivit sa snygg! big_smile
Men kan du inte ta bort denna förskräckliga toningen? Förlat men det förstör hela bilens intryck lol  Annars är det ett sa utomordentligt fint exemplar men om det ska vara toning borde den vara svart och fin enligt mig wink

Tackar så hemskt mycket big_smile haha har funderat på att ta bort den ett bra tag nu men jag tycker ändå det ser ganska snyggt ut från utsidan men inte från insidan. Farsan har inte velat åka i baksätet då det är en jävla massa vågor och bubblor i toningen. Frågan är ju då om man ska tona om, köra utan eller ha kvar den gamla. Vad tycker ni?

Hehe kan första det wink Jag hade samma äckeltoning i min 945. Det tog tid och talamod att fa bort det men det är det värt till slut! Du kan se före och efter bilder i mitt projekt.
Efter min smak ska du köra utan, men vore bättre iaf med ny lätt toning. Inte helt svart... smile

Ja vi får se hur jag gör med det. Först så måste jag ta tag i rosten innan jag gör något annat smile

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Mr_Humble
8 februari 2018 · 676 Inlägg

Var förbi garaget efter skolan för litesmåpill smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-4df3fff659726a77c969f05241b63c1b.jpg
Jag märkte att det var 2 kontakter som var lösa som jag inte vet vart de ska gå till. Någon som har någon aning?
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-f3d2794ba1041092d34faeee5325196d.jpg
Sedan så fixade jag så att displayen dimmas när du kör med halvljus. Fick inspiration av Nedstedt740 här på garaget
Såhär ser det ut när du kör med positionsljus
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-851d6d5b144ffb995f478e908b09854e.jpg
Här är den dimmad när du kör med halvljus. Blev inte superstor skillnad men det är kul att den är monterad som den är menad att bli monterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-4cda56a617189f52d461990d8c5b65b4.jpg

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Henkix
8 februari 2018 · 6 737 Inlägg

Den vita kontakten är ström från centrsllåsrelät till motorerna i dörrarna. Vet faktiskt inte varför dom gjort en lös kontskt till det, ligger en sån under listen på min med

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mr_Humble
8 februari 2018 · 676 Inlägg

Henkix skrev:
Den vita kontakten är ström från centrsllåsrelät till motorerna i dörrarna. Vet faktiskt inte varför dom gjort en lös kontskt till det, ligger en sån under listen på min med

Okej det låter ju konstigt. Har den svarta samma funktion?

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang