3460
Sök

Tändstiftsbyte på Seat Cordoba 99, 1.6 liter

3 Inlägg
2 oktober 2017
Trådstartare
Hej

Är en skruvaramatör som behöver hjälp med tändstiftsbyte på en 1.6 liters gammal vw-motor. Hur är det tänkt att man ska få bort tändstiften när de ligger under och bakom det stora insugs/utblåsblocket?

http://www.automotor-shop.com/volkswage … h-aft.html

Med vänlig hälsning
Henke

Vettemannen
2 oktober 2017
henchman skrev:
Hej

Är en skruvaramatör som behöver hjälp med tändstiftsbyte på en 1.6 liters gammal vw-motor. Hur är det tänkt att man ska få bort tändstiften när de ligger under och bakom det stora insugs/utblåsblocket?

http://www.automotor-shop.com/volkswage … h-aft.html

Med vänlig hälsning
Henke

Det är förmodligen meningen att man ska lämna in på verkstad för sånt där. Det är vad jag tror.

/Benny

Fri fart för ett fritt folk!
14 875 Inlägg
2 oktober 2017
ähh bara dela insuget och byta..  skit tråkigt men inte svårt

Kör fort så hinner inget hända...

5 913 Inlägg
2 oktober 2017
Du behöver inte ta bort insuget för att byta tändstift.
Däremot så behöver du antingen VW-specialverktyg med nr 3122 eller om det går med en wobbleförlängare och en tändstiftshylsa.
Trångt är det men man ska kunna komma åt från sidan av insuget.

14 875 Inlägg
2 oktober 2017
simlar skrev:
Däremot så behöver du antingen VW-specialverktyg med nr 3122 eller om det går med en wobbleförlängare och en tändstiftshylsa.

3st kan jag gå med på att det går att byta men den 4e sitter då insuget ivägen.. visst det går säkert med våld men tar inte lång tid att dela på insuget

452 Inlägg
2 oktober 2017
Growe skrev:
simlar skrev:

3st kan jag gå med på att det går att byta men den 4e sitter då insuget ivägen.. visst det går säkert med våld men tar inte lång tid att dela på insuget

Går hur bra som helst att byta tändstift om man har Vw verktyget 3122 som redan skrivits,
Har bytt tändstift på 100+ 1.6 med den konstruktionen och det går alldeles utmärkt! Kan va lite bökigt att få av ena tändkabeln men det går. Finns nog ingen som jobbat vag som plockat isär insuget då går inte akordet ihop sig!

Med vänlig hälsning, C

14 875 Inlägg
2 oktober 2017
Myhran skrev:
Growe skrev:
simlar skrev:

Går hur bra som helst att byta tändstift om man har Vw verktyget 3122 som redan skrivits,
Har bytt tändstift på 100+ 1.6 med den konstruktionen och det går alldeles utmärkt! Kan va lite bökigt att få av ena tändkabeln men det går. Finns nog ingen som jobbat vag som plockat isär insuget då går inte akordet ihop sig!

Med vänlig hälsning, C

ja man lär ju bryta lagom i kabeljäveln..  iof inte bytt på just den motorn utan den nyare i en golf mk5..  skulle då aldrig tvinga av tändkabeln som den sitter..

bara ordet akord är ju problemet  för man skiter i om något annat går sönder...
eftersom man inte behöver bry sig
Senast redigerat av Growe (2 oktober 2017)

5 913 Inlägg
2 oktober 2017
Growe skrev:
Myhran skrev:
Growe skrev:

Med vänlig hälsning, C

ja man lär ju bryta lagom i kabeljäveln..  iof inte bytt på just den motorn utan den nyare i en golf mk5..  skulle då aldrig tvinga av tändkabeln som den sitter..

bara ordet akord är ju problemet  för man skiter i om något annat går sönder...
eftersom man inte behöver bry sig

Menar du att du demonterar insuget på Golf MK5 1,6 för att byta tändstift? yikes
Är inga problem alls att byta stift på dom med 3122 tändstiftsnyckeln och tändkablarna är det gott om utrymme att vika undan.

5 154 Inlägg
2 oktober 2017
När jag jobbade på vag så plockades aldrig insuget av :-) gick lätt ändå. Bara haft sönder en tändkabel vad jag minns. Det var dock på 1ans cyl och allmänt klantigt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

452 Inlägg
2 oktober 2017
Som sagt man bryter aldrig på kabeln man drar den uppåt och oftast lägger man kabeln framför tändstiftet. Blir inga speciella bryt för att få dit och bort den, har aldrig haft sönder en tändkabel på alla bilar jag bytt på och då från golf4/octavia1 till senaste snitt som jag bytt på,
Med vänlig hälsning, christoffer

Sök