Golf sportcombi eller alltrack

Kennyrc
13 oktober 2017 · 98 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Kennyrc skrev:

Soulman skrev:

Finåker du med gubbhatt och perforerade handskar är det 10-20% till dieselns fördel. Tsi går att köra riktigt snålt. Sitter du med Sparcodräkten på dig och gillar att varva till rödmarkeringen är det 30-50% till dieselns fördel. Många dieslar har också beställts med värmaren och den är rätt trevlig. Kostar runt 20k att eftermontera, om det är viktigt för dig.

Okej så om jag fattade dig rätt så är det en diesel man sks ha om man vill kunna köra snålt på dessa bilar? Är mest på långkörning i hastigheter runt 120-130 km/h jag vill att den ska vara snål.

En 180hk tsi med dsg6 drar litern blandatkörning (jobb bil) har 3 mil enkel varav 2 är motorväg 110km/h går säkert att köra på 0.9 med ägg  under foten

Okej med en alltrack tsi tänker jag inte köpa, var i så fall en alltrack diesel.

Nu väljer jag mellan sportcombin tsi 150hk eller tdi 150hk. Men orolig att dem blir så slöa.. behöver inte vara nå jättedrag men man vill ju ha lite pulver iaf!

Soulman
13 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Kennyrc skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Kennyrc skrev:

Okej så om jag fattade dig rätt så är det en diesel man sks ha om man vill kunna köra snålt på dessa bilar? Är mest på långkörning i hastigheter runt 120-130 km/h jag vill att den ska vara snål.

En 180hk tsi med dsg6 drar litern blandatkörning (jobb bil) har 3 mil enkel varav 2 är motorväg 110km/h går säkert att köra på 0.9 med ägg  under foten

Okej med en alltrack tsi tänker jag inte köpa, var i så fall en alltrack diesel.

Nu väljer jag mellan sportcombin tsi 150hk eller tdi 150hk. Men orolig att dem blir så slöa.. behöver inte vara nå jättedrag men man vill ju ha lite pulver iaf!

Nu har jag tappat dig i resonemanget. Det finns ju starkare motorer för mer "pulver"?
Sen pratar du om hastigheter där alla bilar börjar dra rejält med bränsle eftersom luftmotståndet ökar med hastigheten. Då gäller det att ha bra med "pulver", för en klen motor får jobba och slita och drar då ännu mer bränsle.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Kennyrc
13 oktober 2017 · 98 Inlägg

Soulman skrev:

Kennyrc skrev:

opel_vectra_gts skrev:

En 180hk tsi med dsg6 drar litern blandatkörning (jobb bil) har 3 mil enkel varav 2 är motorväg 110km/h går säkert att köra på 0.9 med ägg  under foten

Okej med en alltrack tsi tänker jag inte köpa, var i så fall en alltrack diesel.

Nu väljer jag mellan sportcombin tsi 150hk eller tdi 150hk. Men orolig att dem blir så slöa.. behöver inte vara nå jättedrag men man vill ju ha lite pulver iaf!

Nu har jag tappat dig i resonemanget. Det finns ju starkare motorer för mer "pulver"?
Sen pratar du om hastigheter där alla bilar börjar dra rejält med bränsle eftersom luftmotståndet ökar med hastigheten. Då gäller det att ha bra med "pulver", för en klen motor får jobba och slita och drar då ännu mer bränsle.

Ja klart det finns men inte till golf sportcombi som bara har 150hk. Om jag inte kliver på en alltrack diesel, men det läre ju finnas ekonomi för allt med.
Vill helst ha en 16-17års modell och hittar ingen annan fin bil som är 16-17 års modell och ligger i den prisklassen.

Soulman
13 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Kennyrc skrev:

Soulman skrev:

Kennyrc skrev:

Okej med en alltrack tsi tänker jag inte köpa, var i så fall en alltrack diesel.

Nu väljer jag mellan sportcombin tsi 150hk eller tdi 150hk. Men orolig att dem blir så slöa.. behöver inte vara nå jättedrag men man vill ju ha lite pulver iaf!

Nu har jag tappat dig i resonemanget. Det finns ju starkare motorer för mer "pulver"?
Sen pratar du om hastigheter där alla bilar börjar dra rejält med bränsle eftersom luftmotståndet ökar med hastigheten. Då gäller det att ha bra med "pulver", för en klen motor får jobba och slita och drar då ännu mer bränsle.

Ja klart det finns men inte till golf sportcombi som bara har 150hk. Om jag inte kliver på en alltrack diesel, men det läre ju finnas ekonomi för allt med.
Vill helst ha en 16-17års modell och hittar ingen annan fin bil som är 16-17 års modell och ligger i den prisklassen.

Så är det ju varje dag i livet för de flesta av oss. Kompromissa mellan det man vill ha och vad man har råd med. Du kanske ska titta på en något äldre bil?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Kennyrc
13 oktober 2017 · 98 Inlägg

Soulman skrev:

Kennyrc skrev:

Soulman skrev:

Nu har jag tappat dig i resonemanget. Det finns ju starkare motorer för mer "pulver"?
Sen pratar du om hastigheter där alla bilar börjar dra rejält med bränsle eftersom luftmotståndet ökar med hastigheten. Då gäller det att ha bra med "pulver", för en klen motor får jobba och slita och drar då ännu mer bränsle.

Ja klart det finns men inte till golf sportcombi som bara har 150hk. Om jag inte kliver på en alltrack diesel, men det läre ju finnas ekonomi för allt med.
Vill helst ha en 16-17års modell och hittar ingen annan fin bil som är 16-17 års modell och ligger i den prisklassen.

Så är det ju varje dag i livet för de flesta av oss. Kompromissa mellan det man vill ha och vad man har råd med. Du kanske ska titta på en något äldre bil?

Precis.
Nej vill ha en nyare bil nu så därför jag är ute efter 16-17 års modeller.

Kennyrc
17 oktober 2017 · 98 Inlägg

Testat en golf sportscombi tdi 150hk men upplevde den som lite seg.. bara jag? 

Har haft en cupra r innan så kan ju mycket väl vara därför..

Soulman
17 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Kennyrc skrev:
Testat en golf sportscombi tdi 150hk men upplevde den som lite seg.. bara jag? 

Har haft en cupra r innan så kan ju mycket väl vara därför..

Det skiljer ju typ 150 HK så det vore ju märkligt om du inte kände skillnad.
Sen kan du ju optimera 150 hk motorn och du kommer garanterat känna dig mer tillfreds.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
17 oktober 2017 ·

Kennyrc skrev:
Testat en golf sportscombi tdi 150hk men upplevde den som lite seg.. bara jag? 

Har haft en cupra r innan så kan ju mycket väl vara därför..

Dieselbilar är segare i karaktären.
Köp en starkare modell om 150hk är för klent. "Optimering" avråder jag å det bestämdaste från att utföra.

CC72
17 oktober 2017 · 1 661 Inlägg

För att?

Vissa motorer och komponenter är exakt likadana men med olika mjukvaror, varför bör man inte "optimera" en sådan?

Jag förstår att tillverkarna lagt åtskilliga timmar och kronor på att göra en bra mjukvara så den biten är nog alla med på.

Evildan
17 oktober 2017 ·

CC72 skrev:
För att?

Vissa motorer och komponenter är exakt likadana men med olika mjukvaror, varför bör man inte "optimera" en sådan?

Jag förstår att tillverkarna lagt åtskilliga timmar och kronor på att göra en bra mjukvara så den biten är nog alla med på.

Du svarade själv på din egen fråga.
Eftermarknadsmjukvaran, om den inte är kopierad rakt av tillverkarens parametrar, är sämre förbrukningsaspekten samt hur mkt extra sot som egr och övriga komponenter inte är designade att hantera.
Varför är jag så säker på min åsikt?
Jag har arbetat med framtagning av mjukvara samt hårdvara inom fordonsindustrin i åratal och har sett åtskilliga kassa optimeringar som på sikt endast skapar kostnader för ägaren av fordonet i form av slitage och haverier såsom överhettade aggregat, hål i kolvar med mera.

CC72
17 oktober 2017 · 1 661 Inlägg

Kassa optimeringar ja..det finns också bra optimeringar.

Det finns som sagt många fall där allt är samma, just förutom själva mjukvaran. Ett enkelt sätt att få folk att betala mer för en "starkare" motor.
Där ser iaf jag inte något problem att köpa den billigare modellen och sen "optimera" den så den får samma effekt som den dyrare modellen.

Evildan
17 oktober 2017 ·

CC72 skrev:
Kassa optimeringar ja..det finns också bra optimeringar.

Det finns som sagt många fall där allt är samma, just förutom själva mjukvaran. Ett enkelt sätt att få folk att betala mer för en "starkare" motor.
Där ser iaf jag inte något problem att köpa den billigare modellen och sen "optimera" den så den får samma effekt som den dyrare modellen.

Vi har helt enkelt väldigt olika erfarenheter av eftermarknadsmjukvara.
Jag menar att den tid som motortillverkaren lägger på att utveckla mjukvaran ingalunda kan överträffas av eftermarknadsmjukvara på något vis. Visst det kan ge mer effekt men till vilket pris i slutändan även om hårdvaran är densamma för fler effekter.

Kennyrc
17 oktober 2017 · 98 Inlägg

Det var 265hk i cupran.

Har funderat på optimering med men då försvinner väl motorgarantier osv?
Eller har vw så dem optimerar så att alla garantier och så är kvar?

Sportscombin finns ju bara med 150hk, vill man ha mer så måste man gå på alltracken..

Evildan
17 oktober 2017 ·

Kennyrc skrev:
Det var 265hk i cupran.

Har funderat på optimering med men då försvinner väl motorgarantier osv?
Eller har vw så dem optimerar så att alla garantier och så är kvar?

Sportscombin finns ju bara med 150hk, vill man ha mer så måste man gå på alltracken..

Motorgarantierna försvinner.
Motorskadeförsäkringen gäller inte.
Dom garantier som vissa trimföretag via olika bilgarantiföretag erbjuder är i princip värdelösa när man läser det finstilta.
Tycker man det är värt risken med dyra haverier man får betala ur egen ficka så är det bara att "optimera" är man inte beredd på dom utgifterna kanske det är klokt att låta bli. Detta avgör givetvis individen helt själv efter sina prioriteringar gällande sitt bilägande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang