8mm eller 21mm?

felosargsyan777
13 oktober 2017 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
Annars kan du reglera effektbehovet med volymkontrollen också. Varför skulle batteriet laddas ur?

Effektbehovet med volymkontrollen?

Läs gamla meddelanden vad vi snackade om så kommer du förstå den där med batteriet.

Ja, om du sänker volymen krävs inte lika mycket effekt.

Menar du:

Hittills så visste jag att när bilen är på så försörjas bilens el från direkt generatorn och när bilen är avstängd då är det batteriet. Men nu vet jag att det går genom batteriet oavsett vad.

Men det förklarar inte fullt ut varför du tror att batteriet skulle laddas ur när bilen är igång.

Nej inte volymen, utan basen. Jag alltid lyssnar på musik högt, men om jag sänker basen på steget då krävs inte lika mycket effekt eller hur?

Nej det här är något annat. Det här berättade jag hur jag visste att batteriet och generatorn fungerar. Och varför trodde jag att batteriet skulle laddas ur var att jag tänkte eftersom steget har ganska hög effekt så skulle inte batteriet hinna ladda lika snabbt som den laddas ur.

Senast redigerat av felosargsyan777 (13 oktober 2017)

Bassiehof
13 oktober 2017 · 1 777 Inlägg

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
Annars kan du reglera effektbehovet med volymkontrollen också. Varför skulle batteriet laddas ur?

Ja, om du sänker volymen krävs inte lika mycket effekt.

Menar du:

Hittills så visste jag att när bilen är på så försörjas bilens el från direkt generatorn och när bilen är avstängd då är det batteriet. Men nu vet jag att det går genom batteriet oavsett vad.

Men det förklarar inte fullt ut varför du tror att batteriet skulle laddas ur när bilen är igång.

Nej inte volymen, utan basen. Jag alltid lyssnar på musik högt, men om jag sänker basen på steget då krävs inte lika mycket effekt eller hur?

Nej det här är något annat. Det här berättade jag hur jag visste att batteriet och generatorn fungerar. Och varför trodde jag att batteriet skulle laddas ur var att jag tänkte eftersom steget har ganska hög effekt så skulle inte batteriet hinna ladda lika snabbt som den laddas ur.

Du kan kolla hur mycket A generatorn laddar, och jämföra med hur mycket steget drar max. Det är bara när steget drar mer A än generatorn kan leverera som batteriet dras ur.

felosargsyan777
13 oktober 2017 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
Annars kan du reglera effektbehovet med volymkontrollen också. Varför skulle batteriet laddas ur?

Ja, om du sänker volymen krävs inte lika mycket effekt.

Menar du:

Men det förklarar inte fullt ut varför du tror att batteriet skulle laddas ur när bilen är igång.

Nej inte volymen, utan basen. Jag alltid lyssnar på musik högt, men om jag sänker basen på steget då krävs inte lika mycket effekt eller hur?

Nej det här är något annat. Det här berättade jag hur jag visste att batteriet och generatorn fungerar. Och varför trodde jag att batteriet skulle laddas ur var att jag tänkte eftersom steget har ganska hög effekt så skulle inte batteriet hinna ladda lika snabbt som den laddas ur.

Du kan kolla hur mycket A generatorn laddar, och jämföra med hur mycket steget drar max. Det är bara när steget drar mer A än generatorn kan leverera som batteriet dras ur.

Kan man kolla upp det med multimeter? Om ja, hur då?

Bassiehof
13 oktober 2017 · 1 777 Inlägg

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Nej inte volymen, utan basen. Jag alltid lyssnar på musik högt, men om jag sänker basen på steget då krävs inte lika mycket effekt eller hur?

Nej det här är något annat. Det här berättade jag hur jag visste att batteriet och generatorn fungerar. Och varför trodde jag att batteriet skulle laddas ur var att jag tänkte eftersom steget har ganska hög effekt så skulle inte batteriet hinna ladda lika snabbt som den laddas ur.

Du kan kolla hur mycket A generatorn laddar, och jämföra med hur mycket steget drar max. Det är bara när steget drar mer A än generatorn kan leverera som batteriet dras ur.

Kan man kolla upp det med multimeter? Om ja, hur då?

Du kan ju börja med att kolla hur mycket generatorn laddar med biltillverkarens uppgifter först, sen hur mycket steget drar med stegets tillverkare. Sen kan du använda sunt förnuft och fråga dig själv hur ofta steget drar mer än 120A. Och det är inte ofta när man spelar musik på normal lyssningsnivå, bara vid ett crescendo.

Janneutanb
13 oktober 2017 · 7 271 Inlägg

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:

Du kan kolla hur mycket A generatorn laddar, och jämföra med hur mycket steget drar max. Det är bara när steget drar mer A än generatorn kan leverera som batteriet dras ur.

Kan man kolla upp det med multimeter? Om ja, hur då?

Du kan ju börja med att kolla hur mycket generatorn laddar med biltillverkarens uppgifter först, sen hur mycket steget drar med stegets tillverkare. Sen kan du använda sunt förnuft och fråga dig själv hur ofta steget drar mer än 120A. Och det är inte ofta när man spelar musik på normal lyssningsnivå, bara vid ett crescendo.

Men sen så har man mycket annat i bilen som drar ström inte bara steget.
Däremot är det ju som du säger att även på maxvolym slår ju inte basen konstant så den genomsnittliga förbrukningen blir inte så hög.

Bassiehof
13 oktober 2017 · 1 777 Inlägg

Janneutanb skrev:

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:
Kan man kolla upp det med multimeter? Om ja, hur då?

Du kan ju börja med att kolla hur mycket generatorn laddar med biltillverkarens uppgifter först, sen hur mycket steget drar med stegets tillverkare. Sen kan du använda sunt förnuft och fråga dig själv hur ofta steget drar mer än 120A. Och det är inte ofta när man spelar musik på normal lyssningsnivå, bara vid ett crescendo.

Men sen så har man mycket annat i bilen som drar ström inte bara steget.
Däremot är det ju som du säger att även på maxvolym slår ju inte basen konstant så den genomsnittliga förbrukningen blir inte så hög.

Det var nästa steg, att förklara att även om generatorn ger 150A så förbrukas en hel del av bilen själv. Andelen blir större ju mer elektriska och elektroniska system bilen har. Det är bara teori, sen kan man ju alltid mäta också.

Senast redigerat av Bassiehof (13 oktober 2017)

felosargsyan777
13 oktober 2017 · 125 Inlägg

Grabbarjag tycker att jag ska bara monter o koppla allt o sen får vi se hur den påverkar batteriet. Det är ändå inget farligt utan i värsta fall så kommer batteriet ladda ur.

Jag tycker att jag har redan tillräckliga kunskaper för att mo tera o koppla allting, förutom en sak.

Jag planerade att dra kabel till omvandlaren från fabrik basen som ligger under sätten. Men det är lite svårt att komma åt. Jag ser på youtube att många drar från deras bakhögtalare (de som ligger under bakrutan). Frågan är
om det kommer göra skillnad på
effekten jämfört med om jag drar från basen.

Vad ska man ha för kabelstorlek till det , från remoten till strömkälla och från steget till baslådan som ska monteras?

Senast redigerat av felosargsyan777 (13 oktober 2017)

Fjong
13 oktober 2017 · 1 494 Inlägg

En sak många verkar blanda ihop är hur mycket ett steg drar, om du har ett steg på 1000w rms i 1ohm och basen/basarna är kopplade i 1 ohm kommer i princip aldrig få ut 1000w rent. Dels så får man en imphöjning i lådan och sen så är musik dynamisk så du förbrukar aldrig konstant med effekt utan det går upp och ner hela tiden.

Som sagt så är det svårt att beräkna exakt hur länge batteriet räcker då det finns många faktorer, men som sagt så underlättar en voltmeter helt klart.

Jag kör med knappar till mina remoter, dock så är syftet att kunna stänga av framsystemet vid tävling eller tex basarna om jag vill felsöka eller testa något. Har även stängt av allt när jag har lämnat in bilen på verkstad och inte vill ha klåfingriga mekaniker som pillar på grejerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang