Byta ut motor i chevrolet s10

4 Inlägg
Skrivet 20 oktober 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Hej , någon som vet om det skulle gå att byta ut motorn i s10:an (v6) mot Volvo b230fk ? Det är en 4wd -00 automat. Var kan man hitta adapterplatta mellan motor (Volvo) och låda (Cheva) . Vad behöver man flytta över från Volvon och vad behöver man spara från Chevan ( tänker på typ styrenheter och dylikt) ? Tacksam för svar, kommentarer och ideer .

128 Inlägg
Skrivet 21 oktober 2017 #2

Ska du besikta den och köra med den i trafik så är det inte tillåtet att byta motor om bilen är av årsmodell 1993 och nyare.

Från 1975-1992 gäller: ]"Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!" saxat från SFRO:s hemsida.

Om du slänger i en B230fk är det troligen enklare om du använder dig av en Volvolåda och modifierar växellådsfäste/spakställ samt kardan smile

4 Inlägg
Skrivet 25 oktober 2017 · Inlägg av trådskaparen #3

Men kan man inte besiktiga som ändrat fordon ? Och sen vill jag gärna ha kvar cheva lådan annars går ja miste om 4w drive . Det kommer inte att bli fler hk el. vrid mot originalmotorn så det kan ju inte vara ett hinder el går det inte att regga om den är av årsmod. -00 ?

128 Inlägg
Skrivet 27 oktober 2017 #4

columbuz skrev:
Men kan man inte besiktiga som ändrat fordon ? Och sen vill jag gärna ha kvar cheva lådan annars går ja miste om 4w drive . Det kommer inte att bli fler hk el. vrid mot originalmotorn så det kan ju inte vara ett hinder el går det inte att regga om den är av årsmod. -00 ?

Tyvärr inte så enkelt hmm Från årsmodell 1993 och nyare är det i praktiken omöjligt att få igenom ett motorbyte. Om jag har förstått det rätt så är enda vägen att få igenom motorbytet är om du E85-konverterar B230fk:n och sedan registrerar bilen som ombyggt fordon hos SFRO.

218 Inlägg
Skrivet 27 oktober 2017 #5

Bwonka skrev:

columbuz skrev:

Tyvärr inte så enkelt hmm Från årsmodell 1993 och nyare är det i praktiken omöjligt att få igenom ett motorbyte. Om jag har förstått det rätt så är enda vägen att få igenom motorbytet är om du E85-konverterar B230fk:n och sedan registrerar bilen som ombyggt fordon hos SFRO.

man måste inte E85 konvertera men du har rätt i att man måste få igenom den som ombyggt fordon och det finns det lite olika sätt att göra på, läs på SFRO hemsidan eller köp deras bygghandbok smile

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck