Dieselvätmare, batteri

Kennyrc
21 oktober 2017 · 98 Inlägg

Nästa bil jag ska köpa kommer ha en dieselvärmare med fjärr, är det något man bör tänka på när man använder dem?

Suger dem ur batteriet fort?

Tycker mig ha hört att batteriet ska laddas när man trycker igång dem, men känns som att det kanske är något jag fått om bakfoten eller att det är något annat som har den funktionen..

Soulman
21 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

En vanlig regel är att köra bilen lika länge som du haft värmaren igång för att batteriet ska laddas igen. Alternativt laddar du batteriet regelbundet med typ en Cetek.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
21 oktober 2017 ·

Kennyrc skrev:
Nästa bil jag ska köpa kommer ha en dieselvärmare med fjärr, är det något man bör tänka på när man använder dem?

Suger dem ur batteriet fort?

Tycker mig ha hört att batteriet ska laddas när man trycker igång dem, men känns som att det kanske är något jag fått om bakfoten eller att det är något annat som har den funktionen..

Så du har bestämt dig för att köpa en dieseldriven bil trots allt?

En parkeringsvärmare är skönt att ha oavsett drivmedel men som det redan skrevs ovan så bör du köra motorn lika länge som värmaren. Har du 15 minuter körtid ska du inte ha värmaren i gång längre än så och på den korta drifttiden hinner den knappt göra någon nytta för isiga och snöiga rutor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2017 · 13 736 Inlägg

jag kör aldrig min värmare kortare än 30min oavsätt körtid men laddar batteriet 1gång i veckan.
för att veta att jag alltid har ett laddat batteri.

har ju fördelen att jag bor i villa så det är ju lätt att koppla in en laddare..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kennyrc
21 oktober 2017 · 98 Inlägg

Growe skrev:
jag kör aldrig min värmare kortare än 30min oavsätt körtid men laddar batteriet 1gång i veckan.
för att veta att jag alltid har ett laddat batteri.

har ju fördelen att jag bor i villa så det är ju lätt att koppla in en laddare..

Okej jaa jag bor ju i bostadsrätt så ända är om man kopplar in laddaren i motorvärmaruttaget men den går ju inte lång stund..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang