Vad är det för "avgassystem lagar" mm

Zubb003
23 oktober 2017 · 50 Inlägg

Är riktigt sämst när det gäller avgassystem och de men det jag vill veta är vad det e för lagar kring det, har kollat på väldigt många trådar men de e olika svar hela tiden beroende datum och annat.

1. Måste man ha ljuddämpare isåfall vilka?

2. Raka rör lagligt?

3. Vad finns det för olika "raka rör"?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 oktober 2017 · 13 732 Inlägg

volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Zubb003
23 oktober 2017 · 50 Inlägg

Growe skrev:
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Okej

Utmarks-Loke
23 oktober 2017 · 5 833 Inlägg

Growe skrev:
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Ljudnivån alltså, inte volymen på rören eller dämparna

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 oktober 2017 · 13 732 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Ljudnivån alltså, inte volymen på rören eller dämparna

ja skulle så klart skrivit ljudnivån.. men multitaskar..så tänker inte riktigt på hur jag skrev.. det lät tydligt i skallen men ljudnivån är helt klart det viktiga smile

hur stor volym man får plats i rören kvittar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
23 oktober 2017 · 3 306 Inlägg

3. Vad finns det för olika "raka rör"?

big_smile

it_mutt Avstängd
23 oktober 2017 · 10 388 Inlägg

Low skrev:
3. Vad finns det för olika "raka rör"?

big_smile

"Lagom raka", "väldigt raka" och "bara raka" är de jag känner till iaf... wink (sorry)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
CC72
23 oktober 2017 · 1 661 Inlägg

"Lite snett är också rakt"

Low
23 oktober 2017 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:

Low skrev:
3. Vad finns det för olika "raka rör"?

big_smile

"Lagom raka", "väldigt raka" och "bara raka" är de jag känner till iaf... wink (sorry)

Hihih big_smile

Senast redigerat av Low (23 oktober 2017)

rcy
24 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

Beror mycket på vilken bil vi pratar om, är det en nyare bil med helbilsgodkännande så får du i princip inte ändra någonting alls.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2017 · 17 455 Inlägg

it_mutt skrev:

Low skrev:
3. Vad finns det för olika "raka rör"?

big_smile

"Lagom raka", "väldigt raka" och "bara raka" är de jag känner till iaf... wink (sorry)

Där var du snabb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ehedman
24 oktober 2017 · 1 966 Inlägg

Glöm nu inte eventuella katalysatorkrav. Detta beror såklart på vilken årsmodell det gäller för tänkt bil.

spillolja
24 oktober 2017 · 4 020 Inlägg

Golfen jag har har jag bytt orginal katalysator till en downpipe, för att det ska bli godkända värden vid besiktningen så har jag satt en universal sportkatalysator i avgasrörstunneln på det raka mellanröret, vid senaste besiktningen så menade besikningsmannen att jag hade en läcka i systemet  med tanke på ljudet, men blankt papper blev det iaf.,

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
24 oktober 2017 · 7 231 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Ljudnivån alltså, inte volymen på rören eller dämparna

Ljudtrycksnivå heter det, om man vill vara korrekt.

En sak som betyder mycket för ljudtrycksnivån i slutet på avgasröret är om bilen har turbo eller ej.
Ljudtrycksnivån blir högre om man demonterar ljuddämparna på en bil med sugmotor.
Däremot är skillnaden relativt liten på en bil med turbomotor, men det skiljer med och utan ljuddämpare.

Har själv demonterat stora ljuddämparen på bilar med turbodieselmotorer.
Jag gjorde det p g a a det var bilarnas lägsta punkt, jag önskade således öka markfrigången.

Vet inte, men jag antar att det inte är någon skillnad, ljudtrycksmässigt, på en bensin- eller dieselturbomotor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang