V70 TDI 1998 - Instrumentpanel & Halvljus Glappar?

Kevinohh F.IND
23 oktober 2017 · 148 Inlägg

Hej!

Köpte mig nyligen en v70 TDI från 1998. Bilen är importerad och har rullat 33xxx mil.
Väldigt fin i motor och ingen synlig rost alls..


Märkte när jag skulle köra hem efter jag tvättat bilen att verken halvljuset eller instrumentpanelen lös. Läget på den lilla ratten (Som kontrollerar ljuset) var på noll eller hur man skall säga, den som alltid ska vara på.

Problemet: Har uppstått cirka 3 gånger idag och vid varje tillfälle har verken instrumentpanelen eller halvljuset fungerat men om jag håller in helljuset så lyser det, eller om jag vrider den lilla ratten (för ljuset) så bara positionsljuset är igång så lyser även instrumentpanelen upp då..

Hur löser det sig?: Jo efter cirka 1-4 minuter så tänds den orangea varningslampan med en lampa i (Den brukar väl stå för att någon lampa är sönder..), när denna lampan tänds då bromsar jag lätt till en gång och WOOOPS så fungerar både halvljuset och instrumentpanelen vid det normala läget..

Vad tror folket? Något glapp? Nån säkring?
Helt ny angående v70 så uppskattar all hjälp!

Mvh,
Kevin

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Brådhis * Voff voff *
23 oktober 2017 · 10 244 Inlägg

Väldigt vanligt på x70 97-00 att ljusvredet glappar. Funkar det möjligen som det ska om du trycker hårt på själva ratten i ljusvredet?

Lösningen är att byta ut ljusvredet. Det är samma på alla x70 97-00 och alla C70 av samma kaross så det är bara att välja och vraka på skroten.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (23 oktober 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kevinohh F.IND
24 oktober 2017 · 148 Inlägg

Brådhis skrev:
Väldigt vanligt på x70 97-00 att ljusvredet glappar. Funkar det möjligen som det ska om du trycker hårt på själva ratten i ljusvredet?

Lösningen är att byta ut ljusvredet. Det är samma på alla x70 97-00 och alla C70 av samma kaross så det är bara att välja och vraka på skroten.

//Brådhis

Tja!

Nej har inte provat att trycka in ljusvredet men skall prova det nästa gång och eventuellt åka förbi skroten i eftermiddag då och prova byta den!
Tack smile

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang