Slagvolym

torsen
30 oktober 2017 · 7 230 Inlägg

NilssonC skrev:
Ju större liters motors man har, är det desto bättre?

Går inte att fråga/säga så.
För att ta två ungefär jämbördiga, i alla fall beträffande cylindervolymen, motorer som Defender PUMA och Wrangler Sport, båda med 6-petad manuell låda, så är PUMAn helt överlägsen när det gäller att köra sakta på 1:an och lågväxel i terrängen jämfört med Jeepen.
Man kan ta bort foten från gaspedalen i PUMAn, den bara klättrar på och verkar ostoppbar på tomgång.
Jeepen får rätt så snart motorbortfall.
Men det beror ju på att PUMAn är en diesel(med lågt effektuttag) och Jeep Sportmotorn är en bensinare(med högre effektuttag).
Vid den jämförelsen är det vridmomentet som avgör.

För att nu förekomma en viss trevlig och kunnig trådskribent, ingen utpekad, så VET jag att elmotorer avger sitt bästa/högsta vridmoment redan från start - så har vi klarat av det, eller hur!

Apropå ingenting så läste jag i DN i lördags, och såg även bild på, att Suzuki på Tokyomässan nu i veckan visade upp en prototyp som heter e-Survivor.
Väckte otroligt habegär hos mig.
Kunde inte låta bli att slösa bort allt för lång tid på den med google.
Liten
4x4
Portaler
Batteridriven.

Drömbilen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang