Slagvolym

NilssonC
27 oktober 2017 · 11 Inlägg

På en 2 liters motor har motorn slagvolym på 2 liter. Om det finns 4 cylindrar så betyder detta 500cc eller 0,5l/cylinder
1. Vad innebär cc?
2. Ju större liters motors man har, är det desto bättre?

Evildan
27 oktober 2017 ·

NilssonC skrev:
På en 2 liters motor har motorn slagvolym på 2 liter. Om det finns 4 cylindrar så betyder detta 500cc eller 0,5l/cylinder
1. Vad innebär cc?
2. Ju större liters motors man har, är det desto bättre?

cc = cubik centimeters eller på svenska kubik centimeter.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cubic_centimetre

Storleken på en motor beror på användningsområdet.
En handgräsklippare eller motorsåg med 5,7 liter Chevrolet V8 är väl häftigt på sitt vis men förmodligen inte bättre än dom 1 cylindriga 125-250cc som är rätt vanligt.

Hur menar du bättre? Ur vilken aspekt?

NilssonC
27 oktober 2017 · 11 Inlägg

Okej tack! Jag tänker vid ett bilköp, om man skall lägga någon vikt vid hur stor motorn är? Vid utvärdering av 2 olika modeller.
Tänkte om storleken kan påverka tex acceleration, hastighet, varvantal eller liknande.

viccoA
27 oktober 2017 · 3 110 Inlägg

Effekt och vridmoment samt bränsleförbrukning är det intressantaste.

Vad tittar du på för olika bilar och vilken motor är du mest intresserad av i respektive modell?

NilssonC
27 oktober 2017 · 11 Inlägg

Okej, vad avgör egentligen vridmomentet? Hur snabbt hjulen kan snurra?

Om man tittar på tex nya XC40 så är max vridmoment, nm vid varv: 400/1750-2500. Vad innebär de olika siffrorna här? Och söker man då efter ett högt vridmoment?

torsen
27 oktober 2017 · 7 238 Inlägg

NilssonC skrev:
På en 2 liters motor har motorn slagvolym på 2 liter. Om det finns 4 cylindrar så betyder detta 500cc eller 0,5l/cylinder
1. Vad innebär cc?
2. Ju större liters motors man har, är det desto bättre?

Är man, gammal som jag, så föredrar man kanske en relativt stor flercylindrig USA-motor med lågt effektuttag jämfört med en liten nervös överladdad  3-pip på under litern.
I praktiken en flack effekt- och vridmomentkurva jämfört med en spetsig dito som medför att den lilla måste varvas hysteriskt(eller nästan i alla fall).

Fram kommer man även med en Dyane på 435 cc och 18 hk din(21 SAE).
Med det blir till att ligga på närmare 7.000 rpm på motorvägen(i nedförsbackarna).

viccoA
27 oktober 2017 · 3 110 Inlägg

NilssonC skrev:
Okej, vad avgör egentligen vridmomentet? Hur snabbt hjulen kan snurra?

Om man tittar på tex nya XC40 så är max vridmoment, nm vid varv: 400/1750-2500. Vad innebär de olika siffrorna här? Och söker man då efter ett högt vridmoment?

Motorn utvecklar 400nm på sin vridmomentstopp som är mellan 1750-2500 varv/minut.
Högt vridmoment ger hög körbarhet och i regel "elastisitet" dvs att man kan köra på höga växlar med tunga släp i uppförsbacke utan av växla ner, det går att acclerera bilen okej utan att växla ner och varva så mycket.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2017 · 17 483 Inlägg

Vår prius vrider väl ur sig 478Nm från noll. Snabb iväg men avtar väldigt fort... En kompis har en Corvette med blygsamma 350Hk men den knuffar på rätt friskt om man stämplar fullt. Nm okänt. Troligen högt.

Min pendlarburk: En dieselturbo har bara 180 Nm original och knappt 100 hk. Den släpper gärna på 2:an i en kurva om man doppar gasen lite väl djupt.

Givetvis upplevs en större maskin som mer kraftfull men även dieselar kan upplevas pigga trots bristande effekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
27 oktober 2017 · 2 372 Inlägg

Sjävla storleken på motorn är inte det viktigaste att gå efter när man ska köpa en bil.
Visst, man kanske inte ska köpa en Fiat med en 900cc maskin om man ska dra ut på husvagnssemester.

Volymetrisk effektivitet är det vi vill ha : Högre VE = mer luft = mer soppa = högre effekt
På en sugmotor, dvs utan turbo/kompressor, så kommer man i en perfekt värld aldrig över 100% VE.
Enkelt uträknat :
VE = 100% (0) X 2(liter) X 6500(rpm) / 2 = 6500 liter / min (luft)

Skulle vi hänga på en turbo så att vi får ett övertryck in i motorn så får vi också en högre VE.
Säg 150% VE, vilket då skulle ge oss 9750L/Min vilket är lika mycket som en motor på 3000cc vid 6500rpm.

Enkelt förklarat så kan man säga att vridmomentet är hur "tungt arbete" motorn klarar av, effekt är hur snabbt den kan utföra det.

Rätta mig om jag är helt ute och cyklar! smile

Up the RA
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2017 · 14 058 Inlägg

Pendlarbil: Normalstor motor (2 liter) högt vrid är i mitt tycke inte nödvändigt.
Lekbil: Jättestor motor (minst 5 liter) med mycket vrid och många, många hästkrafter!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
27 oktober 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
För att förenkla saker och ting...ju större motor ( ju fler kubikcentimer) ju mer soppa drar den och desto högre  soppakostnad, inköp och försäkring.
Men stor motor ger mer kraft  och mer vrid vilket är roligt...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Jag blev omkörd av en me STOR motor, och höll 75 på en 70 väg, men han skulle tvunget om och blev därför invinkad för betalning lite längre fram ..smile
Va de du..?

Senast redigerat av autodidakten (27 oktober 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2017 · 14 058 Inlägg

autodidakten skrev:
Jag blev omkörd av en me STOR motor, och höll 75 på en 70 väg, men han skulle tvunget om och blev därför invinkad för betalning lite längre fram ..smile
Va de du..?

Vem svarade du, mig eller Jaka54?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Vettemannen skrev:

autodidakten skrev:
Jag blev omkörd av en me STOR motor, och höll 75 på en 70 väg, men han skulle tvunget om och blev därför invinkad för betalning lite längre fram ..smile
Va de du..?

Vem svarade du, mig eller Jaka54?

/Benny

Haha, det är fredag och jag e lite toppad, så det kanske gäller bägge..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2017 · 14 058 Inlägg

autodidakten skrev:

Vettemannen skrev:

autodidakten skrev:
Jag blev omkörd av en me STOR motor, och höll 75 på en 70 väg, men han skulle tvunget om och blev därför invinkad för betalning lite längre fram ..smile
Va de du..?

Vem svarade du, mig eller Jaka54?

/Benny

Haha, det är fredag och jag e lite toppad, så det kanske gäller bägge..smile

Haha!! Mina stora motorer står inomhus nu så det var inte mig iaf. smile smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mb_pucken
27 oktober 2017 · 5 087 Inlägg

Eftersom jag är lite diesel tokig så tycker jag vrid är trevligt. Orken och knuffen från en vridstark motor på låga varv är underbart.
En omkörning av en lastbil på 6ans växel ska ske med en ordentlig knuff i ryggen och ett lugnt morr under huven. Inga höga varv eller massa växlande, bara suga iväg ;-)

Dock är inte alltid en stor motor bättre. Finns små motorer med gått vrid och körbarhet samt låg förbrukning. Det tycker jag är viktigare än stor och ineffektiv motor med hög förbrukning och låg effekt.
Så en liten motor behöver inte vara trött och slö lika väl som en stor motor är snabb och stark.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
27 oktober 2017 · 5 734 Inlägg

Hej!
Min med stor motor renoveras!

Evildan
28 oktober 2017 ·

Vettemannen skrev:

autodidakten skrev:

Vettemannen skrev:

Vem svarade du, mig eller Jaka54?

/Benny

Haha, det är fredag och jag e lite toppad, så det kanske gäller bägge..smile

Haha!! Mina stora motorer står inomhus nu så det var inte mig iaf. smile smile

/Benny

jaka54 skrev:
Hej!
Min med stor motor renoveras!

Det verkar vara bättre med en mindre motor att använda än en stor motor ståendes i garaget? wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 oktober 2017 · 14 058 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

autodidakten skrev:

Haha, det är fredag och jag e lite toppad, så det kanske gäller bägge..smile

Haha!! Mina stora motorer står inomhus nu så det var inte mig iaf. smile smile

/Benny

jaka54 skrev:
Hej!
Min med stor motor renoveras!

Det verkar vara bättre med en mindre motor att använda än en stor motor ståendes i garaget? wink

Jaja, du har väl rätt till viss del! wink

Det är inte lätt med för motorstarka bilar när det börjar bli vått och halt! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
28 oktober 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Haha!! Mina stora motorer står inomhus nu så det var inte mig iaf. smile smile

/Benny

jaka54 skrev:
Hej!
Min med stor motor renoveras!

Det verkar vara bättre med en mindre motor att använda än en stor motor ståendes i garaget? wink

Jaja, du har väl rätt till viss del! wink

Det är inte lätt med för motorstarka bilar när det börjar bli vått och halt! wink

/Benny

Kört Camaro Z28 med lite motormässiga uppdateringar, den var piggare än en Corvette C6 rakt fram, i vinterväglag och det var inga större problem med Hankook Ventus 275 mackor bak och 235 fram, fast det bromsade väl inte så där skitbra ska erkännas.

Januari 2010.
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/122092/large_122092-1234963.jpg
Snön borta men isen låg kvar.
Det hänger nog på föraren eller att en Camaro inte har hjulupphängning från någon gammal höskrinda med bladfjädrar. wink

Senast redigerat av Evildan (28 oktober 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang