Hur påverkar stängning av inloppsventilen kraften

NilssonC
27 oktober 2017 · 11 Inlägg

Om man stänger inloppsventilen innan kolven är i bottom-dead-center kommer man ju minska trycket på kolven nedåt.
Vad innebär detta? Varför skulle man vilja stänga den innan kolven är helt nere? Vad tjänar man på detta? Luftanvändning? Är inte kolvens kraft nedåt avgörande?

Evildan
27 oktober 2017 ·

NilssonC skrev:
Om man stänger inloppsventilen innan kolven är i bottom-dead-center kommer man ju minska trycket på kolven nedåt.
Vad innebär detta? Varför skulle man vilja stänga den innan kolven är helt nere? Vad tjänar man på detta? Luftanvändning? Är inte kolvens kraft nedåt avgörande?

Förlåt min lathet men jag orkade inte skriva allt det innebär eller översätta sidan då jag samtidigt brassar käk. Sidan är för stunden korrekt då jag precis korrade den för detta ändamål.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing

Senast redigerat av Evildan (27 oktober 2017)

Evildan
27 oktober 2017 ·

Kortfattat innebär det när motorn går på låg belastning behövs inte samma mängd energi produceras och då stängs ventilen tidigare för att minska luftmängden och därmed behovet av bränsle.
När motorn belastas och full effekt önskas vill den ha så mycket luft som möjligt eftersom mer luft innebär att mer bränsle kan förbrännas och därmed ökar effekten.

Evildan
27 oktober 2017 ·

För övrigt blev mina tournedos perfekta och potatiskakan likaså.
Kunde jag efter den måltiden klappa mig på ryggen så hade jag utan blyghet gjort så.
Nu ska den här vitlöksstinkande gubben    zzzzzzzzzzz zzzzzzz zzzzz

Senast redigerat av Evildan (27 oktober 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang