Bilbygge Volvo s70

Gajjaan
27 oktober 2017 · 3 Inlägg

Hej! Har precis införskaffat mig en volvo s70 2.4t som i dagsläget är original.
målet jag har är att vässa till den då jag alltid varit intresserad utav att köra på Strippen/tid och vet inte i vilken ände jag skall börja i då det är första gången.
Planen är att lätta bilen och trimma med grejer som
-större turbo
-större spridare
- Avgassystem
- chip
-mappning
Är ju som sagt ett tag kvar men att börja i tid är aldrig fel,  så hade varit lite tacksam för rekommendationer gällande kit på grejer som funkar ihop, Tanken är inte att plocka ner motorn just nu och byta kolvar,stakar borra osv. utan att plocka ut så mycket rimligt som möjligt innan man behöver gå på större ingrepp.
Sedan var lådan klarar och ev koplingabyte.
En större service kommer att göras på motorn innan jag drar igång som kamremsbyte vattenpump tändstift osv.

Tacksam för all hjälp mvh

Utmarks-Loke
27 oktober 2017 · 5 833 Inlägg

Det är ju en framhjulsdriven bil så du kommer aldrig få några riktigt bra tider. Men för att få ut mest möjliga bör du satsa på bra däck och börja experimentera med hjulvinklar och fjädring. Det kommer nog ge lika mycket som motoreffekt, du kommer ju ha svårt att få ner kraften i asfalten

Marlboroman
28 oktober 2017 · 8 229 Inlägg

2,4T är väl kanske inte det bästa utgångsobjektet om man ska börja jaga seriöst med effekt. Men ett 16T, -688 grenrör, grövre avgassystem, ljusblå spridare, uppsvarvat lmm-hus och mjukvara är en bra början.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Gajjaan
28 oktober 2017 · 3 Inlägg

jasså varför är det inte det?

att få någonstans runt 320-350hk är vad jag skulle vilja komma. Läst runt och fått till mig att td04 18/18t är bra till det hk antalet. 16 låter  lite litet eller?

Marlboroman
28 oktober 2017 · 8 229 Inlägg

Tunna cylinderväggar och klena vevstakar, men det beror lite på årsmodell också. Är det en 99/00 du har så håller dem bättre, men det är inte helt riskfritt ändå.

Siktar du på såna effekter är ett 18T för litet. En K24 är ett vettigare val i så fall.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Gajjaan
28 oktober 2017 · 3 Inlägg

det är en 00a. okej men tror du dessa hk jag jagar är möjligt? man måste ju börja någonstans hade jag kunnat köpa en ex Toyota supra hade man ju börjat där 😎

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang