H-kam i en standard b230f hur mycket effektökning ?

Nurminen_
15 november 2017 · 714 Inlägg

chybber skrev:

Nurminen_ skrev:

chybber skrev:
Har testat liknande H-kam och lite andra grejer kolla bilden så ser du skillnaden mot orginal.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/1 … zzlpyx.png

Det som gav mest effekt var kammen ca 20 och resten från polvändning,trycka btr, sportluftfilter gav nästan inget alls.

Intressant ! Hur polvänder man ? smile
Var det bara 79hk i motorn orginal yikes

Det är whp(effekt på hjulen).
Du byter plats på blå och röd kabel, i kontaktstycke till vrgivare/triggergivare/svänghjulsgivare.

Vad blir effekten i motorn då ? Är det 116 ? Eller hade det sprungit iväg några hk med åren ? smile

Så om jag byter plats så får jag alltså ca 10hk till ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nickeboii
15 november 2017 · 762 Inlägg

chybber skrev:
Har testat liknande H-kam och lite andra grejer kolla bilden så ser du skillnaden mot orginal.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/1 … zzlpyx.png

Det som gav mest effekt var kammen ca 20 och resten från polvändning,trycka btr, sportluftfilter gav nästan inget alls.

Intressant att effektkurvorna är såpass lika på låga varv, jag har trott att en H-kam skulle ge ett mycket sämre register på låga varv. Men enligt din jämföre så skiljer det sig inte så mycket.

Det kan i och för sig ha med de andra modifikationerna att göra, men det ser ut att ge mycket effekt för en liten investering. big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nurminen_
15 november 2017 · 714 Inlägg

Nickeboii skrev:

chybber skrev:
Har testat liknande H-kam och lite andra grejer kolla bilden så ser du skillnaden mot orginal.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/1 … zzlpyx.png

Det som gav mest effekt var kammen ca 20 och resten från polvändning,trycka btr, sportluftfilter gav nästan inget alls.

Intressant att effektkurvorna är såpass lika på låga varv, jag har trott att en H-kam skulle ge ett mycket sämre register på låga varv. Men enligt din jämföre så skiljer det sig inte så mycket.

Det kan i och för sig ha med de andra modifikationerna att göra, men det ser ut att ge mycket effekt för en liten investering. big_smile

Det är ingen större skillnad på låga varv faktist. Iallafall inte som alla säger när man läser runt på olika forum, då ska den ju tydligen vara skitslö på låga varv. Det jag märkt mest är att det går lite tungt på 5an i 70km/h då den varvar 1500rpm


Edit: kollade på effektkurvan nu och ser att vid runt 1500 rpm så är det ganska stor skillnad smile

Senast redigerat av Nurminen_ (15 november 2017)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
24 november 2017 · 714 Inlägg

Update: avgasröret rostade sönder och hamnade efter vägen. Så slängde på Simons och kl extraktor. Det vart ju en stor skillnad, mkt starkare och accelererar snabbare. Över förväntan. Nu har man ju en riktigt rolig vinterbil big_smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang