Volvo v70 t6, turbos placering & livslängd

Victorrosen
6 november 2017 · 2 Inlägg

En god vän till mig jagar en ny bil och har fastnat för en volvo v70 t6 turbo -08.

Bilen i sig känns väldigt välskött och är noga servad. Gediget intryck överlag.
Det ända som bekymrar mig är dubbelturbon. Bilen har nämligen gått 22000 mil, och jag får för mig att den kan ha tuktats lite genom sitt liv då de är en vassare bil som bjuder in till lite häftigare körning.

Kan man förvänta sig att dubbelturbon närmar sig sitt slut? Och skulle den ge upp, vars är den placerad? på baksidan eller framsidan av motorn, någon som vet? Underlättar ju enormt vi ev. byte om den är lite lättare tillgänglig.

mvh Victor Rosen

Evildan
6 november 2017 ·

Victorrosen skrev:
En god vän till mig jagar en ny bil och har fastnat för en volvo v70 t6 turbo -08.

Bilen i sig känns väldigt välskött och är noga servad. Gediget intryck överlag.
Det ända som bekymrar mig är dubbelturbon. Bilen har nämligen gått 22000 mil, och jag får för mig att den kan ha tuktats lite genom sitt liv då de är en vassare bil som bjuder in till lite häftigare körning.

Kan man förvänta sig att dubbelturbon närmar sig sitt slut? Och skulle den ge upp, vars är den placerad? på baksidan eller framsidan av motorn, någon som vet? Underlättar ju enormt vi ev. byte om den är lite lättare tillgänglig.

mvh Victor Rosen

Mot torpedväggen ganska långt ned är aggregatet placerade.

Blev bestämd artikel plural tack vare rättstavningen.

Senast redigerat av Evildan (6 november 2017)

Christian S
6 november 2017 · 4 816 Inlägg

det är ingen dubbel turbo utan det sitter bara 1 och den sitter givetvis på baksidan av motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Evildan
6 november 2017 ·

Christian S skrev:
det är ingen dubbel turbo utan det sitter bara 1 och den sitter givetvis på baksidan av motorn.

Nä precis, det var S80 som hade två aggregat varav oftast fungerade ett av dom. wink

Victorrosen
6 november 2017 · 2 Inlägg

Misstänkte det.  Har väldig dålig koll på volvo,  men vi bytte turbo på chefens xc70 diesel. Var trots alla verktyg + smörjgrop vi har på åkeriet en mardröm att skruva i.

Har ni något annat tillägga om t6an vore de nyttigt.  Och om någon varit med om ett turbohaveri,  de är väl ganska ovanliga vad jag förstår,  så informationen om dom är knapphändig. Sägs ju i övrig vara fina motorer

marcus80 Sir
6 november 2017 · 935 Inlägg

Har bara rasat turbo och automatlåda på en xc90 t6. Det vart dyrt att fixa. Sådan tur tog försäkringsbolaget det mesta. Den såldes rätt snabbt efter det inträffade. Så jag skulle inte skaffa en sådan motor igen kan jag säga.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Christian S
7 november 2017 · 4 816 Inlägg

marcus80 skrev:
Har bara rasat turbo och automatlåda på en xc90 t6. Det vart dyrt att fixa. Sådan tur tog försäkringsbolaget det mesta. Den såldes rätt snabbt efter det inträffade. Så jag skulle inte skaffa en sådan motor igen kan jag säga.

var det med den gamla eller den nya 6:an? man bytte ju när andra generationen S80 kom.
dom 4 stegade automatlådorna till den gamla 6:an var ingen hit.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang