Samma motor Volvo 2012 D3 och D4? Säkert att trimma D3 till D4 prestanda?

MKJ
7 november 2017 · 5 Inlägg

Jag har precis köpt en S40 2012 D3 automat som gått 6.000 mil, och funderar på om det är okej att trimma den, programvara eller box, eller om detta är idioti att göra...?!?

Det är inte några värstingsaker som jag tittat på, utan trim från standard 150 hk till ca 180 hk, vilket är där D4 modellen ligger, och som det ser ut är det samma motor dessa båda.
(BSR programvara ska dock visst ändra till 198 hk vilket ju är ganska mycket. Samtidigt menar de att bilen i original inte har 150 hk utan 161 hk - något som de mätt upp.)

Skiljer det nåt väsentligt mellan motorerna i standardutförande, eller är det bara att Volvo levererar dem med olika programvaror?

Jag har läst att en del är missnöjda med boxar från KCR, Dieselkraft osv, medan det är positivare vibbar rörande programvara från BSR...

Tacksam för tips, tankar och idéer om detta...!!

xXSammy
7 november 2017 · 6 571 Inlägg

Ordentligt mappning är mera värt, du känner skillnad då eftersom "allt" optimeras istället för att man lurar två givare.

Har provat med box först sen mappning hos Vtech

De/Dem
MKJ
9 november 2017 · 5 Inlägg

Tack Sammy för den inputen. Men detta med att veta att en motor tål trim känns för mig osäkert. (Är icke mekaniskt bildad...)
Är D3 och D4 precis samma maskiner?

Christian S
9 november 2017 · 4 816 Inlägg

MKJ skrev:
Är D3 och D4 precis samma maskiner?

i ditt fall JA

annars så kan det skilja, kan ta pappas V60 mot min V60 då vi har samma årsmodeller, han har en D3 och jag har en D4 och där skiljer både motor och växellåda dom åt, i hans sitter det en motor med 1 turbo och en 6 stegad automatlåda medans i min sitter det en motor med 2 turbo och en 8 stegad automatlåda.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MKJ
10 november 2017 · 5 Inlägg

Ok Christian - tack.

Så i mitt fall skiljer inga vitala delar mellan D3 och D4, utan det är i princip bara att Volvo sålde två versioner med olika mappning i elektroniken?

Jag tänker mig att sånt som drivknutar och annat som ska orka att hantera effekten, inte heller skiljer sig nämnvärt åt, när det trots allt inte är så himla stor skillnad på 150 och 180 hk. Men jag kan ha fel såklart. Å andra sidan slits alla sånahär delar ändå väldigt olika mycket beroende på hur en bil körs. Det är så stor skillnad på att ge full gas vid start från stillastående resp vid omkörningar.

Christian S
10 november 2017 · 4 816 Inlägg

MKJ skrev:
Så i mitt fall skiljer inga vitala delar mellan D3 och D4, utan det är i princip bara att Volvo sålde två versioner med olika mappning i elektroniken?

det ska vara exakt samma motorer i dom så det som skiljer är programvaran.
så är det även varit på några andra motoralternativ genom åren, man tar fram en motor med X antal hk och sen ändrar man lite i programvaran så den lämnar mindre effekt och vipps så har man 2 motorer.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Evildan
10 november 2017 ·

Christian S skrev:

MKJ skrev:
Så i mitt fall skiljer inga vitala delar mellan D3 och D4, utan det är i princip bara att Volvo sålde två versioner med olika mappning i elektroniken?

det ska vara exakt samma motorer i dom så det som skiljer är programvaran.
så är det även varit på några andra motoralternativ genom åren, man tar fram en motor med X antal hk och sen ändrar man lite i programvaran så den lämnar mindre effekt och vipps så har man 2 motorer.

Är även partikelfilter och övrig avgasreningsutrustning identisk, tillika drivlinan?

Christian S
11 november 2017 · 4 816 Inlägg

Evildan skrev:

Christian S skrev:

MKJ skrev:
Så i mitt fall skiljer inga vitala delar mellan D3 och D4, utan det är i princip bara att Volvo sålde två versioner med olika mappning i elektroniken?

det ska vara exakt samma motorer i dom så det som skiljer är programvaran.
så är det även varit på några andra motoralternativ genom åren, man tar fram en motor med X antal hk och sen ändrar man lite i programvaran så den lämnar mindre effekt och vipps så har man 2 motorer.

Är även partikelfilter och övrig avgasreningsutrustning identisk, tillika drivlinan?

nu byggde vi inte dom bilarna hos oss i Torslanda men ja det ska det vara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MKJ
11 november 2017 · 5 Inlägg

Tack igen Christian!

Då kan jag känna mig lugn ifall jag hoppar på BSR eller annat företags om-mappning. BSR är lite dyra men är väl också kända för att leverera bra programvaror.

n_andersson
11 november 2017 · 689 Inlägg

Polestar då? Har inte dom programvara till den motorn? Volvos originalchipning. Fast de kostar ju en slant de med.

Christian S
12 november 2017 · 4 816 Inlägg

n_andersson skrev:
Polestar då? Har inte dom programvara till den motorn? Volvos originalchipning. Fast de kostar ju en slant de med.

nopp, dom har bara till T5 https://engineered.polestar.com/se/upgr … -selector/

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MKJ
12 november 2017 · 5 Inlägg

Alright, då vet jag det också. Tack alla för all återkoppling och fakta!
(Fast hade Polestar haft en programvara till denna motor, som varit vettigt prissatt - dvs köpbar rent ekonomiskt, så hade Volvo ju knappast sålt en enda D4 modell av denna bil.... Nästan hela kundupplevelsen för de som betalt dyrt för D4 hade varit borta och endast badwill kvar.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang