Hur mappar alla sina bilar?

ajajajdentogilla
9 november 2017 · 98 Inlägg

Hej!

Jag har funderat över en sak ett tag och tänkte bara se hur folk har löst detta med sina bilar. Jag undrar i princip bara hur alla gör med mappning osv när de ändrar något i motorväg. Till exempel om du har bytt lmm, höjt laddtrycket, bytt spridare osv. Jag funderar då över om de flesta åker in och mappar sina bilar hos firmor, byter till färdiga "Chips" (om det finns till bilen) eller kanske mappar bilen själv.

Kortfattat undrar jag alltså hur folk löser ecu delen när det kommer till mindre projekt som till exempel om du trimmar en bil från 200 till 250 hp och måste göra så soppan och tändningen hänger med på noterna.

Jag är bara nyfiken och verkligen inte kunnig men jag uppskattar alla hjälpsamma svar.

Mvh

Janneutanb
10 november 2017 · 7 267 Inlägg

Mindre effektökningar, typ avgassystem och intercooler så brukar det räcka med att middag original mappen i ecun.
I vissa fall även mindre turbouppgradering kan original ecu fortfarande fungera.
I mitt fall lämnar jag alltid iväg det jobbet då jag inte känner mig säker nog att få det driftsäkert.

granadadr
10 november 2017 · 7 268 Inlägg

allt är beroende på,, vissa inspr system är krångliga att knäcka,, och vissa enkla, sen finns ju eftermarknadssprut, som om man lär sig kan mappa själv,

oftast ger det inget att mappa en bruksbil (utan turbo) turbobilar är mer mappvänliga smile då dem kan ge så mkt mer än std versionen av mappning

90% lämnar in till firmor som kan detta,, och ev har rullande landsväg så man får svart på vitt vad mappningen gör i verkligheten smile

Senast redigerat av granadadr (10 november 2017)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
ajajajdentogilla
10 november 2017 · 98 Inlägg

Okej, intressant att höra. Kollat på japanska bilar ett bra tag (s13,s14) osv. Som jag har förstått det brukar de flesta byta chips på s13 bilarna. Steg 1, steg 2 osv som är optimerade för en viss setup. Men det verkar inte kunna göras på s14. Då pratar folk istället om "piggyback". Är det någon modul som du kopplar in till ecun och mappar själv då?
Tycker att det verkar som folk byter delar så pass ofta och ändrar sina komponenter i bilen att det skulle bli dyrt att lämna på firma hela tiden, men det kanske är en kostnad man får räkna med om man håller på med trimning osv.

Janneutanb
10 november 2017 · 7 267 Inlägg

Piggyback är en ecu mellan motorns givare och original ecu. Den ändrar signalerna mellan motorn och ecun.
Dessa brukar inte fungera sådär jättebra utan lämpar sig mest för mindre finjusteringar, men enligt mig bör man undvika dom helt och hållet .
En mappning behöver inte bli jättedyr utan har man monterat allt ordentligt och gått igenom för att hitta läckage osv så kan det räcka med en halvdagsmappning, beroende på hur mycket ändringar man gjort och vad man behöver justerat.

granadadr
10 november 2017 · 7 268 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
Okej, intressant att höra. Kollat på japanska bilar ett bra tag (s13,s14) osv. Som jag har förstått det brukar de flesta byta chips på s13 bilarna. Steg 1, steg 2 osv som är optimerade för en viss setup. Men det verkar inte kunna göras på s14. Då pratar folk istället om "piggyback". Är det någon modul som du kopplar in till ecun och mappar själv då?
Tycker att det verkar som folk byter delar så pass ofta och ändrar sina komponenter i bilen att det skulle bli dyrt att lämna på firma hela tiden, men det kanske är en kostnad man får räkna med om man håller på med trimning osv.

när man köper chip,, INGET fel med det,, har haft olika,, så krävs det att man har speciella spridare  till dem,, och ex orginalkammar,, men går man ifrån  konceptet så blir det fel,,  med mappning så kan man pilla till allt smile

ajajajdentogilla
14 november 2017 · 98 Inlägg

Hur tycker ni man ska börja om man vill lära sig mer om hur man mappar bilar och så vidare då? Finns det lättare sätt än andra?

mvh

Janneutanb
14 november 2017 · 7 267 Inlägg

Att testa kommer man långt på. Megasquirt är ju bra på så sätt att man gör mycket själv och det är billigt.
Finns även online kurser om man vill det.
Häng på forum , ställ frågor om allt.
Ju mer du provar ju bättre blir du

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang