Volvo XC90 D5 2004 - Hög Dieselförbrukning, orsak ?

Lommen
1 december 2017 · 273 Inlägg

Hej

Intercoolern var trasig på min D5:a under en tid, ibland gick den i felsäkert läge och gick bara varva 3000 varv på sin höjd och dieselförbrukningen gick upp märkte jag.

Nu har jag bytt intercooler för ett bra tag sen och det verkar som att förbrukningen inte blivit direkt mindre, så nu undrar jag om mjukvaran blir påverkad av felaktiga värden när intercooler är trasig och måste programmeras om eller på annat sätt nollställas för att luft/diesel blandning ska bli normal igen ?

Det finns garanterat felkoder sparade från den här tiden i databoxen, om det har nån betydelse...

Tacksam för svar...

Lommen
5 december 2017 · 273 Inlägg

WOW.. 145 visningar och ingen som tycker sig känna till nåt om det som beskrivs i inlägget ovanför ? Helt otroligt med tanke på att jag vet att många av er som är aktiva här besitter stor kunskap inom ämnet...

Bwonka
5 december 2017 · 236 Inlägg

Svårt att gissa sig fram till orsaken.

Läs ut vad felkoderna säger. Testa sedan att nollställa och se om samma eller en del av felkoderna kommer tillbaka. Vet inte hur det fungerar på Volvo men troligen verkstad som gäller för att läsa ut/radera felkoderna. Någon annan får bekräfta/dementera.

Mvh Bwonka

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang