Bmw e61 525d, EGR-delete utan programmering

Ahonen
5 december 2017 · 350 Inlägg

Tjena garaget!
Ska byta huvudtermostaten på min 525d och tänkte samtidigt göra en EGR-delete när jag ändå måste bort med det. Har ett färdigt kit.
Ska senare i vinter/vår göra DPF-delete och optimera för det.

Min fråga: Kan jag fimpa EGR utan att bilen går i limp-mode och/eller tänder motorlampan tills jag får bilen optimerad? Förstår om den sätter felkod i bakgrunden dock.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 december 2017 · 4 917 Inlägg

Med tanke på vad all denna förbaskade datorstyrning av dagens bilar ställer till så hade jag inte ens chansat..

Senast redigerat av autodidakten (5 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ahonen
7 december 2017 · 350 Inlägg

Någon som vet?

panda666
7 december 2017 · 4 250 Inlägg

måste inte man programera om skiten efter man delete egr/dpf. annars kommer det avgaser och skit. E60 är kanske känsliga ifall man itne gör allt ordentligt. Kasta dpf och egr samtidigt och dra en ny mapp eller vad det kallas, men grejerna kanske börjar falla isär sen med nya effekten plus att alla trädkramare kommer att tycka om dig extra mycket när du smutsar ner miljön ännu mer;)

Ahonen
7 december 2017 · 350 Inlägg

Jag ville slippa riva bort allt igen när jag ändå måste byta termostat. Ska som sagt hiva DPF senare.
Klart jag ska programmera sen, men undrar om bilen går att köra sålänge.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2017 · 13 742 Inlägg

50/50 ungefär skulle jag tro..  testa utan kontakt i så kanske du klarar dig

med kontakten är nog risken rätt stor att den går i limp mode.. 

förstår dig att du vill passa på för det är trångt som fan vid egr tyvärr..  bytte på en sån där och det var väll inte det roligaste man gjort även om det gick

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andreas979
7 februari 2018 · 3 Inlägg

Du kan inte ta bort dpf filtret, det är olagligt och går ej igenom besiktningen. EGR ventilen tror jag man kan få mkt nytta av att skrota, har själv haft tanken. Det systemet skapar massa sot som kommer in i motorn - var definitivt ingen bra idé att släppa in halvförbrukade avgaser i tändsystemet..hur miljövänligt det än är. Vad gäller dieselpartikelfiltret tycker jag det är omoraliskt taskigt mot miljön att ta av det. Kanske därför det är olagligt? Det kommer du åka dit på, eftersom euro5- rening är krav på, särskilt just nu med alla skandaler.., det de inte berättar är att regenerationsprocessen kräver att du kör var 50:e mil eller så. Kolla John callagan om diesel vs petrol- på youtube. Min dpf var ok, men regenerationen kan bara ske from 4:e växel och  runt 80 i minst 20min, alltså typ motorvägskörning varje/varannan vecka en halvtimme. Vore ju bättre om man visste att moderna dieslar måste köras så för att dpf; en inte ska sota igen..

-men är det nån som gjort en egr delete ok klarat besiktningen efter D vore jag jäkligt intresserad av att veta om det går att göra?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2018 · 13 742 Inlägg

Besiktningen ser inte en bra dpf off    märks inte på felkoder eller något    rent moraliskt kan ju folk tänka olika.   Finns dom som aldrig skulle göra så mot miljön men  endå sitter på flyget på semester eller tar ett par resor med båt över till grannlandet så moralen är ju lite sne rätt ofta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andreas979
7 februari 2018 · 3 Inlägg

Jo, det finns ju så länge man får och det går smile de här modifikationerna som ska vara miljövänliga är ju ofta en lönsam reparationsinkomst för tillverkare dessutom.. dock underligt att EU inte ställde krav på bränsleeffektivitet i personbilar som företagstrafiken fått, kan man tycka.. vore nog mer miljövänligt än att försöka göra en fossilrik utan avgaser, hehe.. Kan ha rätt i det med dpf-konverteringen du, även om det brukar låta en hel del så in i helskotta mycket mer (konstigt att besiktar inte märker D..) jag är dock mer nyfiken på EGR deleten

Andreas979
7 februari 2018 · 3 Inlägg

EGR;en täpperju  igen bränslespridare, sabbar kolvar, gör att glödstift går av och smutsar ner motorn (kolla bara på hur fort oljan blir sotig). Kollar man vad en spridare eller värre; en sönderrostad motor kostar så ser man ju ganska snart lönsamheten i det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang