3631
Sök

Bytesintervall kamrem Beetle med 115 hk-motorn 2.0 från 1999?

* Voff voff *
11 065 Inlägg
10 december 2017
Trådstartare
#1
Som rubriken...

Och hur j-vligt är det att komma åt och byta? Specialverktyg?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Avstängd
10 388 Inlägg
11 december 2017
#2
Brådhis skrev:
Som rubriken...

Och hur j-vligt är det att komma åt och byta? Specialverktyg?

//Brådhis

Om vi tar en titt på vad ELSA säger;

Var 180.000km
Byte kuggrem för kamaxeldrivning
* (4-cyl 5-vent bensinmotorer)


Guiden för att byta orkar jag inte skriva, så jag drog ut den som pdf till dig;

https://minfil.org/E5W2k6d6bb/beetle.pdf


- - - - - Edit - - - - -

Lyftanordningen och styrningen (10-222A & 10-222A/8) går att ersätta med en vanlig motorlyft.
T10020 går att ersätta med en vanlig låsringstång, förslagsvis med böjda/vinklade käftar

De andra två är ju då bara momentnycklar.
Senast redigerat av it_mutt (11 december 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
11 065 Inlägg
11 december 2017
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
Som rubriken...

Och hur j-vligt är det att komma åt och byta? Specialverktyg?

//Brådhis

Om vi tar en titt på vad ELSA säger;

Var 180.000km
Byte kuggrem för kamaxeldrivning
* (4-cyl 5-vent bensinmotorer)


Guiden för att byta orkar jag inte skriva, så jag drog ut den som pdf till dig;

https://minfil.org/E5W2k6d6bb/beetle.pdf


- - - - - Edit - - - - -

Lyftanordningen och styrningen (10-222A & 10-222A/8) går att ersätta med en vanlig motorlyft.
T10020 går att ersätta med en vanlig låsringstång, förslagsvis med böjda/vinklade käftar

De andra två är ju då bara momentnycklar.

Och du är säker på att detta gäller för en Beetle 2.0 115 hk från 1999?

För den är (endast) bytt vid 25400 mil och bilen har idag gått 35600 mil... Så antingen har man bytt hejvilt och tappat bort ett kvitto och glömt skriva in det i boken eller så bytte man faktiskt 7400 mil för sent...? Jag tänkte att det kanske var 12000 mils intervall och man var 1400 mil sen...

Ingen är ju gladare än jag om det är 18000 mil för då är nästa byte först vid 43000 mil.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (11 december 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Avstängd
10 388 Inlägg
11 december 2017
#4
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
Som rubriken...

Och hur j-vligt är det att komma åt och byta? Specialverktyg?

//Brådhis

Om vi tar en titt på vad ELSA säger;

Var 180.000km
Byte kuggrem för kamaxeldrivning
* (4-cyl 5-vent bensinmotorer)


Guiden för att byta orkar jag inte skriva, så jag drog ut den som pdf till dig;

https://minfil.org/E5W2k6d6bb/beetle.pdf


- - - - - Edit - - - - -

Lyftanordningen och styrningen (10-222A & 10-222A/8) går att ersätta med en vanlig motorlyft.
T10020 går att ersätta med en vanlig låsringstång, förslagsvis med böjda/vinklade käftar

De andra två är ju då bara momentnycklar.

Och du är säker på att detta gäller för en Beetle 2.0 115 hk från 1999?

För den är (endast) bytt vid 25400 mil och bilen har idag gått 35600 mil... Så antingen har man bytt hejvilt och tappat bort ett kvitto och glömt skriva in det i boken eller så bytte man faktiskt 7400 mil för sent...? Jag tänkte att det kanske var 12000 mils intervall och man var 1400 mil sen...

//Brådhis

Jag kan ju bara säga med säkerhet att det är vad som står i ELSA.

Men, jag specificerar det lite mer, så får du allt som står gällande kuggrem;

Grundservice >1999

Tilläggsarbeten >1999

Var 90.000 km (t.o.m. 2001 års modell)
- Byta kuggrem
* SDI/TDI-dieselmotorer

Var 90.000 km, därefter var 30.000km
- Kontrollera kuggrem för kamaxeldrivningen
* (4-cyl bensinmotorer)

Var 180.000 km
- Byta kuggrem för kamaxeldrivning
* (4-cyl 5-vent bensinmotorer)


Grundservice 2000>

Tilläggsarbeten 2000>

Var 90 000 km (t.o.m. 2001 års modell)
- Byta kuggrem
* (1.9 l SDI-/TDI-dieselmotorer)
* Tilläggsarbete mot särskild debitering

Var 90 000 km fr.o.m. 2001 års modell
- Byta kuggrem och kuggremsspännrulle
* dieselmotorer
* (4-cyl TDI pumpdirektinsprutningsmotorer)
* Tilläggsarbete mot särskild debitering

Var 90 000 km, därefter var 30.000km
- Kontrollera kuggrem för kamaxeldrivningen
* (4-cyl bensinmotorer)

Var 120 000km (fr.o.m. 2002 års modell)
- Byta kuggrem och omlänkningsrulle
* (1.9l SDI-/1.9 l TDI-dieselmotorer)
* Tilläggsarbete mot särskild debitering

Var 120 000 km (fr.o.m. 2004 års modell)
- Kuggrem för kamaxeldrivning: Byta
* 4-cyl dieselmotorer med pumpdirektinsprutare
* Tilläggsarbete mot särskild debitering

Var 150 000 km (fr.o.m. 2003 års modell)
- Byta kuggrem
* (1.9 l SDI-/1.9 l TDI-dieselmotorer)

Var 180 000 km
- Byta kuggrem för kamaxeldrivning
* (4-cyl 5-vent bensinmotorer)

Var 240 000 km (fr.o.m. 2004 års modell)
-Spännrulle för kamaxeldrivning: Byta
* 4-cyl motorer med pumpdirektinsprutare
* Tilläggsarbete mot särskild debitering



And that's all she wrote.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
11 065 Inlägg
11 december 2017
Trådstartare
#5
Där ser man. Tackar!

Märkligt att den (bara!) bytts vid 25000 då, men det är väl bara att tacka och ta emot. tongue

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (11 december 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Avstängd
10 388 Inlägg
11 december 2017
#6
Brådhis skrev:
Där ser man. Tackar!

Märkligt att den (bara!) bytts vid 25000 då, men det är väl bara att tacka och ta emot. tongue

//Brådhis

Så lite så

Ja, det skulle tyvärr inte förvåna mig om det är så. Sett än värre exempel än så.

Men, det är inte så att det noterats på "annat håll"? Även om det blir fel med intervallerna iofs.

Men jag personligen skriver det bland "grundservicedelen", där är ju normalt sett så man kan "kryssa i" för tilläggsarbeten. Men, jag vet att på min gamla svarta A6:a hade verkstaden inte noterat det där, utan "längre bak" i serviceboken.

Men ja, då verkar du ju iaf ha sluppit undan ett byte i det närmaste...grattis wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
11 065 Inlägg
11 december 2017
Trådstartare
#7
Fulltecknad bok och vartenda kvitto sedan  2001 i datumordning så att man skulle tappat bort både kvittot på servicen och dessutom glöm att skriva i det på den angivna servicen och sedan bytt alldeles för tidigt nästa gång känns väldigt långsökt. wink

Så ja, då slipper jag det bytet nu iaf. Skönt! smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (11 december 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 576 Inlägg
11 december 2017
#8
Hej!
Lite konstigt att man inte nämner antal år (hur gammal remmen är) ? Gummi åldras ju och blir hårt  även om man inte kör bilen.
Har för mig att Audi rekommenderar  12000 mil eller 6år mellan byte av kamrem på Audi 100.


Avstängd
10 388 Inlägg
11 december 2017
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Lite konstigt att man inte nämner antal år (hur gammal remmen är) ? Gummi åldras ju och blir hårt  även om man inte kör bilen.
Har för mig att Audi rekommenderar  12000 mil eller 6år mellan byte av kamrem på Audi 100.

Det är faktiskt inget nytt påfund utan relativt längesen VAG slutade med att ange "XXXXXX mil eller XX år" (vilket som nu inträffar först) för kamremsbyte.

Men visst åldras gummi.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök