Köpråd: Dammsugare

Evildan
23 december 2017 ·

Knugcab skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Vi tog hem denna och tycker nog att den är värd sitt pris.

/Benny

Jag tycker att den suger. Har haft tre stycken, köpte två när vi köpte tvåvåningskåken våren 2016 för att ha en per våning. Den tredje tillkom via garantin efter några månader då sladdvindan gett upp och hjulen på munstycket inte längre fungerade som hjul på det nylagda ekgolvet. Kastade samtliga när kåken såldes och köpte den av mig ovan länkade som sedan ett knappt år fortfarande fungerar ypperligt på nya bostadens ekgolv. Hoppas eran fungerar bättre.

OT, men det var inte lång tid du hann bo i den kåken.... wink

Jag är inne på min andra och anser också att den suger (och inte på det sätt en dammsugare skall göra nu tongue), tyckte jag redan när det gällde den första, men när den började låta som ett propellerplan och lukta avfallsförbränning sisådär en timme innan det vankades dambesök och en likadan var allt jag kunde uppbringa i rätt prisklass kontra kraven så........ lol

Går ungefär och väntar på att den skall gå sönder på riktigt den också. Har redan förbrukat en del silvertejp på den... tongue

Näe det blev i princip renoverat och sålt då vi tröttnade på olika ting kring boendet och fick nys på att den bostadsrätt vi bor i nu skulle säljas.

Dammsugare är en sådan där pryl som bara ska funka likssssssm. Den Electrolux 325 jag ägde förr om åren var just av den fungerande typen samt stort plus för vinylklädda långsidor i orange.

Low
23 december 2017 · 3 311 Inlägg

Denna har vi haft den i 1 år nu bästa dammsugare vi haft.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall … q8QAvD_BwE

Soulman
23 december 2017 · 1 271 Inlägg

Jag är inne på min första dammsugare jag någonsin köpt, fortfarande. Miele. Det är ungefär 25 år sedan. Tänk bort alla andra märken. Den mumsar i sig håriga kvinnor, katter, byggdamm och grusiga bilar. Makalös kvalitet. MAKALÖS kvalitet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jaka54
24 december 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som sagt:  Miele!

Evildan
24 december 2017 ·

Länka gärna till den Miele som åsyftas.
Utveckla gärna varför den är så bra också för jag känner att jag har missat något här.

Muttley
24 december 2017 ·

Evildan skrev:
Länka gärna till den Miele som åsyftas.
Utveckla gärna varför den är så bra också för jag känner att jag har missat något här.

Jag kan å andras kriterier säga electrolux.    Mina föräldrar hade en sån i säkert 30 år.  Klädd med fult tyg.

Tror de var en Electrolux.

Evildan
24 december 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Länka gärna till den Miele som åsyftas.
Utveckla gärna varför den är så bra också för jag känner att jag har missat något här.

Jag kan å andras kriterier säga electrolux.    Mina föräldrar hade en sån i säkert 30 år.  Klädd med fult tyg.

Tror de var en Electrolux.

Jag har öppnat 10 år och äldre gamla dammsugare och det är ingen trevlig syn man möts av med gammalt fettigt skräp som fastnat här och där.
Jag har sett exempel på, med hjälp av höghastighetskameror hur mycket som åker ut igen ur dessa trotjänare och jag skulle med den vetskapen inte behålla en dammsugare längre än fem år, alternativt plocka isär den och rengöra.
Bara för att något surrar och går samt suger upp dammet innebär det ingalunda att produkten gör något vidare bra slutresultat.

Muttley
24 december 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Länka gärna till den Miele som åsyftas.
Utveckla gärna varför den är så bra också för jag känner att jag har missat något här.

Jag kan å andras kriterier säga electrolux.    Mina föräldrar hade en sån i säkert 30 år.  Klädd med fult tyg.

Tror de var en Electrolux.

Jag har öppnat 10 år och äldre gamla dammsugare och det är ingen trevlig syn man möts av med gammalt fettigt skräp som fastnat här och där.
Jag har sett exempel på, med hjälp av höghastighetskameror hur mycket som åker ut igen ur dessa trotjänare och jag skulle med den vetskapen inte behålla en dammsugare längre än fem år, alternativt plocka isär den och rengöra.
Bara för att något surrar och går samt suger upp dammet innebär det ingalunda att produkten gör något vidare bra slutresultat.

Tyvärr är de ju så.  Vad de än står på produkten så blir de äckliga till sist.     Min har jag nog haft runt 6-7 år. Och nu när vi flyttade till villa funderade jag ut om jag vill ha en robot som komplement och en sån tyst jävel.  Suger den mer än dugligt ?   Fanns en rescension som sa att den sög dåligt.

Knugcab
24 december 2017 · 5 111 Inlägg

Ja farsan köpte Miele-grejer till köket för att alla talat så gott om kvaliteten, frysen var då frostfri som utlovat för det var då plusgrader i den, handtaget till kylskåpet var nog vitvarornas motsvarighet till Ford Sierras handtag för det bröts sönder ganska omgående, diskmaskinen verkade innehålla plastdetaljer som vittrade sönder av maskindiskmedel, touchfunktionen på hällen fungerade åtminstone ibland....om man använde näsan.

Grejerna från Candy (som nu skall vara ett billigt skitmärke) han köpte snorbilligt när vi flyttade in där många år tidigare hade funkat hyggligt klanderfritt i många år till allt gick sönder samtidigt där för en 10 år sedan...

Jag hoppas dammsugarna är bättre om du rekommenderar dem så varmt.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
24 december 2017 · 9 296 Inlägg

Dammsugaren bör ha hepafilter eller liknande som byts enligt önskad intervall. Då håller luftkvaliteten betydligt bättre. Gamla maskiner kan ha ett jäkla sug men all skit åker rakt igenom, som redan påpekats.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 december 2017 · 4 917 Inlägg

caromania skrev:
Dammsugaren bör ha hepafilter eller liknande som byts enligt önskad intervall. Då håller luftkvaliteten betydligt bättre. Gamla maskiner kan ha ett jäkla sug men all skit åker rakt igenom, som redan påpekats.

Om det finns möjlighet så ska man montera på en slang på utblåset och lågga slangen så att det blåser ut utanför, såklart.
Det finns ingen möjlighat att stoppa virus och bakterier och liknande partiklar med en dammsugarpåse.
Centraldammsugare är väl det som kommer närmast ifråga när det kommer till att verkligen bli av med skiten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
24 december 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
När jag köpte ny dammsugare för en 3-4 år sedan så prövade jag alla de hade på El-giganten och Miele:n sög bäst...sen är väl större , mer proffsiga dammsugare bättre ,som Nilfiskt och Kärscher mm. Men då blir de så otympliga att ha hemma. I garage däremot...

caromania Forummoderator
24 december 2017 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När jag köpte ny dammsugare för en 3-4 år sedan så prövade jag alla de hade på El-giganten och Miele:n sög bäst...sen är väl större , mer proffsiga dammsugare bättre ,som Nilfiskt och Kärscher mm. Men då blir de så otympliga att ha hemma. I garage däremot...

Nilfisk elite som jag nämnde är en ”vanlig” maskin. Med riktigt filter och till och med fjärrstyrning i handtaget. Längre sladd än många andra också vilket är en bonus. Med dammalergiker i huset plus en långhårig Ragdollkatt så vet man.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
HBacklund
4 mars 2018 · 15 Inlägg

Förstår mig inte på de som vill ha något så billigt som sedan går sönder efter bara par veckor. Som föregående personer säger, håll er borta från Classic Silence. Vet inte hur jag skulle beskriva denna produkt, men inget annat än rent uselt. En dammsugare ska man inte snåla med även om det inte känns så roligt att lägga stora pengar på en grej som bara brummar och suger upp damm smile

ehedman
4 mars 2018 · 1 966 Inlägg

HBacklund skrev:
Förstår mig inte på de som vill ha något så billigt som sedan går sönder efter bara par veckor. Som föregående personer säger, håll er borta från Classic Silence. Vet inte hur jag skulle beskriva denna produkt, men inget annat än rent uselt. En dammsugare ska man inte snåla med även om det inte känns så roligt att lägga stora pengar på en grej som bara brummar och suger upp damm smile

Var det ett strategiskt val att skriva nu, ett par månader senare, i hopp om att TS nya dammsugare har havererat?

Evildan
4 mars 2018 ·

TS hur gick det? Hittade du någon som suger men inte sög?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2018 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
TS hur gick det? Hittade du någon som suger men inte sög?

Nix. Lade hela projektet på is och det glömdes bort. Men ska dammas av igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
4 mars 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
TS hur gick det? Hittade du någon som suger men inte sög?

Nix. Lade hela projektet på is och det glömdes bort. Men ska dammas av igen.

Du   suger

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2018 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
TS hur gick det? Hittade du någon som suger men inte sög?

Nix. Lade hela projektet på is och det glömdes bort. Men ska dammas av igen.

Du   suger

Som en SAAB...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
4 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:
Länka gärna till den Miele som åsyftas.
Utveckla gärna varför den är så bra också för jag känner att jag har missat något här.

Eftersom du undrar och det är SM i trådlyft idag.
Miele S248i. Är fortfarande i aktiv tjänst och används i källaren/garaget samt till att städa ur bilarna. Den måste jag ha köpt i början på 90-talet. Internet fanns knappt då så någon länk tänker jag inte ens försöka leta efter.

Nu tjänstgör en S5781 i huset. Den är nog runt 15 år nu och fungerar alldeles utmärkt. HEPA filter och remote på handtaget. Banbrytande teknik för 15 år sedan.

Finns jättemånga bra grejer men många släpper ut lika mycket damm som den suger in. Köp ett test från Råd&Rön så förstår man vad det handlar om att välja en bra dammsugare.

Senast redigerat av Soulman (4 mars 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang