Tomgångskörning mer än en minut vintertid?

d-b
20 december 2017 · 541 Inlägg

Även om jag skulle bli överraskad om polisen brydde sig, vad är egentligen "rätt" angående tomgångskörning i ett vanligt scenario vintertid: man startar bilen och låter den stå på tomgång medan man skrapar rutor etc med syfte att få upp lite motorvärme så att fläktarna på framrutan kan hålla den klar?

Kör man iväg innan motorn blivit varm och det kommit varmluft så kommer ju vindrutan imma igen och det är knappast lagligt att köra med immig ruta. Samtidigt kan det ju ta avsevärt med tid innan tillräckligt mycket värme genererats så man kan få bort imman.

Lagarna krockar lite här. Finns det någon princip typ "en minuts tomgångskörning om inte situationen kräver något annat" eller kommer polisen bara rycka på axlarna åt imman och konstatera "Oavsett vad är det 1 minut som gäller för tomgång. Behöver du mer för att få bort imman får du låta bilen stå tills förutsättningarna ändrat sig (typ i vår alltså)."?

Muttley
20 december 2017 ·

Jag brukar inte få imma på min bil nu.   Men man bör dock inte låta bilen stå på tomgång när man startat den kall, den skall jobba för att få runt oljan.
Så proceduren är, skrapa rutor, putsa bort snö. Om man har imma så får du torka bort med en handduk.

Behandla rutan med immfritt medel wink  Brukar funka.

Brådhis * Voff voff *
20 december 2017 · 10 277 Inlägg

Även kall luft håller faktiskt imman borta från rutan eftersom det som skapar imman är när din värme/andedräkt träffar den...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xebers76
20 december 2017 · 2 265 Inlägg

Och så har vi mig som går ut och startar bilen 10-20 minuter innan avfärd till jobbet varje morgon lol Det är också så man får en Honda med 1.4 liters motor att snitta över litern xP

Jag har faktiskt funderat på detta också, lagarna krockar lite. Vi som kör lite äldre bilar kan inte så lätt komma ifrån att det är imma på rutorna på morgonen och så är inte fläkten lika effektiv som på moderna vagnar heller. Bor i ett villaområde och under dem 5 åren jag haft körkort och gjort såhär på vinterhalvåret har ingen klagat iaf tongue

Min åsikt är bara att köra på som vi alltid gjort, har svårt att tro att polisen skulle bry sig, man är väl knappast kriminell som låter bilen gå på tomgång några minuter. Och som sagt, är inte grannarna missnöjda så finns inte problemet i mitt tycke.

Ha det bra i kylan wink

panda666
20 december 2017 · 4 250 Inlägg

Öppnar bilfan o slänger in matlådan i passagerarsätet, startar bilfan och kör fläkten mot vindrutan och startar defrost till bakrutan och sen går ja ut en sväng och skrapar bort/sprayar bort all is, har börjat använda spray som smälter bort is. Sen stinker ja därifrån. ingen som har nånsin sagt nått och kommer säkert inte tjafsa heller i framtiden. Aldrig hört om nån skulle tjafsa, tror polisen kanske har lite mer viktigare saker för sig än att tänka på att si och så har haft bilen på 5 minuter för länge nu.

Jokabsson
20 december 2017 · 1 175 Inlägg

Tomgångskörning åker man nog aldrig dit för såvida man inte redan är misstänkt för något annat och redan har polisen efter sig. Alternativt om man står väldigt länge vid flera tillfällen och någon granne tipsar polisen.

Tomgång i några minuter för att få bort is och imma på rutorna är mot lagen ja, men det finns inte en chans att någon kommer bötfälla dig smile

Senast redigerat av Cracksoup (20 december 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Knugcab
20 december 2017 · 5 111 Inlägg

Motor- och kupévärmare finns ju om ni har liknande problem...och immar rutorna ändå igen kanske bilen behöver torka upp invändigt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2017 · 13 734 Inlägg

ibland måste man stå en stund..  har typ 1km till motorvägen och på den vägen så har jag varit med om att behöva stanna 3gånger och skrapa om rutorna.. knappast så man vill ut där med igenisade rutor..     skulle aldrig låta bli att starta bilen före jag börjar ta bort is och snö... för tänk om skiten inte startar då får man stå där som en idiot och se korkad ut när man får gå in igen men fryst arslet av sig unden tiden man stått och slagits med is och snö smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
20 december 2017 ·

Growe skrev:
ibland måste man stå en stund..  har typ 1km till motorvägen och på den vägen så har jag varit med om att behöva stanna 3gånger och skrapa om rutorna.. knappast så man vill ut där med igenisade rutor..     skulle aldrig låta bli att starta bilen före jag börjar ta bort is och snö... för tänk om skiten inte startar då får man stå där som en idiot och se korkad ut när man får gå in igen men fryst arslet av sig unden tiden man stått och slagits med is och snö smile

Men du har iallafall rena rutor wink

Är bilen så pass osäker att du inte vågar chansa eller har ni extremt kallt ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2017 · 13 734 Inlägg

Muttley skrev:

Growe skrev:
ibland måste man stå en stund..  har typ 1km till motorvägen och på den vägen så har jag varit med om att behöva stanna 3gånger och skrapa om rutorna.. knappast så man vill ut där med igenisade rutor..     skulle aldrig låta bli att starta bilen före jag börjar ta bort is och snö... för tänk om skiten inte startar då får man stå där som en idiot och se korkad ut när man får gå in igen men fryst arslet av sig unden tiden man stått och slagits med is och snö smile

Men du har iallafall rena rutor wink

Är bilen så pass osäker att du inte vågar chansa eller har ni extremt kallt ?

det har mer med sunt förnuft snarare än bilen och hurvida den startar eller ej...   sunt förnuft kallas det tror jag..  skrapa aldrig en bil utan att starta den eftersom man kan ge sig fan på att den enda gången biljäveln inte startat är den gången pga man var korkad och inte startat bilen först smile    jag drar bort snön runt förardörren så jag kan öppna den bara..   sen in med näven och sliter ur växeln ( ja man använder ALDRIG handbromsen när det är kallt)  sen startar jag den tar iskrapan och skrapar skiten när jag svänger ut på motorvägen så börjar värmen komma det är perfekt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
20 december 2017 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:

Growe skrev:
ibland måste man stå en stund..  har typ 1km till motorvägen och på den vägen så har jag varit med om att behöva stanna 3gånger och skrapa om rutorna.. knappast så man vill ut där med igenisade rutor..     skulle aldrig låta bli att starta bilen före jag börjar ta bort is och snö... för tänk om skiten inte startar då får man stå där som en idiot och se korkad ut när man får gå in igen men fryst arslet av sig unden tiden man stått och slagits med is och snö smile

Men du har iallafall rena rutor wink

Är bilen så pass osäker att du inte vågar chansa eller har ni extremt kallt ?

det har mer med sunt förnuft snarare än bilen och hurvida den startar eller ej...   sunt förnuft kallas det tror jag..  skrapa aldrig en bil utan att starta den eftersom man kan ge sig fan på att den enda gången biljäveln inte startat är den gången pga man var korkad och inte startat bilen först smile    jag drar bort snön runt förardörren så jag kan öppna den bara..   sen in med näven och sliter ur växeln ( ja man använder ALDRIG handbromsen när det är kallt)  sen startar jag den tar iskrapan och skrapar skiten när jag svänger ut på motorvägen så börjar värmen komma det är perfekt..

Hehe smile  De var många bilar sen jag behövde göra så.  Fast har varit med om en gång när man efter mycket snöig natt, borstat av hela bilen och skrapat alla rutor att bilen inte startade.  Fast de handlade om tokslut batteri smile  Så bilen var ju redo när man hämtat ett nytt.
Annars startar jag inte längre.  Men vi har ju bara höst här.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2017 · 13 734 Inlägg

Muttley skrev:

Growe skrev:

Muttley skrev:

Men du har iallafall rena rutor wink

Är bilen så pass osäker att du inte vågar chansa eller har ni extremt kallt ?

det har mer med sunt förnuft snarare än bilen och hurvida den startar eller ej...   sunt förnuft kallas det tror jag..  skrapa aldrig en bil utan att starta den eftersom man kan ge sig fan på att den enda gången biljäveln inte startat är den gången pga man var korkad och inte startat bilen först smile    jag drar bort snön runt förardörren så jag kan öppna den bara..   sen in med näven och sliter ur växeln ( ja man använder ALDRIG handbromsen när det är kallt)  sen startar jag den tar iskrapan och skrapar skiten när jag svänger ut på motorvägen så börjar värmen komma det är perfekt..

Hehe smile  De var många bilar sen jag behövde göra så.  Fast har varit med om en gång när man efter mycket snöig natt, borstat av hela bilen och skrapat alla rutor att bilen inte startade.  Fast de handlade om tokslut batteri smile  Så bilen var ju redo när man hämtat ett nytt.
Annars startar jag inte längre.  Men vi har ju bara höst här.

sista gången en bil inte starta för mig så var det min Golf mk2 från 89.. det var en mild vinterdag..  det var bara -35grader..  den vägrade så fick gå till det där förbannade jobbet.. och kommer dit tror du att någon av dom 3bussarna jag försökte starta statade?  nopp så gick hem igen  frös något överjävligt så jag höll på att dö.     sen försökte vi få igång bilen drog den säkert 5km innan den startade..     men det var oxå den enda gången den bilen inte startade och batteriet var inte problemet..    mina Arosor verkar inte tveka det är mest spakstället som är lite trögt när det är bortåt -20 men startar gör dom..  min 407 diesel den går inte när det är kallare än -10 utan att man kör värmaren men så fungerar inte ett par glödstift..  men 30min värmare vilket man endå gör av ren självbevarelse drift så startar den som mitt i sommarn.   men självklart har jag motorvägarmarutag på alla bilen men man ska orka koppla in skiten när man kommer hem ställa timern osv..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
21 december 2017 · 6 569 Inlägg

Eluppvärmd framruta är inte så dumt :ok_hand:

Tidigare ägaren var snål och installerade bara motorvärmare, ingen kupékontakt >>  Går fort att skrapa, kommer ju värme direkt när jag startar bilen + rutan värmer
Använder alltid handbroms, gjorde även de när jag bodde i norr och de var 30 minus (och ibland mindre) ute.

De/Dem
Mr_B
21 december 2017 · 330 Inlägg

d-b skrev:
Även om jag skulle bli överraskad om polisen brydde sig, vad är egentligen "rätt" angående tomgångskörning i ett vanligt scenario vintertid: man startar bilen och låter den stå på tomgång medan man skrapar rutor etc med syfte att få upp lite motorvärme så att fläktarna på framrutan kan hålla den klar?

På samma sätt som miljönämnden godtar att åkeriets lastbilar står på tomgång långt över en minut, för att bygga upp lufttryck, så är det helt ok med varmkörning på vintern. Man ska inte stå och torrgasa utan behov, vilket behov man sedan motiverar det med, är lite av en samvetsfråga...

Muttley
21 december 2017 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:

Growe skrev:

det har mer med sunt förnuft snarare än bilen och hurvida den startar eller ej...   sunt förnuft kallas det tror jag..  skrapa aldrig en bil utan att starta den eftersom man kan ge sig fan på att den enda gången biljäveln inte startat är den gången pga man var korkad och inte startat bilen först smile    jag drar bort snön runt förardörren så jag kan öppna den bara..   sen in med näven och sliter ur växeln ( ja man använder ALDRIG handbromsen när det är kallt)  sen startar jag den tar iskrapan och skrapar skiten när jag svänger ut på motorvägen så börjar värmen komma det är perfekt..

Hehe smile  De var många bilar sen jag behövde göra så.  Fast har varit med om en gång när man efter mycket snöig natt, borstat av hela bilen och skrapat alla rutor att bilen inte startade.  Fast de handlade om tokslut batteri smile  Så bilen var ju redo när man hämtat ett nytt.
Annars startar jag inte längre.  Men vi har ju bara höst här.

sista gången en bil inte starta för mig så var det min Golf mk2 från 89.. det var en mild vinterdag..  det var bara -35grader..  den vägrade så fick gå till det där förbannade jobbet.. och kommer dit tror du att någon av dom 3bussarna jag försökte starta statade?  nopp så gick hem igen  frös något överjävligt så jag höll på att dö.     sen försökte vi få igång bilen drog den säkert 5km innan den startade..     men det var oxå den enda gången den bilen inte startade och batteriet var inte problemet..    mina Arosor verkar inte tveka det är mest spakstället som är lite trögt när det är bortåt -20 men startar gör dom..  min 407 diesel den går inte när det är kallare än -10 utan att man kör värmaren men så fungerar inte ett par glödstift..  men 30min värmare vilket man endå gör av ren självbevarelse drift så startar den som mitt i sommarn.   men självklart har jag motorvägarmarutag på alla bilen men man ska orka koppla in skiten när man kommer hem ställa timern osv..

De är ju befogat att de inte startar då smile  Men jag tänker mig att ni som bor i de kalla breddgraderna borde vara jätteglada för att plugga in motorvärmaren?   
De var ett par år sen vi var i närheten av -20 här nere :p  Denne månaden har vi haft en natt med -9.  Idag är de 5 plus och snön är väck igen.
Så bilen den mår iallafall bra wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2017 · 17 466 Inlägg

Äh. Jag har gett upp. Går ut och startar och går sedan in och tar fram lunchen samt ger katten mat. Fast resten av kvarteret har samma upplägg.

Väl sen på jobbet startas tjänstebilen och får gå i 20 minuter minst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
21 december 2017 · 7 286 Inlägg

vad har Calix och Defa gjort er för ont?? mina bästa vänner på vintern

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2017 · 13 734 Inlägg

Muttley skrev:

Growe skrev:

Muttley skrev:

Hehe smile  De var många bilar sen jag behövde göra så.  Fast har varit med om en gång när man efter mycket snöig natt, borstat av hela bilen och skrapat alla rutor att bilen inte startade.  Fast de handlade om tokslut batteri smile  Så bilen var ju redo när man hämtat ett nytt.
Annars startar jag inte längre.  Men vi har ju bara höst här.

sista gången en bil inte starta för mig så var det min Golf mk2 från 89.. det var en mild vinterdag..  det var bara -35grader..  den vägrade så fick gå till det där förbannade jobbet.. och kommer dit tror du att någon av dom 3bussarna jag försökte starta statade?  nopp så gick hem igen  frös något överjävligt så jag höll på att dö.     sen försökte vi få igång bilen drog den säkert 5km innan den startade..     men det var oxå den enda gången den bilen inte startade och batteriet var inte problemet..    mina Arosor verkar inte tveka det är mest spakstället som är lite trögt när det är bortåt -20 men startar gör dom..  min 407 diesel den går inte när det är kallare än -10 utan att man kör värmaren men så fungerar inte ett par glödstift..  men 30min värmare vilket man endå gör av ren självbevarelse drift så startar den som mitt i sommarn.   men självklart har jag motorvägarmarutag på alla bilen men man ska orka koppla in skiten när man kommer hem ställa timern osv..

De är ju befogat att de inte startar då smile  Men jag tänker mig att ni som bor i de kalla breddgraderna borde vara jätteglada för att plugga in motorvärmaren?   
De var ett par år sen vi var i närheten av -20 här nere :p  Denne månaden har vi haft en natt med -9.  Idag är de 5 plus och snön är väck igen.
Så bilen den mår iallafall bra wink

Fast jag bor i Örebro inte lappland..  Det är sällan kallt men då och då sticker det iväg men - 35 har jag bara sätt här en gång trodde inte det var sant  och aldrig frusit då mycket som då. Var så kallt så vattenpump på bussen började läcka när det var - 20 så starta bussarna och dom läckte inge mer vatten någonsin igen måste varit runt 2008-2011 någon gång för hade just börja köra buss...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
22 december 2017 · 5 833 Inlägg

Jag bodde på ett ställe som hade parkering precis utanför sovrumsfönstret. Han som parkerade där lät alltid sin bil stå på tomgång 5-10 minuter och det var en firmabil med tung, knackande diesel som fick fönsterrutan att skallra. Naturligtvis måste han ha börjat jobbet klockan 6 för det skedde ju runt 05.30 när jag fortfarande försökte sova. Varenda morgon var man tvungen att vakna till hans äckliga diesel och man fick lust att gå ut och dräpa honom...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2017 · 13 734 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag bodde på ett ställe som hade parkering precis utanför sovrumsfönstret. Han som parkerade där lät alltid sin bil stå på tomgång 5-10 minuter och det var en firmabil med tung, knackande diesel som fick fönsterrutan att skallra. Naturligtvis måste han ha börjat jobbet klockan 6 för det skedde ju runt 05.30 när jag fortfarande försökte sova. Varenda morgon var man tvungen att vakna till hans äckliga diesel och man fick lust att gå ut och dräpa honom...

du skulle gått ut och stängt av bilen och låst den och tagit med nycken in smile     ska man tongångsköra ska man se till att grannarna inte störs.. 


skulle se ut om jag stallde mig och tongångs körde min buss varje gång jag skulle iväg när den är hemma..    tanke på att jag börjar allt ifrån 4på morgonen till 4på natten typ ;-)     näe sunt förnuft måste man ha.. men stå på tongång medans man skrapar handlar om några minuter..   har ju som tur värmare i bussen oxå men den låter rätt mycket oxå smile   man hör när den slår igång när man ligger i sängen fast bussen står 20-30meter bort smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang