Tomgångskörning mer än en minut vintertid?

Muttley
22 december 2017 ·

Svarte_Orm skrev:
Jag bodde på ett ställe som hade parkering precis utanför sovrumsfönstret. Han som parkerade där lät alltid sin bil stå på tomgång 5-10 minuter och det var en firmabil med tung, knackande diesel som fick fönsterrutan att skallra. Naturligtvis måste han ha börjat jobbet klockan 6 för det skedde ju runt 05.30 när jag fortfarande försökte sova. Varenda morgon var man tvungen att vakna till hans äckliga diesel och man fick lust att gå ut och dräpa honom...

Det hade jag aldrig köpt.   Om de är vid hyresrätter hade jag först tagit de med sömnsabotören sen gått vidare till hyresvärden.
Att han startar för att köra iväg måste han ju men störa folk i 10 minuter halv 6 på morgonen nä.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
22 december 2017 · 1 128 Inlägg

granadadr skrev:
vad har Calix och Defa gjort er för ont?? mina bästa vänner på vintern

De från söder har aldrig hört talas om motor och kupévärmare tydligen.

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
22 december 2017 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

granadadr skrev:
vad har Calix och Defa gjort er för ont?? mina bästa vänner på vintern

De från söder har aldrig hört talas om motor och kupévärmare tydligen.

Det kan nog handla om dels att inte alla har ett eluttag vid parkeringen, men säkert även en del snålhet. Personligen är det det första jag monterar i mina bilar när jag skaffar dem, skulle aldrig kunna tänka mig att köra utan framförallt kupévärmare!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
22 december 2017 · 5 833 Inlägg

Nu för tiden kan man till och med få eluppvärmd ratt men det är väl mest för att dagens urbana medelklass aldrig utvecklar rejäl hud på händerna  wink

Muttley
22 december 2017 ·

Svarte_Orm skrev:
Nu för tiden kan man till och med få eluppvärmd ratt men det är väl mest för att dagens urbana medelklass aldrig utvecklar rejäl hud på händerna  wink

Det är grymt skönt.  Är den där med klen hud på händerna, fryser nästan bara om händerna men jag gillar inte handskar när jag kör smile   Så de hade varit något att ha.

Knugcab
22 december 2017 · 5 111 Inlägg

Det är inte den urbana medelklassen som har vibrationsskadade händer utan cirkulation... tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mack855
22 december 2017 · 1 354 Inlägg

Är det ingen som lägger tidningspapper på golvet i bilen under vintern för att slippa imma på rutan? tongue

Muttley
22 december 2017 ·

Mack855 skrev:
Är det ingen som lägger tidningspapper på golvet i bilen under vintern för att slippa imma på rutan? tongue

Nej.  Har inte problem att skaka av fötterna innan jag sätter mig wink

Mack855
22 december 2017 · 1 354 Inlägg

Nu var det ju inte riiiiktigt det jag tänkte på

granadadr
22 december 2017 · 7 287 Inlägg

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

granadadr skrev:
vad har Calix och Defa gjort er för ont?? mina bästa vänner på vintern

De från söder har aldrig hört talas om motor och kupévärmare tydligen.

Det kan nog handla om dels att inte alla har ett eluttag vid parkeringen, men säkert även en del snålhet. Personligen är det det första jag monterar i mina bilar när jag skaffar dem, skulle aldrig kunna tänka mig att köra utan framförallt kupévärmare!

dumhet om man bor i Villa wink  sen så har då dem parkeringar jag sett vid hyresrätter i Stockholm haft stolpe,,  inte sagt att ALLA har det,, har även sett stolplösa här wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Muttley
22 december 2017 ·

granadadr skrev:

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

De från söder har aldrig hört talas om motor och kupévärmare tydligen.

Det kan nog handla om dels att inte alla har ett eluttag vid parkeringen, men säkert även en del snålhet. Personligen är det det första jag monterar i mina bilar när jag skaffar dem, skulle aldrig kunna tänka mig att köra utan framförallt kupévärmare!

dumhet om man bor i Villa wink  sen så har då dem parkeringar jag sett vid hyresrätter i Stockholm haft stolpe,,  inte sagt att ALLA har det,, har även sett stolplösa här wink

Jag har ingen motorvärmare i min bil.   Men de behöver jag inte heller.  Förvånad över mitt garage jag har.  Det håller 4+ vid -9 grader.  Dåligt isolerat och ingen värme smile    Men jag funderar på att installera, men är för snål.

Evildan
22 december 2017 ·

Mack855 skrev:
Är det ingen som lägger tidningspapper på golvet i bilen under vintern för att slippa imma på rutan? tongue

En försluten tubsocka full med kattsand under förarsätet fungerar ypperligt då den inte släpper ifrån sig fukten som tidningarna gör och hjälper rosten på traven. Som bonus absorberar den även kroppsvätskor den gången man möter en gammal BMW med illgröna fälgar eller den bottsänkta Volvon på fel sida av vägen med hela bredsidan rusandes mot din front.

Saitham
22 december 2017 · 31 Inlägg

Xebers76 skrev:
Och så har vi mig som går ut och startar bilen 10-20 minuter innan avfärd till jobbet varje morgon lol Det är också så man får en Honda med 1.4 liters motor att snitta över litern xP

Jag har faktiskt funderat på detta också, lagarna krockar lite. Vi som kör lite äldre bilar kan inte så lätt komma ifrån att det är imma på rutorna på morgonen och så är inte fläkten lika effektiv som på moderna vagnar heller. Bor i ett villaområde och under dem 5 åren jag haft körkort och gjort såhär på vinterhalvåret har ingen klagat iaf tongue

Min åsikt är bara att köra på som vi alltid gjort, har svårt att tro att polisen skulle bry sig, man är väl knappast kriminell som låter bilen gå på tomgång några minuter. Och som sagt, är inte grannarna missnöjda så finns inte problemet i mitt tycke.

Ha det bra i kylan wink

Om jag vore du skulle jag oroa mig mycket mer för eventuella tjuvar än bensinförbrukning, grannsämja och böter. Speciellt med tanke på att det verkar vara en vana du har, då lär skurkar lägga märke till det förr eller senare.

Senast redigerat av Saitham (22 december 2017)

Xebers76
23 december 2017 · 2 265 Inlägg

Saitham skrev:

Xebers76 skrev:
Och så har vi mig som går ut och startar bilen 10-20 minuter innan avfärd till jobbet varje morgon lol Det är också så man får en Honda med 1.4 liters motor att snitta över litern xP

Jag har faktiskt funderat på detta också, lagarna krockar lite. Vi som kör lite äldre bilar kan inte så lätt komma ifrån att det är imma på rutorna på morgonen och så är inte fläkten lika effektiv som på moderna vagnar heller. Bor i ett villaområde och under dem 5 åren jag haft körkort och gjort såhär på vinterhalvåret har ingen klagat iaf tongue

Min åsikt är bara att köra på som vi alltid gjort, har svårt att tro att polisen skulle bry sig, man är väl knappast kriminell som låter bilen gå på tomgång några minuter. Och som sagt, är inte grannarna missnöjda så finns inte problemet i mitt tycke.

Ha det bra i kylan wink

Om jag vore du skulle jag oroa mig mycket mer för eventuella tjuvar än bensinförbrukning, grannsämja och böter. Speciellt med tanke på att det verkar vara en vana du har, då lär skurkar lägga märke till det förr eller senare.

Därför man kör bilar som ingen vill ha wink

caromania Forummoderator
23 december 2017 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

De från söder har aldrig hört talas om motor och kupévärmare tydligen.

Det kan nog handla om dels att inte alla har ett eluttag vid parkeringen, men säkert även en del snålhet. Personligen är det det första jag monterar i mina bilar när jag skaffar dem, skulle aldrig kunna tänka mig att köra utan framförallt kupévärmare!

dumhet om man bor i Villa wink  sen så har då dem parkeringar jag sett vid hyresrätter i Stockholm haft stolpe,,  inte sagt att ALLA har det,, har även sett stolplösa här wink

Nja, det finns vissa parkeringsplatser med stolpar, absolut, men de allra flesta stockholmare som bor i lägenhet gatuparkerar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
23 december 2017 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:

Mack855 skrev:
Är det ingen som lägger tidningspapper på golvet i bilen under vintern för att slippa imma på rutan? tongue

En försluten tubsocka full med kattsand under förarsätet fungerar ypperligt då den inte släpper ifrån sig fukten som tidningarna gör och hjälper rosten på traven. Som bonus absorberar den även kroppsvätskor den gången man möter en gammal BMW med illgröna fälgar eller den bottsänkta Volvon på fel sida av vägen med hela bredsidan rusandes mot din front.

Måste testa det. Fungerar den även att dra genom rutan på stjärtgossen med BMWn eller böttsänkta rosthögen som inte bör få vistas på svensk väg?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang