Om remmen sitter fel på "rätt" sätt kommer ventiler och kolvar att slå i varandra. Extra tråkigt om man precis lagat allt sånt efter att kamremmen gick av. Så det skadar inte att vrida runt motorn två varv med spärrskaft på veven om man är osäker på om remmen hamnade rätt.
Den aktuella Fordmotorn är av den typen att den aldrig slår ihop. Som en Volvo B21.
Om remmen sitter fel på "rätt" sätt kommer ventiler och kolvar att slå i varandra. Extra tråkigt om man precis lagat allt sånt efter att kamremmen gick av. Så det skadar inte att vrida runt motorn två varv med spärrskaft på veven om man är osäker på om remmen hamnade rätt.
Den aktuella Fordmotorn är av den typen att den aldrig slår ihop. Som en Volvo B21.
Var det inte en peugeot?
Fan, jag hade huvudet i Ford Escort-tråden. Du har helt rätt angående Peugeoten den här tråden handlar om. Jag gör en pudel och reviderar tidigare svar.
Du får ställa bilen på pallboclar och torrköra lite så du får upp milen så sjunker milkostnaden.. Skämt o sido Skulle nog våga köra något år över men lite extra koll på remmen skick