3637
Sök

Det här med att byta kamrem?

6 252 Inlägg
4 januari 2018
#21
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:
Om remmen sitter fel på "rätt" sätt kommer ventiler och kolvar att slå i varandra. Extra tråkigt om man precis lagat allt sånt efter att kamremmen gick av. Så det skadar inte att vrida runt motorn två varv med spärrskaft på veven om man är osäker på om remmen hamnade rätt.

Den aktuella Fordmotorn är av den typen att den aldrig slår ihop. Som en Volvo B21.

Var det inte en peugeot?

Evildan
4 januari 2018
#22
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:
Om remmen sitter fel på "rätt" sätt kommer ventiler och kolvar att slå i varandra. Extra tråkigt om man precis lagat allt sånt efter att kamremmen gick av. Så det skadar inte att vrida runt motorn två varv med spärrskaft på veven om man är osäker på om remmen hamnade rätt.

Den aktuella Fordmotorn är av den typen att den aldrig slår ihop. Som en Volvo B21.

Var det inte en peugeot?

Fan, jag hade huvudet i Ford Escort-tråden.
Du har helt rätt angående Peugeoten den här tråden handlar om. Jag gör en pudel och reviderar tidigare svar.

631 Inlägg
5 januari 2018
Trådstartare
#23
Så med andra ord går motorn sönder direkt (och låter illa) om kamremmen monteras fel?

Fri fart för ett fritt folk!
14 875 Inlägg
5 januari 2018
#24
Du får ställa bilen på pallboclar och torrköra lite så du får upp milen så sjunker milkostnaden..  Skämt o sido    Skulle nog våga köra något år över men lite extra koll på remmen skick

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
5 januari 2018
#25
d-b skrev:
Så med andra ord går motorn sönder direkt (och låter illa) om kamremmen monteras fel?

Ja och nej.
Lite fel, motorn går uselt.
Jättemycket fel så får du in på blocket och leta ny bil.

Man monterar rätt från början.  Och byter pumpen om den är driven med samma.


Sök