3639
Sök

Det här med att byta kamrem?

631 Inlägg
1 januari 2018
Trådstartare
#1
Kamremsintervallet på min bil (en Peugeot 407) är 12 000 mil eller 5 år. Sedan senaste kamremsbytet har jag kört 2800 mil men det har gått 6 år (upptäckte detta under julhelgen, var inte medveten det tidigare så ni behöver inte skälla). Senast jag fick en offert på kamremsbyte (JBil) var det på 5000:- om jag minns rätt.

För mig som inte kör så mycket (bilen är bara påställd på vintern, har en cab på somrarna) kostar det alltså ungefär 2:-/mil bara för kamremmen. Hade jag istället uppnått distansintervallet mindre än 45 öre/mil.

Bilen är en 2004 som gått 9700 mil så det är två kamremsbyten utan att man uppnått den körsträcka en kamrem ska hålla.

Ja, jag vet att en fallerad kamrem med stor sannolikhet leder till katastrofala kostnader/skrotning men det är lite störande att behöva lägga så här mycket på service för något som "bara" åldrats, inte slitits ut. Går det inte att få tag på kamremmar i material som har längre kronologisk livslängd istället för "lång körsträcka"? Eller något annat som gör att båda parametrarna för deras livslängd sammanfaller lite mer (dvs att man kanske uppnår 80-90% körsträckan innan deras kronologiska livslängd är ute eller vice versa)?

Evildan
1 januari 2018
#2
Det finns inga speciella "extended range" kamremmar att köpa utan det är tillverkarens satta intervaller som gäller.
Känns remkostnaden för dyr så byt bil till en med kedja eller endast milantal som intervall. wink
Missförstå mig inte, 407 är en trevlig resekamrat tycker jag men som så ofta är det korta tidsintervaller på PSA-koncernens motorer. Dom gör nog tvärtom gentemot vissa tillverkare i det östra grannlandet för att slippa haverier och missnöjda kunder.

6 252 Inlägg
1 januari 2018
#3
Det finns bilar som det kostar ännu mer än 5000kr att byta kamrem på, vissa kanske till och med har kortare körsträcka och tid. Då börjar det kännas ganska tragiskt, knappt någon vits att köra bensinsnålt när andra kostnader är så stora

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 januari 2018
#4
Jag måste vara lite krass. Om jag använde bilen som en vinterkälke och det var en så pass lågt värderad bil (under 20k?) så skulle jag nog köra tills det rasar.  Jupp, ett risktagande, absolut, men nya vinterslädar finns det därute. 5k räcker långt idag om man tummar på vissa krav.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 350 Inlägg
1 januari 2018
#5
caromania skrev:
Jag måste vara lite krass. Om jag använde bilen som en vinterkälke och det var en så pass lågt värderad bil (under 20k?) så skulle jag nog köra tills det rasar.  Jupp, ett risktagande, absolut, men nya vinterslädar finns det därute. 5k räcker långt idag om man tummar på vissa krav.

Nja... Och bli stående mitt ute i ingenstans? Hellre då sälja fullt fungerande som den är och köpa en anna bil. Mitt förslag är en rostfri Micra K11, håller väldigt bra förutom rosten då, kamkedja och billig att köpa/äga. Har en sån som brukis/pendlarbil och är väldigt nöjd.


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 januari 2018
#6
Mew skrev:
caromania skrev:
Jag måste vara lite krass. Om jag använde bilen som en vinterkälke och det var en så pass lågt värderad bil (under 20k?) så skulle jag nog köra tills det rasar.  Jupp, ett risktagande, absolut, men nya vinterslädar finns det därute. 5k räcker långt idag om man tummar på vissa krav.

Nja... Och bli stående mitt ute i ingenstans? Hellre då sälja fullt fungerande som den är och köpa en anna bil. Mitt förslag är en rostfri Micra K11, håller väldigt bra förutom rosten då, kamkedja och billig att köpa/äga. Har en sån som brukis/pendlarbil och är väldigt nöjd.

Äsch. Kamremmen går allltid av när man ska starta bilen. Inte under körning.

(Garderade mig)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 252 Inlägg
1 januari 2018
#7
Mew skrev:
caromania skrev:
Jag måste vara lite krass. Om jag använde bilen som en vinterkälke och det var en så pass lågt värderad bil (under 20k?) så skulle jag nog köra tills det rasar.  Jupp, ett risktagande, absolut, men nya vinterslädar finns det därute. 5k räcker långt idag om man tummar på vissa krav.

Nja... Och bli stående mitt ute i ingenstans? Hellre då sälja fullt fungerande som den är och köpa en anna bil. Mitt förslag är en rostfri Micra K11, håller väldigt bra förutom rosten då, kamkedja och billig att köpa/äga. Har en sån som brukis/pendlarbil och är väldigt nöjd.

Tänk om någon kunde bygga en bil som både var riktigt hållbar mekaniskt och dessutom inte rostade, vilken succé det skulle bli.

736 Inlägg
1 januari 2018
#8
Kunde väl varit värre, första årsmodellen av Volvo 960 fick intervallet sänkt från 4500 mil till 3000 mil efter flera förtidiga kamremsbrott wink

Men det är en faktor som många inte räknar in i kalkylen, man jämför med Volvo som har 10 år eller 18000 mil och missar att många tillverkare har 5 år. På min Alfa är det också 5 år eftersom vi räknas som hårt klimat (kallt)
Senast redigerat av frasse4 (1 januari 2018)


2 253 Inlägg
1 januari 2018
#9
Du märker garanterat om remmen går av.
Kör så det ryker...
Men då får du förmodligen lyfta i en annan motor, eller en annan bil.

7 773 Inlägg
2 januari 2018
#10
caromania skrev:
Kamremmen går allltid av när man ska starta bilen. Inte under körning.

Även min erfarenhet(av mitt enda kamremshaveri).
Remmen gick inte av utan blev "tandlös" en bra bit.
Eftersom det var en hemimotor så blev till att byta ventilerna.
Körsträckan var cirka 7.500 mil och åldern var drygt 5 år, så det blev maskinskadan som trädde in.
Gjorde en "deal" med försäkringsbolaget att jag fick alla delar och slapp självrisken om jag gjorde jobbet själv.
En inspektör besökte mig och bilen och kollade motorn innan överenskommelsen.

B t w inre remmen på en 4-cyl luftkyld boxermotor.

5 111 Inlägg
2 januari 2018
#11
Svarte_Orm skrev:
Mew skrev:
caromania skrev:
Jag måste vara lite krass. Om jag använde bilen som en vinterkälke och det var en så pass lågt värderad bil (under 20k?) så skulle jag nog köra tills det rasar.  Jupp, ett risktagande, absolut, men nya vinterslädar finns det därute. 5k räcker långt idag om man tummar på vissa krav.

Nja... Och bli stående mitt ute i ingenstans? Hellre då sälja fullt fungerande som den är och köpa en anna bil. Mitt förslag är en rostfri Micra K11, håller väldigt bra förutom rosten då, kamkedja och billig att köpa/äga. Har en sån som brukis/pendlarbil och är väldigt nöjd.

Tänk om någon kunde bygga en bil som både var riktigt hållbar mekaniskt och dessutom inte rostade, vilken succé det skulle bli.

Nä, folk idag är bara intresserade av huruvida man kan koppla upp sin ajfån till bilen och att det är paneler i aluimitation invändigt, ingen skulle betala samma pengar för en betydligt hållbarare bil med mattsvart hårdplast och FM-radio utan snabbval......tyvärr.


Evildan
2 januari 2018
#12
Knugcab skrev:
Svarte_Orm skrev:
Mew skrev:

Nja... Och bli stående mitt ute i ingenstans? Hellre då sälja fullt fungerande som den är och köpa en anna bil. Mitt förslag är en rostfri Micra K11, håller väldigt bra förutom rosten då, kamkedja och billig att köpa/äga. Har en sån som brukis/pendlarbil och är väldigt nöjd.

Tänk om någon kunde bygga en bil som både var riktigt hållbar mekaniskt och dessutom inte rostade, vilken succé det skulle bli.

Nä, folk idag är bara intresserade av huruvida man kan koppla upp sin ajfån till bilen och att det är paneler i aluimitation invändigt, ingen skulle betala samma pengar för en betydligt hållbarare bil med mattsvart hårdplast och FM-radio utan snabbval......tyvärr.

Tänk om det redan byggs riktigt pålitliga bilar som inte rostar?

6 252 Inlägg
2 januari 2018
#13
Evildan skrev:
Tänk om det redan byggs riktigt pålitliga bilar som inte rostar?

Toyota rostar så försök inte

5 111 Inlägg
2 januari 2018
#14
Evildan skrev:
Knugcab skrev:
Svarte_Orm skrev:

Tänk om någon kunde bygga en bil som både var riktigt hållbar mekaniskt och dessutom inte rostade, vilken succé det skulle bli.

Nä, folk idag är bara intresserade av huruvida man kan koppla upp sin ajfån till bilen och att det är paneler i aluimitation invändigt, ingen skulle betala samma pengar för en betydligt hållbarare bil med mattsvart hårdplast och FM-radio utan snabbval......tyvärr.

Tänk om det redan byggs riktigt pålitliga bilar som inte rostar?

Men jag vill inte ha en knallrosa Barbiebil. sad


Evildan
2 januari 2018
#15
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
Tänk om det redan byggs riktigt pålitliga bilar som inte rostar?

Toyota rostar så försök inte

Men inte Prius på så vis att den får nedslag på besiktningen. Jag som har många kontakter inom bilbranschen har aldrig hört om rostnedslag på en Prius. Här du annan information så får du gärna dela den med mig. Ytrost förekommer givetvis på alla bilar. Men du kanske menade all typ av korrossion?

Evildan
2 januari 2018
#16
Knugcab skrev:
Evildan skrev:
Knugcab skrev:

Nä, folk idag är bara intresserade av huruvida man kan koppla upp sin ajfån till bilen och att det är paneler i aluimitation invändigt, ingen skulle betala samma pengar för en betydligt hållbarare bil med mattsvart hårdplast och FM-radio utan snabbval......tyvärr.

Tänk om det redan byggs riktigt pålitliga bilar som inte rostar?

Men jag vill inte ha en knallrosa Barbiebil. sad

Dom är perfekta när du köper soffa eller ny silo då bagaget rymmer allt du kan tänka dig utöver frisörstolen.

631 Inlägg
4 januari 2018
Trådstartare
#17
Hur lång tid tar det innan man märker om en kamrem är felmonterad? Haverar motorn direkt efter start eller kräver det en timmes körning, 100 mil eller något sådant?

Evildan
4 januari 2018
#18
d-b skrev:
Hur lång tid tar det innan man märker om en kamrem är felmonterad? Haverar motorn direkt efter start eller kräver det en timmes körning, 100 mil eller något sådant?

Sitter remmen en tand fel går motorn som en påse billiga jordnötter.
Sitter remmen två tänder fel startar nog inte ens motorn.
Det är inget som blir värre med tiden om inte remspännaren är defekt och tappar förspänningen.
Senast redigerat av Evildan (4 januari 2018)

6 252 Inlägg
4 januari 2018
#19
Om remmen sitter fel på "rätt" sätt kommer ventiler och kolvar att slå i varandra. Extra tråkigt om man precis lagat allt sånt efter att kamremmen gick av. Så det skadar inte att vrida runt motorn två varv med spärrskaft på veven om man är osäker på om remmen hamnade rätt.

Evildan
4 januari 2018
#20
Svarte_Orm skrev:
Om remmen sitter fel på "rätt" sätt kommer ventiler och kolvar att slå i varandra. Extra tråkigt om man precis lagat allt sånt efter att kamremmen gick av. Så det skadar inte att vrida runt motorn två varv med spärrskaft på veven om man är osäker på om remmen hamnade rätt.

Den aktuella Fordmotorn är av den typen att den aldrig slår ihop. Som en Volvo B21.

Edit: Jag hade huvudet i Ford Escort-tråden, Peugeoten som tråden handlar om slår ihop ingenting annat. Tack Svarte_Orm.
Senast redigerat av Evildan (4 januari 2018)


Sök