Folksam Ny rapport: Fyrhjulsdrivna bilar ger fler personskadeolyckor

Evildan
1 januari 2018 ·

https://media.folksam.se/sv/2017/05/05/ … deolyckor/

Personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent, visar en ny studie från Folksam.
– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.

30 procent av alla nya bilar som säljs i Sverige är utrustade med fyrhjulsdrift. Tidigare forskning på Folksam visade att fyrhjulsdrivna bilar hade samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar, oavsett väglag. Men Folksams nya studie visar att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag.

Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten.

– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.

Folksam framkomlighetstester från vintern 2016 visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot tvåhjulsdrift på blank is. Framkomligheten är upp till tre gånger bättre beroende på vinterdäckens kvalitet. Den nya studien visar dock att den fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.

– Vi engagerar oss för att minska våra kunders skaderisker och har du inte särskilda framkomlighetsbehov bör du inte köpa en fyrhjulsdriven bil, säger Matteo Rizzi.

Folksam har analyserat cirka 35 000 polisrapporterade olyckor med antisladdbilar i Sverige sedan 2003. Samma modeller med och utan fyrhjulsdrift har jämförts. Samtliga bilar hade antisladd som standard eller tillval. Några exempel på de vanligast förekommande bilarna i olycksmaterialet:

Audi A4 01-
A6 98-
Skoda Octavia 05-
Subaru Legacy/Outback 09-
Volvo XC60 08-
XC90 02-
V70/XC70/S80 00-
VW Passat 97-
Nissan Qashqai 07-

Studien presenteras i sin helhet på den internationella bilsäkerhetskonferensen ESV, Enhanced Safety of Vehicles, i Detroit i början av juni.

Läs mer om testresultatet av fyrhjulsdrift på folksam.se: 

https://www.folksam.se/tester-och-goda- … ilsakerhet

Senast redigerat av Evildan (1 januari 2018)

caromania Forummoderator
1 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Inte alls konstigt. Kreti och pleti fattar inte att de varken kan styra eller bromsa bättre. Vi måste ändå inse att de flesta som köper fyrhjulsdrift inte är medlemmar på garaget.org vilket innebär att de heller inte kan häva sladdar i 160km/h i ishalka och heller inte använda handbromsen för att undvika hinder som älgar, barnvagnar och Coop-butiker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
1 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Intressant, har alltid kört RWD så länge ja haft körkort.  Aldrig haft problem med det på vintertid, även om här i stockholm har det inte varit nått hemskt snö sista tiden.  Kanske awd inte behövs här. Folk tror att så länge dom har awd att dom kan köra som svin?

caromania Forummoderator
1 januari 2018 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
Intressant, har alltid kört RWD så länge ja haft körkort.  Aldrig haft problem med det på vintertid, även om här i stockholm har det inte varit nått hemskt snö sista tiden.  Kanske awd inte behövs här. Folk tror att så länge dom har awd att dom kan köra som svin?

Så är det. Jag har under snart 30år kanske gått bet 1-2ggr upp för backar etc. Och då snackar vi om jävligt enkla bilar utan minsta hjälpmedel.

Visst ute på landet är ju 4x4 en dröm men folk glömmer att tänka. Blir ofta omblåst på E4 när det är lite ishalka sv samurajerna som kör Audi eller kompisar. Oftast går det ju bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
1 januari 2018 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:
Intressant, har alltid kört RWD så länge ja haft körkort.  Aldrig haft problem med det på vintertid, även om här i stockholm har det inte varit nått hemskt snö sista tiden.  Kanske awd inte behövs här. Folk tror att så länge dom har awd att dom kan köra som svin?

Så är det. Jag har under snart 30år kanske gått bet 1-2ggr upp för backar etc. Och då snackar vi om jävligt enkla bilar utan minsta hjälpmedel.

Visst ute på landet är ju 4x4 en dröm men folk glömmer att tänka. Blir ofta omblåst på E4 när det är lite ishalka sv samurajerna som kör Audi eller kompisar. Oftast går det ju bra.

hehe ja kör alltid lugnt när ja ser snö elelr när ja ser frost ut på morgonen när ja ska ta bilen o köra till jobbet. Som du sa många som kör fööör fort på motorvägen,  ser folk som kör mycket fortare än 100km/som står på skylten. Klart man tappar kontrol eller hamnar i diket då. 4wd eller ej. Känns verkligen som att lexusen känns stabilare på vägen än min e39 vintertid.

Cupra_
1 januari 2018 ·

Köper det där fullt ut.
Passaten jag har tar sig fram duktigt bra oavsett skick på däcken, det är ju först när man bromsar som man märker hur jäkla halt det är.. Har man tid att reagera kan man ibland gasa sig ur problemet, men kan förstå att många åker av..

Jokabsson
1 januari 2018 · 1 179 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:
Intressant, har alltid kört RWD så länge ja haft körkort.  Aldrig haft problem med det på vintertid, även om här i stockholm har det inte varit nått hemskt snö sista tiden.  Kanske awd inte behövs här. Folk tror att så länge dom har awd att dom kan köra som svin?

Så är det. Jag har under snart 30år kanske gått bet 1-2ggr upp för backar etc. Och då snackar vi om jävligt enkla bilar utan minsta hjälpmedel.

Visst ute på landet är ju 4x4 en dröm men folk glömmer att tänka. Blir ofta omblåst på E4 när det är lite ishalka sv samurajerna som kör Audi eller kompisar. Oftast går det ju bra.

hehe ja kör alltid lugnt när ja ser snö elelr när ja ser frost ut på morgonen när ja ska ta bilen o köra till jobbet. Som du sa många som kör fööör fort på motorvägen,  ser folk som kör mycket fortare än 100km/som står på skylten. Klart man tappar kontrol eller hamnar i diket då. 4wd eller ej. Känns verkligen som att lexusen känns stabilare på vägen än min e39 vintertid.

Lexusen väger väl runt 1800kg? Där har du anledningen wink

Att SUV-Svensson kör som dårar oavsett underlag har jag också märkt. Inte alls ovanligt att något stolpskott blåser om i 140 på 90-sträckan i nysnö. Gärna med ett studsande släp efter också. Inte alls märkligt att de flyger av vägen ibland och jag tycker inte det minsta synd om dem. Tråkigt för de som sköter sig som likväl får högre försäkringspremie för bilmodellen dock.

Senast redigerat av Cracksoup (1 januari 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
1 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Så är det. Jag har under snart 30år kanske gått bet 1-2ggr upp för backar etc. Och då snackar vi om jävligt enkla bilar utan minsta hjälpmedel.

Visst ute på landet är ju 4x4 en dröm men folk glömmer att tänka. Blir ofta omblåst på E4 när det är lite ishalka sv samurajerna som kör Audi eller kompisar. Oftast går det ju bra.

hehe ja kör alltid lugnt när ja ser snö elelr när ja ser frost ut på morgonen när ja ska ta bilen o köra till jobbet. Som du sa många som kör fööör fort på motorvägen,  ser folk som kör mycket fortare än 100km/som står på skylten. Klart man tappar kontrol eller hamnar i diket då. 4wd eller ej. Känns verkligen som att lexusen känns stabilare på vägen än min e39 vintertid.

Lexusen väger väl runt 1800kg? Där har du anledningen wink

Att SUV-Svensson kör som dårar oavsett underlag har jag också märkt. Inte alls ovanligt att något stolpskott blåser om i 140 på 90-sträckan i nysnö. Gärna med ett studsande släp efter också. Inte alls märkligt att de flyger av vägen ibland och jag tycker inte det minsta synd om dem. Tråkigt för de som sköter sig som likväl får högre försäkringspremie för bilmodellen dock.

hmm nästan 1800 står de på transportstyrelsen. Endå känns inte bilen så tung tycker ja, tvärtom känns bilen ganska lätt och stabil på vägen, och endå väldigt bränslesnål, hybrid är bäst^^ styrningen känns lättare på min 2013/2014 än på lånebilen ja hade från 17, den känndes hårdare och tom stabilare tyckte ja. Sugen på en sån nu;))

mb_pucken
2 januari 2018 · 5 087 Inlägg

Efter ett par tusen mil i vintertrafik så är jag ej förvånad, dessutom boende efter en av vägarna mellan sälenfjällen och storstaden  och kan konstatera att det visas liten respekt till rådande väglag. Har men sedan en frifartslåda på taket så är det fritt fram och gasa, kombinera det med en tysk kombi med firmanamn på sidan så är man oövervinnelig (stavning?).

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
chrizz Administratör
2 januari 2018 · 11 783 Inlägg

Inte förvånad egentligen. Då går väl försäkringen upp snart då. Tycker det är dyrt redan som det är att försäkra BMW:n smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2018 · 14 061 Inlägg

Som nån skrev tidigare: Bromsar och styrning beter sig lika oavsett 2 eller 4 hjul som driver. Det kan vara skillnad när man gasar sig ur en situation om man har 4WD. Det värsta är trots allt när man tänker som så att "Nu när jag har 4WD kan jag köra fortare". I det läget ser man inte 4WD som ett hjälpmedel utan ett sätt att ta sig fram fortare än andra i trafiken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
chrizz Administratör
2 januari 2018 · 11 783 Inlägg

Vettemannen skrev:
Som nån skrev tidigare: Bromsar och styrning beter sig lika oavsett 2 eller 4 hjul som driver. Det kan vara skillnad när man gasar sig ur en situation om man har 4WD. Det värsta är trots allt när man tänker som så att "Nu när jag har 4WD kan jag köra fortare". I det läget ser man inte 4WD som ett hjälpmedel utan ett sätt att ta sig fram fortare än andra i trafiken.

/Benny

Samma gäller ju valet av vinterdäck. Många resonerar "jag har ju fyrhjulsdrift, jag behöver inte dubbat därför". Jag orkar knappt argumentera emot det längre, det går ju inte in ändå hos vissa smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Mack855
2 januari 2018 · 1 354 Inlägg

4wd är totalt onödigt i framförallt stockholm. Har en kompis som fläska på med en passat r-line med awd, frågade honom ordagrant "Vafan ska du med 4wd till?" Svaret "Det är skönt att ha. Då är jag säker på att jag inte åker av" är väl exakt så Svensson resonerar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2018 · 14 061 Inlägg

chrizz skrev:

Vettemannen skrev:
Som nån skrev tidigare: Bromsar och styrning beter sig lika oavsett 2 eller 4 hjul som driver. Det kan vara skillnad när man gasar sig ur en situation om man har 4WD. Det värsta är trots allt när man tänker som så att "Nu när jag har 4WD kan jag köra fortare". I det läget ser man inte 4WD som ett hjälpmedel utan ett sätt att ta sig fram fortare än andra i trafiken.

/Benny

Samma gäller ju valet av vinterdäck. Många resonerar "jag har ju fyrhjulsdrift, jag behöver inte dubbat därför". Jag orkar knappt argumentera emot det längre, det går ju inte in ändå hos vissa smile

Du har helt rätt i det du skriver. Man kan tro att vissa gör sig dummare än de är.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Japp, även jag underkänner rapporten och skyller ALLT  på klientelet mellan soffan och ratten..smile
Vad är det för tjomme/ar som tror det har  med 4 drivande hjul att göra?
Jag skulle gärna vilja hända rapportens upphovsmän till att kika lite närmare på youtube och skriva in  ordet carcrashes och se om dom verkligen efter titten FORTFARANDE tror på att det har med de 4 drivhjulen  att göra..

Senast redigerat av autodidakten (2 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
2 januari 2018 · 9 296 Inlägg

autodidakten skrev:
Japp, även jag underkänner rapporten och skyller ALLT  på klientelet mellan soffan och ratten..smile
Vad är det för tjomme/ar som tror det har  med 4 drivande hjul att göra?
Jag skulle gärna vilja hända rapportens upphovsmän till att kika lite närmare på youtube och skriva in  ordet carcrashes och se om dom verkligen efter titten FORTFARANDE tror på att det har med de 4 drivhjulen  att göra..

Iofs så var väl slutsatsen i rapporten just det..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
2 januari 2018 · 5 111 Inlägg

Bara läsa inläggen som börjar figurera från Ajdåkvackro-ägare på ansiktsboken så fort det kommit snö så begriper man varför det blir så här.........

Kanske varit annorlunda om världens enda fyrhjulsdrivna bil varit Nissan Patrol med sugdiesel? tongue

Senast redigerat av Knugcab (2 januari 2018)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang