Udda tråd: tandläkarskräck= vad göra åt detta?

KolGruvan
4 januari 2018 · 1 450 Inlägg

Riktigt udda tråd men ja försöker. Har googlat som en galning ang detta.
Lång historia kort:
Har en visdomstand som trilskas,
Har infektion runt den, varit där 3 gånger nu på två månader och gjort rent å fått massa saker.

I förrgår skulle ja dit igen å dra ut tanden, men när ja kom dit blev man en 3åring å höll på att svimma, sen fick ja det lyckliga beskedet: "Vi kan inte dra ut den pga infektionsriken" yees tänkte ja.
Så ska dit ingen på efter kontroll och sedan en gång till och då ska ja dra ut den.

Då pratade dom om nått lugnande man kunde få, bl.a midozlam eller vad det hette.

Jag undrar nån som har samma tandläkarskräck som jag? big_smile och har provat detta lugnande medel? Man vill ju inte bli yr i huvet å spy .
Vad kan man annars göra ? Ta några groggar innan ?
Fast det är säkert inte ok.

Ja kommer fega ur när den dagen väl kommer då ja ska dra ut den.

Nån med erfarenheter kring detta? big_smile

Ja vet denna tråd hade passat bättre på familjeliv eller nåt sånt men är inte medlem där,
Om det inte är ok att posta sån udda tråd så får mod hoppa in.

Btw.  Ja har googlat detta men vill ha färska svar på riktig .

Mvh big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hilmer
4 januari 2018 · 1 779 Inlägg

Jag har inte en susning om vad medlet heter som jag fick, men att de drog ut flera stycken vid ett och samma tillfälle bekymrade mig inte det allra minsta så effektivt var det i alla fall!
Se till att vara där i god tid och få det så det hinner verka ordentligt, och se till att du har en ledsagare med dig!

KolGruvan
4 januari 2018 · 1 450 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag har inte en susning om vad medlet heter som jag fick, men att de drog ut flera stycken vid ett och samma tillfälle bekymrade mig inte det allra minsta så effektivt var det i alla fall!
Se till att vara där i god tid och få det så det hinner verka ordentligt, och se till att du har en ledsagare med dig!

Jag har läst att detta är det medel man kan få står det på deras sida. Så kanske var detta du fick.

Hur kändes det?
Alltså av medlet du fick?
Blir man utslagen i en hel dag efter?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hilmer
4 januari 2018 · 1 779 Inlägg

KolGruvan skrev:

Hilmer skrev:
Jag har inte en susning om vad medlet heter som jag fick, men att de drog ut flera stycken vid ett och samma tillfälle bekymrade mig inte det allra minsta så effektivt var det i alla fall!
Se till att vara där i god tid och få det så det hinner verka ordentligt, och se till att du har en ledsagare med dig!

Jag har läst att detta är det medel man kan få står det på deras sida. Så kanske var detta du fick.

Hur kändes det?
Alltså av medlet du fick?
Blir man utslagen i en hel dag efter?

Man blir rätt trött och avtrubbad eller vad man ska säga, därför är det viktigt att man har någon med sig.
Det sitter ju så klart i några timmar, men exakt kommer jag inte ihåg.
Även om det sitter i resten av den dagen så är det ändå bättre det än att gå in och sätta sig i stolen utan detta, men det är ju min åsikt!

KolGruvan
4 januari 2018 · 1 450 Inlägg

Hilmer skrev:

KolGruvan skrev:

Hilmer skrev:
Jag har inte en susning om vad medlet heter som jag fick, men att de drog ut flera stycken vid ett och samma tillfälle bekymrade mig inte det allra minsta så effektivt var det i alla fall!
Se till att vara där i god tid och få det så det hinner verka ordentligt, och se till att du har en ledsagare med dig!

Jag har läst att detta är det medel man kan få står det på deras sida. Så kanske var detta du fick.

Hur kändes det?
Alltså av medlet du fick?
Blir man utslagen i en hel dag efter?

Man blir rätt trött och avtrubbad eller vad man ska säga, därför är det viktigt att man har någon med sig.
Det sitter ju så klart i några timmar, men exakt kommer jag inte ihåg.
Även om det sitter i resten av den dagen så är det ändå bättre det än att gå in och sätta sig i stolen utan detta, men det är ju min åsikt!

De får nog bli att man får ta detta medlet.  Ja mår dåligt bara ja tänker på att dra ut en tand. Helt sjukt men så är det

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hilmer
4 januari 2018 · 1 779 Inlägg

KolGruvan skrev:
De får nog bli att man får ta detta medlet.  Ja mår dåligt bara ja tänker på att dra ut en tand. Helt sjukt men så är det

Gör det och få det ur världen, det blir inte bättre av att man väntar med tandläkarbesöken, jag vet...

granadadr
4 januari 2018 · 7 288 Inlägg

KolGruvan skrev:

Hilmer skrev:

KolGruvan skrev:

Jag har läst att detta är det medel man kan få står det på deras sida. Så kanske var detta du fick.

Hur kändes det?
Alltså av medlet du fick?
Blir man utslagen i en hel dag efter?

Man blir rätt trött och avtrubbad eller vad man ska säga, därför är det viktigt att man har någon med sig.
Det sitter ju så klart i några timmar, men exakt kommer jag inte ihåg.
Även om det sitter i resten av den dagen så är det ändå bättre det än att gå in och sätta sig i stolen utan detta, men det är ju min åsikt!

De får nog bli att man får ta detta medlet.  Ja mår dåligt bara ja tänker på att dra ut en tand. Helt sjukt men så är det

inget du rår för,, men ut måste den ju,, annars blir det ju bara värre å värre sad bin there dune that ,, lycka till med lugnande medel,, man får ju sånt inför operationer med , så ska nog gå bra ska du se,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
mb_pucken
4 januari 2018 · 5 087 Inlägg

Välkommen till klubben, har själv grym tandläkarskräck!
Drog ut en visdomstand för något år sedan och det var ingen höjdare. Dock tycker jag det är värre och laga än å dra ut tänder. Men lika förbannat har jag ångest i flera veckor innan. Tack och lov så har jag hittat en bra tandläkare som är snabb, brutal och effektiv.
Jag är sån så det är värst inför besöket hos tandis men när man ligger i den där jävla stolen så ger jag mer eller mindre upp om livet, antar att jag hamnar i skock eller nått ;-)
Tyvärr inget bra tipps angående lugnande men skulle mycket väl kunna tänka mig det vid besöken hos tandsadisten.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
KolGruvan
4 januari 2018 · 1 450 Inlägg

granadadr skrev:

KolGruvan skrev:

Hilmer skrev:
Man blir rätt trött och avtrubbad eller vad man ska säga, därför är det viktigt att man har någon med sig.
Det sitter ju så klart i några timmar, men exakt kommer jag inte ihåg.
Även om det sitter i resten av den dagen så är det ändå bättre det än att gå in och sätta sig i stolen utan detta, men det är ju min åsikt!

De får nog bli att man får ta detta medlet.  Ja mår dåligt bara ja tänker på att dra ut en tand. Helt sjukt men så är det

inget du rår för,, men ut måste den ju,, annars blir det ju bara värre å värre sad bin there dune that ,, lycka till med lugnande medel,, man får ju sånt inför operationer med , så ska nog gå bra ska du se,,

För typ 5 år sedan ville dom dra den tanden och sa att ja kommer få problem med den tanden , och nu är tiden kommen då problemen börjar... Ja får helt enkelt prova detta dom erbjuder annars kommer ja ju gå där ifrån. Helt sjukt att man ska va så rädd för en tandläkare, försöker intala sig själv att "det är inte farligt" men de hjälper inte. Nu ska man gå å må dåligt i 2 veckor tills det är dags.....

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
andreas_1996
4 januari 2018 · 951 Inlägg

Ska själv in på tandvården å ut med visdoms tand sad får bra med lugnande men har skräck för det sitter å tänker å tänker dag in å dag ut xd

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
KolGruvan
4 januari 2018 · 1 450 Inlägg

andreas_1996 skrev:
Ska själv in på tandvården å ut med visdoms tand sad får bra med lugnande men har skräck för det sitter å tänker å tänker dag in å dag ut xd

Ja ja med, mår skit dåligt och kan inte sluta tänka på det. Man nojjar alldeles för mycket.. Ja får se hur det går, hjälper inte det lugnande så kommer ja gå därifrån . Känns som ja skulle kunna betala vad som hellst för att slippa gå dit.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
4 januari 2018 ·

Få det gjort du kommer ångra dig bittert desto längre du väntar. När du väl fått ditt lugnande och lidokain på tandköttet så du inte känner sticket kommer det flyta på smörfint. Även jag har problem med tandläkaren och även nålar även om det är fullständigt irrationellt.

trubbelturbo
4 januari 2018 · 1 460 Inlägg

Jag lider(led?) också av tandläkarskräck, värsta mardrömmen typ att behöva dra ut en tand. Fick beskedet i vintras och gick med ångest i flera månader innan det var dags. Fick höra att "den här är lite krånglig", samt "hur ont det gör varierar mycket från fall till fall men i det här fallet KOMMER det att göra väldigt ont" (tack så jävla mycket, känns mycket bättre...)

I alla fall, jag fick(valde att inte få) något lugnande medel, fick ett par sprutor med bedövning(bara att blunda så du slipper se skiten, kändes som ett myggbett ungefär). Efter en stund tappade man liksom känseln, som när ett ben "somnar", fast i käften.  Efter det rykte och slet dom i tanden, borrade så det dånade i hela skallen, samt att känner flisorna av tanden och blodsmaken på tungan under ingreppet. En aning obekvämt, men man känner absolut ingenting.

Blev ombedd att ta en ipren samt två alvedon varannan timme, för "att göra smärtan uthärdlig"...

Satt hemma och väntade på att bedövningen skulle släppa. Nöp mig själv i läppen med jämna mellanrum för att jämföra hur ont det gjorde på den sida som var bedövad jämfört med den sida som ej var bedövad. Fann ganska snart att bedövningen efter en stund släppt helt och hållet, och jag kände ingenting? Blev fan nästan förbannad, här har man suttit i flera månader med en jävla ångest över hur hemskt det skulle vara, och så känns det fan ingenting. Jag åt värktabletter efter rekommendation, men ärligt talat skulle jag klarat mig bra utan. Det värker lite efteråt men var en mer "irriterande" värk snarare än att det faktiskt gjorde ont.

Positivt är att min tandläkarskräck numera är näst intill helt bortblåst. Fan nästan så jag ser fram emot nästa gång en visdomstand ska dras (om det nu behövs vill säga wink)

Mao, det kommer gå fint. Och du, ge fan i googla runt för mycket, bara massa skräckhistorier wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
KolGruvan
4 januari 2018 · 1 450 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag lider(led?) också av tandläkarskräck, värsta mardrömmen typ att behöva dra ut en tand. Fick beskedet i vintras och gick med ångest i flera månader innan det var dags. Fick höra att "den här är lite krånglig", samt "hur ont det gör varierar mycket från fall till fall men i det här fallet KOMMER det att göra väldigt ont" (tack så jävla mycket, känns mycket bättre...)

I alla fall, jag fick(valde att inte få) något lugnande medel, fick ett par sprutor med bedövning(bara att blunda så du slipper se skiten, kändes som ett myggbett ungefär). Efter en stund tappade man liksom känseln, som när ett ben "somnar", fast i käften.  Efter det rykte och slet dom i tanden, borrade så det dånade i hela skallen, samt att känner flisorna av tanden och blodsmaken på tungan under ingreppet. En aning obekvämt, men man känner absolut ingenting.

Blev ombedd att ta en ipren samt två alvedon varannan timme, för "att göra smärtan uthärdlig"...

Satt hemma och väntade på att bedövningen skulle släppa. Nöp mig själv i läppen med jämna mellanrum för att jämföra hur ont det gjorde på den sida som var bedövad jämfört med den sida som ej var bedövad. Fann ganska snart att bedövningen efter en stund släppt helt och hållet, och jag kände ingenting? Blev fan nästan förbannad, här har man suttit i flera månader med en jävla ångest över hur hemskt det skulle vara, och så känns det fan ingenting. Jag åt värktabletter efter rekommendation, men ärligt talat skulle jag klarat mig bra utan. Det värker lite efteråt men var en mer "irriterande" värk snarare än att det faktiskt gjorde ont.

Positivt är att min tandläkarskräck numera är näst intill helt bortblåst. Fan nästan så jag ser fram emot nästa gång en visdomstand ska dras (om det nu behövs vill säga wink)

Mao, det kommer gå fint. Och du, ge fan i googla runt för mycket, bara massa skräckhistorier wink

Hmm, det är som du säger, ja har googlat massor och fått fram massa historier om folk som fått skador för livet osv efter tandutdragningar. Och det gör ju inte saken bättre.  Jag ska dit nån dag innan ja ska dra ut tanden och då ska ja förklara Läget på riktigt att ja har sjuk tandläkarskräck.. Man mår ju psykiskt dåligt av detta

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
4 januari 2018 · 1 450 Inlägg

Evildan skrev:
Få det gjort du kommer ångra dig bittert desto längre du väntar. När du väl fått ditt lugnande och lidokain på tandköttet så du inte känner sticket kommer det flyta på smörfint. Även jag har problem med tandläkaren och även nålar även om det är fullständigt irrationellt.

Jaja vet har droge ut på det i flera år nu.  Just sprutor har ja inte så mycket emot men det är att dra ut en tand ja har en väldig rädsla emot .  Aja ja har två veckor på mig att fundera vidare på hur ja ska göra.  Det känns som att jag hellre flyger flygplan hellre än att dra ur en tand. Och jag ska säga dig att flygplan det flyger jag inte frivilligt.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 januari 2018 · 4 917 Inlägg

andreas_1996 skrev:
Ska själv in på tandvården å ut med visdoms tand sad får bra med lugnande men har skräck för det sitter å tänker å tänker dag in å dag ut xd

Kom te mig grabben, så fixar jag det på ett kick, o du, det kostar dig inte ens 1 spänn..smile
Nä, jag är inte en tandläkare, men en bra hovtång har jag dock..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
4 januari 2018 ·

Jag var med livrädd för tandläkaren, pga dåliga läkare sen innan som försökt döda mig med infektioner i djupa sår som behövdes sy wink
När jag gick till folktandvården så kändes det som både sköterskor och tandläkare torterade mig.

Så jag slutade gå i rätt många år smile  Typ 10.

Bet då av en visdomstand som hade ruttnat inifrån men hade inte ont av det.
Så ringde en privat tandläkare och tid dagen efter för undersökning, 2-3 dagar senare kom domedagen trodde jag.
Sköterskorna på den kliniken hade gått någon kurs i meditativ sjukvård (eller vad de nu kallar det)   
Om man vid bedövningen andas ut i rätt ögonblick känner man inte av sprutan.
Och tandläkaren var riktigt bra, han kände lite med spjutet för att se så jag hade noll känsel.  Fick ju mer bedövning.  Sen köttade han loss och man känner ingenting. Inte jag iallafall=)

Jag är livrädd för sprutor, spjut och allt möjligt skit de gör med ens kropp och tänder.  Gillar inte ens när optikern ska peta vid ögonen.   Men de är inte så farligt.  De var så illa när de satte bedövningen att de fick sätta verktyg ivägen så jag inte bet de i fingarna.  Tycker nästan de är värre när man är hos sin andra läkare som sätter bedövningsnål i armen som aldrig går på mig smile

Efter det besöket så har jag lagat 2 tänder och har varit lugn då jag vet att de tar de lugnt smile

spillolja
4 januari 2018 · 4 024 Inlägg

Jag som trodde bilbesiktningen var värre vilket ger mig större oro än hos tandläkaren där man åtminstånde  får bedövning

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
trubbelturbo
5 januari 2018 · 1 460 Inlägg

Jag tror nog inte vi är ensamma om tandläkarskräck, det ligger liksom i vår natur att ha en negativ inställning till att låta en okänd människa rycka tänder ur käften på en, konstigt om man inte vore orolig.


spillolja skrev:
Jag som trodde bilbesiktningen var värre vilket ger mig större oro än hos tandläkaren där man åtminstånde  får bedövning

smile

big_smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
5 januari 2018 ·

trubbelturbo skrev:
Jag tror nog inte vi är ensamma om tandläkarskräck, det ligger liksom i vår natur att ha en negativ inställning till att låta en okänd människa rycka tänder ur käften på en, konstigt om man inte vore orolig.


spillolja skrev:
Jag som trodde bilbesiktningen var värre vilket ger mig större oro än hos tandläkaren där man åtminstånde  får bedövning

smile

big_smile

I mitt fall är det en känd människa som jag har stort förtroende för, men inte sjutton hjälper det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang