Val av olja i välanvänd saab 2,0t T7?

sv3nss0n
14 januari 2018 · 264 Inlägg

tja,  i en lite trött b205 med lågt oljetryck efter hårdkörning, inga problem vid lugn körning...vad rekomenderas av saab kunniga? vet att det är ett lathunds alternativ med tjockare olja men ja, det är bara en a-b bil ett tag ändån, skulle helsyntet 5w50 kunna duga från mobil1 istället för 0w40? eller andra delar av maskinen misstycker av detta? tack på förhand smile

Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Dodge B250 van "Nomad" (1989)
BMW 320D "Sportline" (2013)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Ja du..
Säkert kommer det nog flera svar om dendär förbaskade oljan..
Men det beror lite på hur gammal kärran är.
Är den mer än  10 år så tror jag ärligt att det kvittar..
I en volvo v50 så ska man tydligenha 10-30 , men jag slänger i 10- 40 som jag köper billigt på netto när dom har kampanj..
Om man byter varje år så tror jag inte skillnaden i SIFFROR påverkar såmycket..
Så, då avvaktar vi oponnenternas inägg, så får vi se..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
14 januari 2018 · 4 020 Inlägg

Det kan räcka med att gå från 0W-40 till 5W-40:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 4#p4363814
clion jag hade lyste inte oljetrycksindikatorn lika ofta på tomgången  när jag tog 5W-40 istället för 0W-40

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sv3nss0n
14 januari 2018 · 264 Inlägg

bilen i fråga är en 2001 smile jag tror att jag inte bör gå över 5w till kallstarten iaf.. men är en 5w40 tjockare vid 90-100 grader än 0w40 igentligen? smile

spillolja
14 januari 2018 · 4 020 Inlägg

Motorgold 5W-40  cst vid 100C = 14,3    http://motorgold.de/a1v2/wp-content/pdf … 0%20DE.pdf
Aral Sypertronic 0W-40  cst vid 100C = 12,8 
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ … tId=755307

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sv3nss0n
14 januari 2018 · 264 Inlägg

spillolja skrev:
Motorgold 5W-40  cst vid 100C = 14,3    http://motorgold.de/a1v2/wp-content/pdf … 0%20DE.pdf
Aral Sypertronic 0W-40  cst vid 100C = 12,8 
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ … tId=755307

sedär ja smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Jag undrar verkligen om det gör någon skillnad när motorn kommit upp i arbetstemperstur på en 15 år  GAMMAL kärra..
JAG hade inte varit så noggran med oljan i det läget faktiskt..
Det hade varit en annan femma om garantin vart kvar..

Senast redigerat av insatsen (14 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sv3nss0n
14 januari 2018 · 264 Inlägg

insatsen skrev:
Jag undrar verkligen om det gör någon skillnad när motorn kommit upp i arbetstemperstur på en 15 år  GAMMAL kärra..
JAG hade inte varit så noggran med oljan i det läget faktiskt..
Det hade varit en annan femma om garantin vart kvar..

asså det viktiga här är för mig att få upp oljetrycket så saker o ting håller ihopa ett tag till, jag är inte så petig med tillverkare, men mer att viskositet och klassning är något sånär...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Beteckningen 10W-30 avslöjar viskositeten vid kyla (10 - Winter) och 30 (sommar). Ju högre viskositetstal, desto mer trögflytande är oljan. Det innebär att för att få en olja att vara "lättrinnig" vid vinter, så är det bra med lågt viskositetstal, och för att få oljan att vara "trögflytande" vid varmare temperaturer, så är det bra med ett högre viskositetstal. Det betyder att för ren smörjning, så är det alltid bättre med ett bredare viskositetsområde, dvs 10W-40 än 10W-30.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sv3nss0n
14 januari 2018 · 264 Inlägg

insatsen skrev:
Beteckningen 10W-30 avslöjar viskositeten vid kyla (10 - Winter) och 30 (sommar). Ju högre viskositetstal, desto mer trögflytande är oljan. Det innebär att för att få en olja att vara "lättrinnig" vid vinter, så är det bra med lågt viskositetstal, och för att få oljan att vara "trögflytande" vid varmare temperaturer, så är det bra med ett högre viskositetstal. Det betyder att för ren smörjning, så är det alltid bättre med ett bredare viskositetsområde, dvs 10W-40 än 10W-30.

jo precis, den biten har jag koll på teoretiskt smile tänkte mer ifall någon hade koll på om den här lågfriktions maskinen med trånga oljekanaler klara av 5w50 som exempel eller det blir haveri pga av  det, lutar åt 5w40 eller 5w50 änsålänge smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang