Ta bort sista ljuddämparen s60

turbomygga
25 januari 2018 · 13 Inlägg

Ursäkta om jag satt detta under fel katogeri, är nämligen väldigt ny här på garaget! Har försökt söka runt lite men hittar tyvärr inget jättebra.... dirigera mig gärna åt rätt håll om jag letat dåligt!

Skulle nämligen vilja få lite mer ljud än original i min s60 2.4t och skulle helst göra det lätt och fimpa sista dämparen bara, men går det att lossa på den utan att behöva ta fram tigersågen, och när man väl fått bort den är det bäst att svetsa på ett nytt rör bara eller funkar det lila bra med ett klammer ?
Väldigt tacksam för svar!
Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2018 · 17 478 Inlägg

Tänk dig för innan bara... Den femcylidriga motorn låter som en fiskebåt på tomgång. En yngre grannpojk har gjort det på sin. Garvar gott varje gång han startar liket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
25 januari 2018 ·

Avgasjobb gör man med klammer när man inser att de inte är så jättetufft längre och vill ha på något som gör att din bil inte låter som en V motor på motorcyklar wink

turbomygga
25 januari 2018 · 13 Inlägg

Hybrid: Jo har tänkt lite på det faktiskt, kanske bättre och vänta och köra på halvsats ist?

Muttley: haha tackar då vet jag big_smile

torsen
26 januari 2018 · 7 238 Inlägg

Fume skrev:
Skulle nämligen vilja få lite mer ljud än original i min s60 2.4t

Står "T" i 2.4T för turbo?
I s f förändras ljudet inte speciellt mycket om du "fimpar" sista ljuddämparen.

Christian S
27 januari 2018 · 4 816 Inlägg

torsen skrev:

Fume skrev:
Skulle nämligen vilja få lite mer ljud än original i min s60 2.4t

Står "T" i 2.4T för turbo?
I s f förändras ljudet inte speciellt mycket om du "fimpar" sista ljuddämparen.

ja, det är en 2,4 liters lätt trycksturbo.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
turbomygga
28 januari 2018 · 13 Inlägg

Är lite osäker men tror ja kör på ett catback system ist !

Djo
28 januari 2018 · 10 157 Inlägg

fimpat bakre på min 2,4T jag har dock 2,5 tum från fabrik så min mullrar lite mer på tomgång och fiskebåts ljudet (som brukar bli)  är inte just märkbart, men när man drar på sjunger den finfint smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2018 · 17 478 Inlägg

Djo skrev:
fimpat bakre på min 2,4T jag har dock 2,5 tum från fabrik så min mullrar lite mer på tomgång och fiskebåts ljudet (som brukar bli)  är inte just märkbart, men när man drar på sjunger den finfint smile

Så sant. Vid höga varv råmar den som en skenande mammut som fått en glödande kamaxel uppsparkad i pastejköket. Men när bilen glider förbi i villakvarteret så låter den bara... pinsam.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
28 januari 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Djo skrev:
fimpat bakre på min 2,4T jag har dock 2,5 tum från fabrik så min mullrar lite mer på tomgång och fiskebåts ljudet (som brukar bli)  är inte just märkbart, men när man drar på sjunger den finfint smile

Så sant. Vid höga varv råmar den som en skenande mammut som fått en glödande kamaxel uppsparkad i pastejköket. Men när bilen glider förbi i villakvarteret så låter den bara... pinsam.

Brukar köra förbi en s60 med dönerör här.  Jag tänker varje gång att de var fan va traktorer de går på vägen :p

Evildan
28 januari 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Djo skrev:
fimpat bakre på min 2,4T jag har dock 2,5 tum från fabrik så min mullrar lite mer på tomgång och fiskebåts ljudet (som brukar bli)  är inte just märkbart, men när man drar på sjunger den finfint smile

Så sant. Vid höga varv råmar den som en skenande mammut som fått en glödande kamaxel uppsparkad i pastejköket. Men när bilen glider förbi i villakvarteret så låter den bara... pinsam.

Vilken duration har kamaxeln?
Nejmenvisst låter det inte i mina öron heller särskilt sportigt, snarare trasigt. Rullar ngn snubbe här i stan med en bottsänkt gammal V70n utan adekvat ljuddämpning, tror han hänger med 16-åringarna i mopedbilarna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2018 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Djo skrev:
fimpat bakre på min 2,4T jag har dock 2,5 tum från fabrik så min mullrar lite mer på tomgång och fiskebåts ljudet (som brukar bli)  är inte just märkbart, men när man drar på sjunger den finfint smile

Så sant. Vid höga varv råmar den som en skenande mammut som fått en glödande kamaxel uppsparkad i pastejköket. Men när bilen glider förbi i villakvarteret så låter den bara... pinsam.

Vilken duration har kamaxeln?
Nejmenvisst låter det inte i mina öron heller särskilt sportigt, snarare trasigt. Rullar ngn snubbe här i stan med en bottsänkt gammal V70n utan adekvat ljuddämpning, tror han hänger med 16-åringarna i mopedbilarna.

De låter ju likadant så en viss samhörighet finns nog i det specifika fallet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
28 januari 2018 · 7 238 Inlägg

x 2.

turbomygga
29 januari 2018 · 13 Inlägg

Tackar för eran humoristiska respons ! big_smile summum summarum så håller jag mig borta från fiskebåtarna !wink

Senast redigerat av Fume (29 januari 2018)

Djo
30 januari 2018 · 10 157 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Djo skrev:
fimpat bakre på min 2,4T jag har dock 2,5 tum från fabrik så min mullrar lite mer på tomgång och fiskebåts ljudet (som brukar bli)  är inte just märkbart, men när man drar på sjunger den finfint smile

Så sant. Vid höga varv råmar den som en skenande mammut som fått en glödande kamaxel uppsparkad i pastejköket. Men när bilen glider förbi i villakvarteret så låter den bara... pinsam.

Ja i villakvarter i nerförsbackar med konstant bluddrande är det en aning pinsamt ibland, min verkar dock mer öppen än andras då min låter mer än vad jag tycker andras med sista borta gör.

Men pga kjolpaket så får original bakre inte plats och den hade ändå börjat återgå till moderjord med håll lite varstans. Så nu är jag ägare till en stolt noshörning med glödande kamaxel i rumpen wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
30 januari 2018 ·

Djo skrev:

Hybrid_ skrev:

Djo skrev:
fimpat bakre på min 2,4T jag har dock 2,5 tum från fabrik så min mullrar lite mer på tomgång och fiskebåts ljudet (som brukar bli)  är inte just märkbart, men när man drar på sjunger den finfint smile

Så sant. Vid höga varv råmar den som en skenande mammut som fått en glödande kamaxel uppsparkad i pastejköket. Men när bilen glider förbi i villakvarteret så låter den bara... pinsam.

Ja i villakvarter i nerförsbackar med konstant bluddrande är det en aning pinsamt ibland, min verkar dock mer öppen än andras då min låter mer än vad jag tycker andras med sista borta gör.

Men pga kjolpaket så får original bakre inte plats och den hade ändå börjat återgå till moderjord med håll lite varstans. Så nu är jag ägare till en stolt noshörning med glödande kamaxel i rumpen wink

Har Ace Ventura en Volvo?

https://media.giphy.com/media/VzPTkJnXxmGgU/200.gif

Djo
30 januari 2018 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Hybrid_ skrev:

Så sant. Vid höga varv råmar den som en skenande mammut som fått en glödande kamaxel uppsparkad i pastejköket. Men när bilen glider förbi i villakvarteret så låter den bara... pinsam.

Ja i villakvarter i nerförsbackar med konstant bluddrande är det en aning pinsamt ibland, min verkar dock mer öppen än andras då min låter mer än vad jag tycker andras med sista borta gör.

Men pga kjolpaket så får original bakre inte plats och den hade ändå börjat återgå till moderjord med håll lite varstans. Så nu är jag ägare till en stolt noshörning med glödande kamaxel i rumpen wink

Har Ace Ventura en Volvo?

https://media.giph.com/media/VzPTkJnXxmGgU/200.gif

tyvärr för ung för att förstå det där...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
magnus308
30 januari 2018 · 17 Inlägg

Det låter verkligen för bedrövligt med borttagen ljuddämpare på volvos femmor, det är ett bra beslut av trådskaparen att behålla båda dämparna.

Lite exempel på hur fånigt det låter med 1 dämpare på S60/S80/V70

https://youtu.be/Z_zkXqtybPI

https://youtu.be/KAqBomc8gl0

Senast redigerat av magnus308 (30 januari 2018)

turbomygga
1 februari 2018 · 13 Inlägg

Evildan: Ace kör väl alltid det bästa ?wink

Evildan
1 februari 2018 ·

Fume skrev:
Evildan: Ace kör väl alltid det bästa ?wink

Om en Chevrolet Monte Carlo är det bästa så gör han det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang