Tappad oljeplugg - en dyr och väldigt tråkig historia.

zemet
31 januari 2018 · 4 041 Inlägg

Jag hade kört med bilen ändå. I värsta fall får du totalhaveri och får stå vid vägkanten och vänta på bärgare 30 minuter.

Och sen får du överväga alternativet att byta motor.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mew
31 januari 2018 · 2 163 Inlägg

Jag tror det klarat sig iochmed att du stängde av direkt. Gör ett oljebyte och kör och se glad ut. smile

Djo
31 januari 2018 · 10 157 Inlägg

Kör bara, om motorn håller 500 mil så lär du bytta motor om motorn går tills du säljer bilen har du sparat 80-90 tusen.

tråkigt som fan men jag hade chansat iallafall det är mitt tips.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torsen
31 januari 2018 · 7 240 Inlägg

Jag har läst tråden, men inte fått klart för om:
Bilen är helförsäkrad?
Körts under 10.000 mil?
Vilket försäkringsbolag du har?
Om det är en "privatimport för eget bruk"?

Om den är helförsäkrad, inte är körd mer än 10.000 mil, är försäkrad i Folksam(eller i bolag med motsvarande krav), inte är en privatimport så har du maskinskadeförsäkring/-garanti!

Om kriterierna uppfylls så skulle jag i ditt ställe kontakta försäkringsbolaget och lägga alla kort på bordet och låta en skadehandläggare bestämma vad som är lämpligast.

DET ÄR JU DÄRFÖR MAN HAR FÖRSÄKRING!

Meaganeowner
31 januari 2018 · 2 250 Inlägg

En oljeplugg, som inte är utsatt för någon belastning, förutom värmeväxlingar, lossnar eventuellt om den är dragen för hand med bara fingrarna. Och troligtvis inte ens då.
Alltså var pluggen inte dragen med verktyg, Endast placerad i det gängade hålet efter avtappning av motorolja i samband med byte.

Kanhända tänkte den som satte i pluggen hämta momentnyckel, ringnyckel eller annat lämpligt verktyg för åtdragning, men fick annat viktigare för sig.

Mycket sällan som ett korrekt draget bultförband lossnar, inte ens av vibrationer.

Tror man det så har man sysselsättning en bra tid framöver att kontrollera alla bultar, skruvar, muttrar o s v på egna bilen.
Kanske t o m ligga vaken om nätterna.

Visst händer det att t ex hjulbultar och hjulmuttrar skruvar upp sig (oftast kort tid efter att hjulen dragits fast).
Men då handlar det om stora mekaniska påfrestningar.

Senast redigerat av Meaganeowner (31 januari 2018)

Nurminen_
31 januari 2018 · 714 Inlägg

Jag hade oxå kört. Om du ändå funderar på att byta motor så är det väl bara köra. Kanske håller flera år vem vet smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Muttley
31 januari 2018 ·

torsen skrev:
Jag har läst tråden, men inte fått klart för om:
Bilen är helförsäkrad?
Körts under 10.000 mil?
Vilket försäkringsbolag du har?
Om det är en "privatimport för eget bruk"?

Om den är helförsäkrad, inte är körd mer än 10.000 mil, är försäkrad i Folksam(eller i bolag med motsvarande krav), inte är en privatimport så har du maskinskadeförsäkring/-garanti!

Om kriterierna uppfylls så skulle jag i ditt ställe kontakta försäkringsbolaget och lägga alla kort på bordet och låta en skadehandläggare bestämma vad som är lämpligast.

DET ÄR JU DÄRFÖR MAN HAR FÖRSÄKRING!

Här kan du läsa på innan du blir arg.

https://www.lansforsakringar.se/globala … fordon.pdf
• Service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt
utförd

Tyder det som att ALL service skall vara dokumenterad. Därmed gäller inte motorskadeförsäkringen precis enligt villkoren.
Sen gissar jag att alla bolagen har samma krav.

DAPMOT
31 januari 2018 · 20 Inlägg

torsen skrev:
Jag har läst tråden, men inte fått klart för om:
Bilen är helförsäkrad?
Körts under 10.000 mil?
Vilket försäkringsbolag du har?
Om det är en "privatimport för eget bruk"?

Om den är helförsäkrad, inte är körd mer än 10.000 mil, är försäkrad i Folksam(eller i bolag med motsvarande krav), inte är en privatimport så har du maskinskadeförsäkring/-garanti!

Om kriterierna uppfylls så skulle jag i ditt ställe kontakta försäkringsbolaget och lägga alla kort på bordet och låta en skadehandläggare bestämma vad som är lämpligast.

DET ÄR JU DÄRFÖR MAN HAR FÖRSÄKRING!

Såklart helförsäkrad och har ringt båda försäkringsbolagen ett par ggr på mina bara knän, men bilen har gått över 12k vilket är gränsen för maskinskada hos LF. Har även kollat om det skulle kunna gå på vagnskada. Hade jag kunnat bevisa att jag kört på ngt eller att det är sabotage så hade helförsäkringen varit giltig. Men inte i detta fallet.

Senast redigerat av DAPMOT (31 januari 2018)

aricharliegold Avstängd
4 februari 2018 · 84 Inlägg

DAPMOT skrev:

torsen skrev:
Jag har läst tråden, men inte fått klart för om:
Bilen är helförsäkrad?
Körts under 10.000 mil?
Vilket försäkringsbolag du har?
Om det är en "privatimport för eget bruk"?

Om den är helförsäkrad, inte är körd mer än 10.000 mil, är försäkrad i Folksam(eller i bolag med motsvarande krav), inte är en privatimport så har du maskinskadeförsäkring/-garanti!

Om kriterierna uppfylls så skulle jag i ditt ställe kontakta försäkringsbolaget och lägga alla kort på bordet och låta en skadehandläggare bestämma vad som är lämpligast.

DET ÄR JU DÄRFÖR MAN HAR FÖRSÄKRING!

Såklart helförsäkrad och har ringt båda försäkringsbolagen ett par ggr på mina bara knän, men bilen har gått över 12k vilket är gränsen för maskinskada hos LF. Har även kollat om det skulle kunna gå på vagnskada. Hade jag kunnat bevisa att jag kört på ngt eller att det är sabotage så hade helförsäkringen varit giltig. Men inte i detta fallet.

Men där har du ju svaret?

Hoppa in i bilen och kör in i närmsta träd så löser det sig.

xXSammy
4 februari 2018 · 6 577 Inlägg

aricharliegold skrev:
[Hoppa in i bilen och kör in i närmsta träd så löser det sig.

Eftersom TS redan haft kontakt med bolaget så blir det lite

Hmmm du fick ingen ny motor
Hmmm du åkte ner i diket ett par veckor senare

Undrar om det finns ett samband

De/Dem
Evildan
4 februari 2018 ·

aricharliegold skrev:

DAPMOT skrev:

torsen skrev:
Jag har läst tråden, men inte fått klart för om:
Bilen är helförsäkrad?
Körts under 10.000 mil?
Vilket försäkringsbolag du har?
Om det är en "privatimport för eget bruk"?

Om den är helförsäkrad, inte är körd mer än 10.000 mil, är försäkrad i Folksam(eller i bolag med motsvarande krav), inte är en privatimport så har du maskinskadeförsäkring/-garanti!

Om kriterierna uppfylls så skulle jag i ditt ställe kontakta försäkringsbolaget och lägga alla kort på bordet och låta en skadehandläggare bestämma vad som är lämpligast.

DET ÄR JU DÄRFÖR MAN HAR FÖRSÄKRING!

Såklart helförsäkrad och har ringt båda försäkringsbolagen ett par ggr på mina bara knän, men bilen har gått över 12k vilket är gränsen för maskinskada hos LF. Har även kollat om det skulle kunna gå på vagnskada. Hade jag kunnat bevisa att jag kört på ngt eller att det är sabotage så hade helförsäkringen varit giltig. Men inte i detta fallet.

Men där har du ju svaret?

Hoppa in i bilen och kör in i närmsta träd så löser det sig.

Det löser ingenting.

Muttley
4 februari 2018 ·

aricharliegold skrev:

DAPMOT skrev:

torsen skrev:
Jag har läst tråden, men inte fått klart för om:
Bilen är helförsäkrad?
Körts under 10.000 mil?
Vilket försäkringsbolag du har?
Om det är en "privatimport för eget bruk"?

Om den är helförsäkrad, inte är körd mer än 10.000 mil, är försäkrad i Folksam(eller i bolag med motsvarande krav), inte är en privatimport så har du maskinskadeförsäkring/-garanti!

Om kriterierna uppfylls så skulle jag i ditt ställe kontakta försäkringsbolaget och lägga alla kort på bordet och låta en skadehandläggare bestämma vad som är lämpligast.

DET ÄR JU DÄRFÖR MAN HAR FÖRSÄKRING!

Såklart helförsäkrad och har ringt båda försäkringsbolagen ett par ggr på mina bara knän, men bilen har gått över 12k vilket är gränsen för maskinskada hos LF. Har även kollat om det skulle kunna gå på vagnskada. Hade jag kunnat bevisa att jag kört på ngt eller att det är sabotage så hade helförsäkringen varit giltig. Men inte i detta fallet.

Men där har du ju svaret?

Hoppa in i bilen och kör in i närmsta träd så löser det sig.

Det lär ge mer huvudvärk och mindre pengar att kamma hem.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2018 · 13 746 Inlägg

xXSammy skrev:

aricharliegold skrev:
[Hoppa in i bilen och kör in i närmsta träd så löser det sig.

Eftersom TS redan haft kontakt med bolaget så blir det lite

Hmmm du fick ingen ny motor
Hmmm du åkte ner i diket ett par veckor senare

Undrar om det finns ett samband

ja det vorre klantigt.. 

försäkringsbedrägeri är förbjudet   men betvivlar att dom skulle kunna göra något om man stallde av den tills nästa bes ställer på den och besiktar den och 1vecka senare kör den in i ett träd. 

men göra det 1vecka efter man försökt få till ett motorbyte skulle vara att sätta sig i skiten ordenkligt smile

skulle ju personligen bara riva ur maskinen kolla lagerna och är dom dåliga skulle jag byta dom eventuellt polera veven om det var nödvändigt krångligare än så är det ju inte

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
4 februari 2018 · 7 240 Inlägg

Lite sent, men ändå..........
Jag har en, som mina vänner/experter säger, olämplig vana att jag vid byte motorolja och filter låter motorn gå medans olja rinner ut ur tråget.
Stänger av motorn när varningslampan för lågt oljetryck tänds.
Demonterar därefter oljefiltret som nu är i det närmaste tomt på olja.
Förfaringssättet blev jag rekommenderad i början på 70-talet då jag körde Citroen GS (5 st inkl 2 GSA).
Orsaken är att det oljefiltret är placerat ovanpå motorblocket/vevhuset, en 4-cyl boxer för den som inte vet.
Motorn är luftkyld med värmekamrarna omslutande cylindrarna.
Om olja spills vid filterdemontering så söker den sig enligt lagen om alltings dj#¤%&lighet ner till cylindrarna.
Vad som då inträffar behöver man inte gissa sig till = oljan förgasas och sprids i kupén.
Därför denna procedur, som jag sedan dess tillämpat på alla bilar - oavsett var filtret är placerat.
Har nog hänt att någon motor fått gå "lite onödigt länge" innan den stängdes av.
Men ingen motor har tagit skada.

För många många år sedan gjorde Teknikens Värld ett "test" med, om jag minns rätt, två identiska FIAT.
Testet gick ut på att få reda på långt/länge man kunde köra utan olja i motorn tills de skar.
Tror att det var väldigt många mil de kom.
Har för mig att den ena motorn hade preparerats med någon form av "patenttillsats" innan testet.
För att se om tillsatsen hade någon inverkan.

Vad jag vill få fram är att jag tror att din motor  inte tagit skada om du stängde av då varningslampan tändes.
Att du eller någon "tekniker" "tycker" att motorn slamrar kan vara en psykiskt betingat hörfel med anledning av att ni "vet" att oljan tagit slut.

Så - kör vidare. Men kolla akustiskt med stetoskop(eller hammare mot örat) efter ett tag.
Turbon kan ha tagit skada av smörjmedelsbrist, eftersom oljan inte bara smörjer utan även kyler.

Mitt förslag, som jag själv skulle tillämpat i ditt ställe.

Lycka till.

Muttley
4 februari 2018 ·

torsen skrev:
Lite sent, men ändå..........
Jag har en, som mina vänner/experter säger, olämplig vana att jag vid byte motorolja och filter låter motorn gå medans olja rinner ut ur tråget.
Stänger av motorn när varningslampan för lågt oljetryck tänds.
Demonterar därefter oljefiltret som nu är i det närmaste tomt på olja.
Förfaringssättet blev jag rekommenderad i början på 70-talet då jag körde Citroen GS (5 st inkl 2 GSA).
Orsaken är att det oljefiltret är placerat ovanpå motorblocket/vevhuset, en 4-cyl boxer för den som inte vet.
Motorn är luftkyld med värmekamrarna omslutande cylindrarna.
Om olja spills vid filterdemontering så söker den sig enligt lagen om alltings dj#¤%&lighet ner till cylindrarna.
Vad som då inträffar behöver man inte gissa sig till = oljan förgasas och sprids i kupén.
Därför denna procedur, som jag sedan dess tillämpat på alla bilar - oavsett var filtret är placerat.
Har nog hänt att någon motor fått gå "lite onödigt länge" innan den stängdes av.
Men ingen motor har tagit skada.

För många många år sedan gjorde Teknikens Värld ett "test" med, om jag minns rätt, två identiska FIAT.
Testet gick ut på att få reda på långt/länge man kunde köra utan olja i motorn tills de skar.
Tror att det var väldigt många mil de kom.
Har för mig att den ena motorn hade preparerats med någon form av "patenttillsats" innan testet.
För att se om tillsatsen hade någon inverkan.

Vad jag vill få fram är att jag tror att din motor  inte tagit skada om du stängde av då varningslampan tändes.
Att du eller någon "tekniker" "tycker" att motorn slamrar kan vara en psykiskt betingat hörfel med anledning av att ni "vet" att oljan tagit slut.

Så - kör vidare. Men kolla akustiskt med stetoskop(eller hammare mot örat) efter ett tag.
Turbon kan ha tagit skada av smörjmedelsbrist, eftersom oljan inte bara smörjer utan även kyler.

Mitt förslag, som jag själv skulle tillämpat i ditt ställe.

Lycka till.

De är såklart olika känsliga.   En släktings caddy från 90 talet blev kaputt så fort oljelampan lös.   Den varnade såklart för sent.

Skulle aldrig ens snurra på motorn utan olja i.

pucko97
4 februari 2018 · 93 Inlägg

Muttley skrev:

torsen skrev:
Lite sent, men ändå..........
Jag har en, som mina vänner/experter säger, olämplig vana att jag vid byte motorolja och filter låter motorn gå medans olja rinner ut ur tråget.
Stänger av motorn när varningslampan för lågt oljetryck tänds.
Demonterar därefter oljefiltret som nu är i det närmaste tomt på olja.
Förfaringssättet blev jag rekommenderad i början på 70-talet då jag körde Citroen GS (5 st inkl 2 GSA).
Orsaken är att det oljefiltret är placerat ovanpå motorblocket/vevhuset, en 4-cyl boxer för den som inte vet.
Motorn är luftkyld med värmekamrarna omslutande cylindrarna.
Om olja spills vid filterdemontering så söker den sig enligt lagen om alltings dj#¤%&lighet ner till cylindrarna.
Vad som då inträffar behöver man inte gissa sig till = oljan förgasas och sprids i kupén.
Därför denna procedur, som jag sedan dess tillämpat på alla bilar - oavsett var filtret är placerat.
Har nog hänt att någon motor fått gå "lite onödigt länge" innan den stängdes av.
Men ingen motor har tagit skada.

För många många år sedan gjorde Teknikens Värld ett "test" med, om jag minns rätt, två identiska FIAT.
Testet gick ut på att få reda på långt/länge man kunde köra utan olja i motorn tills de skar.
Tror att det var väldigt många mil de kom.
Har för mig att den ena motorn hade preparerats med någon form av "patenttillsats" innan testet.
För att se om tillsatsen hade någon inverkan.

Vad jag vill få fram är att jag tror att din motor  inte tagit skada om du stängde av då varningslampan tändes.
Att du eller någon "tekniker" "tycker" att motorn slamrar kan vara en psykiskt betingat hörfel med anledning av att ni "vet" att oljan tagit slut.

Så - kör vidare. Men kolla akustiskt med stetoskop(eller hammare mot örat) efter ett tag.
Turbon kan ha tagit skada av smörjmedelsbrist, eftersom oljan inte bara smörjer utan även kyler.

Mitt förslag, som jag själv skulle tillämpat i ditt ställe.

Lycka till.

De är såklart olika känsliga.   En släktings caddy från 90 talet blev kaputt så fort oljelampan lös.   Den varnade såklart för sent.

Skulle aldrig ens snurra på motorn utan olja i.

Vill man se hur känslig en bils motor är kan man kolla på hur många bar bypassventilen på filtret är på, lägre tryck=motorn mer känslig för lågt oljetryck. Sen är bilars oljetrycksgivare olika vilket tryck de börjar reagera på.

Senast redigerat av pucko97 (4 februari 2018)

mattew
4 februari 2018 · 350 Inlägg

DAPMOT skrev:

Svarte_Orm skrev:
I det läget hade jag nog provkört bilen en del innan jag kastade ut stora pengar på ny motor. Kanske gett mig ut på långtur med någon kamrat hemma redo att komma om bilen rasar. Om inte felet förvärrats efter 10-20 mil är det nog okay att använda bilen till vardags och fortsätta se hur det utvecklar sig

Ja, men det kanske är en plan. Tänker att man tecknar en assistansförsäkring med så har man lite backup. Skulle kosta 477/år. typ: http://www.falcksverige.se/assistance/faq/

En sådan är ju rätt så bra att ha ändå.. Vilket oflyt du har! Hoppas att det löser sig.
Mw

torsen
4 februari 2018 · 7 240 Inlägg

Muttley skrev:

torsen skrev:
Lite sent, men ändå..........
Jag har en, som mina vänner/experter säger, olämplig vana att jag vid byte motorolja och filter låter motorn gå medans olja rinner ut ur tråget.
Stänger av motorn när varningslampan för lågt oljetryck tänds.
Demonterar därefter oljefiltret som nu är i det närmaste tomt på olja.
Förfaringssättet blev jag rekommenderad i början på 70-talet då jag körde Citroen GS (5 st inkl 2 GSA).
Orsaken är att det oljefiltret är placerat ovanpå motorblocket/vevhuset, en 4-cyl boxer för den som inte vet.
Motorn är luftkyld med värmekamrarna omslutande cylindrarna.
Om olja spills vid filterdemontering så söker den sig enligt lagen om alltings dj#¤%&lighet ner till cylindrarna.
Vad som då inträffar behöver man inte gissa sig till = oljan förgasas och sprids i kupén.
Därför denna procedur, som jag sedan dess tillämpat på alla bilar - oavsett var filtret är placerat.
Har nog hänt att någon motor fått gå "lite onödigt länge" innan den stängdes av.
Men ingen motor har tagit skada.

För många många år sedan gjorde Teknikens Värld ett "test" med, om jag minns rätt, två identiska FIAT.
Testet gick ut på att få reda på långt/länge man kunde köra utan olja i motorn tills de skar.
Tror att det var väldigt många mil de kom.
Har för mig att den ena motorn hade preparerats med någon form av "patenttillsats" innan testet.
För att se om tillsatsen hade någon inverkan.

Vad jag vill få fram är att jag tror att din motor  inte tagit skada om du stängde av då varningslampan tändes.
Att du eller någon "tekniker" "tycker" att motorn slamrar kan vara en psykiskt betingat hörfel med anledning av att ni "vet" att oljan tagit slut.

Så - kör vidare. Men kolla akustiskt med stetoskop(eller hammare mot örat) efter ett tag.
Turbon kan ha tagit skada av smörjmedelsbrist, eftersom oljan inte bara smörjer utan även kyler.

Mitt förslag, som jag själv skulle tillämpat i ditt ställe.

Lycka till.

De är såklart olika känsliga.   En släktings caddy från 90 talet blev kaputt så fort oljelampan lös.   Den varnade såklart för sent.

Skulle aldrig ens snurra på motorn utan olja i.

Suck!!!!!
Tror du oljefilmen försvinner direkt?
Håller med om att de hydrauliska lyftarna kan börja låta, och att den hydrauliska kamkedjespännaren tappar spänsten samt att kylningen till turbon upphör.
Men att aldrig ens snurra motorn håller jag definitivt inte med om.
Men men , olika motorer är olika känsliga.

Jag förbehåller mig rätten att ha min åsikt i frågan.

Muttley
4 februari 2018 ·

torsen skrev:

Muttley skrev:

torsen skrev:
Lite sent, men ändå..........
Jag har en, som mina vänner/experter säger, olämplig vana att jag vid byte motorolja och filter låter motorn gå medans olja rinner ut ur tråget.
Stänger av motorn när varningslampan för lågt oljetryck tänds.
Demonterar därefter oljefiltret som nu är i det närmaste tomt på olja.
Förfaringssättet blev jag rekommenderad i början på 70-talet då jag körde Citroen GS (5 st inkl 2 GSA).
Orsaken är att det oljefiltret är placerat ovanpå motorblocket/vevhuset, en 4-cyl boxer för den som inte vet.
Motorn är luftkyld med värmekamrarna omslutande cylindrarna.
Om olja spills vid filterdemontering så söker den sig enligt lagen om alltings dj#¤%&lighet ner till cylindrarna.
Vad som då inträffar behöver man inte gissa sig till = oljan förgasas och sprids i kupén.
Därför denna procedur, som jag sedan dess tillämpat på alla bilar - oavsett var filtret är placerat.
Har nog hänt att någon motor fått gå "lite onödigt länge" innan den stängdes av.
Men ingen motor har tagit skada.

För många många år sedan gjorde Teknikens Värld ett "test" med, om jag minns rätt, två identiska FIAT.
Testet gick ut på att få reda på långt/länge man kunde köra utan olja i motorn tills de skar.
Tror att det var väldigt många mil de kom.
Har för mig att den ena motorn hade preparerats med någon form av "patenttillsats" innan testet.
För att se om tillsatsen hade någon inverkan.

Vad jag vill få fram är att jag tror att din motor  inte tagit skada om du stängde av då varningslampan tändes.
Att du eller någon "tekniker" "tycker" att motorn slamrar kan vara en psykiskt betingat hörfel med anledning av att ni "vet" att oljan tagit slut.

Så - kör vidare. Men kolla akustiskt med stetoskop(eller hammare mot örat) efter ett tag.
Turbon kan ha tagit skada av smörjmedelsbrist, eftersom oljan inte bara smörjer utan även kyler.

Mitt förslag, som jag själv skulle tillämpat i ditt ställe.

Lycka till.

De är såklart olika känsliga.   En släktings caddy från 90 talet blev kaputt så fort oljelampan lös.   Den varnade såklart för sent.

Skulle aldrig ens snurra på motorn utan olja i.

Suck!!!!!
Tror du oljefilmen försvinner direkt?
Håller med om att de hydrauliska lyftarna kan börja låta, och att den hydrauliska kamkedjespännaren tappar spänsten samt att kylningen till turbon upphör.
Men att aldrig ens snurra motorn håller jag definitivt inte med om.
Men men , olika motorer är olika känsliga.

Jag förbehåller mig rätten att ha min åsikt i frågan.

Suck ?

Jag menar att om du kör med bilen och den inte har olja alls kan den utan tvekan ta skada.  Har du tittat på bilen ? 
Vad en motor på 70 talet tålde är inte i närheten av vad en modern motor klarar idag.  De klarar ju knappt ens av att leva mellan servicar i vissa märken.

-m
4 februari 2018 · 172 Inlägg

Muttley skrev:
Suck ?

Jag menar att om du kör med bilen och den inte har olja alls kan den utan tvekan ta skada.  Har du tittat på bilen ? 
Vad en motor på 70 talet tålde är inte i närheten av vad en modern motor klarar idag.  De klarar ju knappt ens av att leva mellan servicar i vissa märken.

Vi hade en Ford Consul på 70 talet.
Den hade 1000 mils serviceintervall,
var oerhört rostig efter 5 år,
Vi sålde den när den gått runt 10000 mil, jag har svårt att tro att den gick 20k

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang