XC90 V8 multirem

michaelandsimon
11 februari 2018 · 4 Inlägg

Hej på er,

har gett mig på att byta multiremmen på min XC90 V8, då en av löprullarna skurit, med resultatet att remmen gått av.

Nu när jag rivit runt där multiremmen sitter ser jag till min fasa att piggen som ena löprullen suttit på har helt och hållet gått av. Den tycks sitta fast i motorn i normala fall. På bilden ser ni hur ena hållaren till löprullen ser ut, i jämförelse med den som gått av. Är det till att slipa ner och svetsa på något liknande igen?

Har ni några tips på hur man kan komma kring detta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173087/173087-dcab9919bf50ee936062fd2e5622d2d9.jpg

xXSammy
11 februari 2018 · 6 569 Inlägg

Hoppla

ser ut som hela fästet gått av? Om det inte är möjligt att borra upp och fästa längre skruv blir det ny frontkåpa

De/Dem
Znixer
11 februari 2018 · 145 Inlägg

Känns lite som att få en axeltapp (piggen) svarvad med en typ M12-M16 gänga i andra änden är enda lösningen. Men det förutsätter att det är nog med godstjocklek så man kan borra och gänga ordentligt. Annars är det väl att byta fontkåpa (om det nu är möjligt) Svetsa tror jag tyvärr inte alls på, i alla fall inte monterad på bilen. Renligheten som krävs för att svetsa aluminium med hållbart resultat och dessutom att få det rakt och bra fogberett gör att jag inte tror det skulle hålla.

Senast redigerat av Znixer (11 februari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang