Startproblem Opel Corsa diesel 1.3 CDTI, årsm. 08

Camelot
11 februari 2018 · 4 Inlägg

Tråd från 2018 /mod.

Felsökningsidé sökes.
Bilen stannade 300 meter från hemmet. Efter ett par startförsök så gick den igång men svarade inte på gaspådrag. Rullade dock sista metrarna hem för sen tvärdö. Har aldrig haft motorproblem innan. Rullat 13k mil.
Bytte bränslefilter och luftade. Startar inte, Startar på startgas.
Saknar felkodsläsare som klarar denna bil så den förflyttades till auktoriserad verkstad som konstaterar inget tryck I railen och säger att insprutningspumpen är kass. De vill ha 12k för att byta. Bogsrar hem bilen och fixar pump via skroten (krockad bil) för 3k, monterar och luftar - startar ej.
Bilen dras tillbaka till verkstaden och de felsöker ytterligare och kontaktar Opel för råd. Opel tror det är motorstyrningsboxen som är paj (15k). Verkstaden lutar mer åt sensorer på railen men vet ej säkert.
Två spridare hade jag loss och kollade I första felsökningen (ua).
Verkstaden har bara felkod på inget tryck I railen. Saknar mätare att skruva direct på (finns kanske inte då det är 300 bars tryck eller mer)
Kan knappast chansa på en ny rail och det är tydligen också problem att köpa lösa sensorer då de skall "matcha" railen. Datbox för 15k att chansa på känns också tungt.
Någon som är kunnig I dessa Bosch Common rail system?

//Kjelle

TeamVR6
30 juni 2020 · 1 Inlägg

Hej, gamal tråd men fick du bukt med ditt problem? Har nämligen samma problem med mi. Opel nu. Vad gjorde du?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Kan man inte på något sätt kolla att dieselpumpen funkar?
Lossa något på bränslesidan bara LITE löst , så man inte får en massa diesel överallt..
Men det är kanske inte att rekommendera..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Svenbert
30 maj 2021 · 2 Inlägg

Hej
Fick du till problemet med bränsletrycket?
Har samma fel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2021 · 17 470 Inlägg

TS fick tydligen ordning på det då den gick till november -18. Sen gick kamkedjan av...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang