Dethär med motorer under huven

jompazx
22 februari 2018 · 291 Inlägg

Kanske lite dum fråga men jag undrar varför vissa bilars motorer ibland lutar i motorrummet? tex volvos b230 och mängder med bmw motorer lutar ju.

Senast redigerat av jompazx (22 februari 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Åt vilket håll ?
Framåt eller bakåt?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Joakim-S Hobby Fotograf
22 februari 2018 · 650 Inlägg

insatsen skrev:
Åt vilket håll ?
Framåt eller bakåt?

Skulle tippa att han menar åt sidan.

MG e-HS (2021)
jompazx
22 februari 2018 · 291 Inlägg

ProXem skrev:

insatsen skrev:
Åt vilket håll ?
Framåt eller bakåt?

Skulle tippa att han menar åt sidan.

japp åt sidan

TurbOla Reservdansk
22 februari 2018 · 6 271 Inlägg

För att få bättre plats.

Någon annan anledning tror jag inte det finns. En motor som står rakt upp blir bredare med insug och grenrör än en snedställd motor, där du får kanske insuget lite över motorn och grenröret under motorn.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
22 februari 2018 ·

Opel löste utrymmesproblemen annorlunda när den eminenta dieselmotorn skulle ned under motorhuven.
http://bestautophoto.com/images/opel-rekord-diesel-01.jpg

granadadr
22 februari 2018 · 7 268 Inlägg

bmw volvo, tror audi hade vinklade motorer  är nog vikten,, att få vikten lite lägre,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Evildan
22 februari 2018 ·

granadadr skrev:
bmw volvo, tror audi hade vinklade motorer  är nog vikten,, att få vikten lite lägre,,

Peugeot 104 som presenterades 1971/2? hade sin tvärställda motor bakåtlutandes närapå nittio grader. Ventilkåpan vänd bakåt mot torpedväggen och växellådan i motoroljetråget. Låg tyngdpunkt tillika låg front gjorde den lilla bilen både smidig och underhållande i kurvorna, speciellt med den mjuka fjädringen och innerhjullyft likt 205 GTI.

caromania Forummoderator
22 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:
bmw volvo, tror audi hade vinklade motorer  är nog vikten,, att få vikten lite lägre,,

Peugeot 104 som presenterades 1971/2? hade sin tvärställda motor bakåtlutandes närapå nittio grader. Ventilkåpan vänd bakåt mot torpedväggen och växellådan i motoroljetråget. Låg tyngdpunkt tillika låg front gjorde den lilla bilen både smidig och underhållande i kurvorna, speciellt med den mjuka fjädringen och innerhjullyft likt 205 GTI.

Och direkt blir en DCOE en enkel fallförgasare. Fan!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
22 februari 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

granadadr skrev:
bmw volvo, tror audi hade vinklade motorer  är nog vikten,, att få vikten lite lägre,,

Peugeot 104 som presenterades 1971/2? hade sin tvärställda motor bakåtlutandes närapå nittio grader. Ventilkåpan vänd bakåt mot torpedväggen och växellådan i motoroljetråget. Låg tyngdpunkt tillika låg front gjorde den lilla bilen både smidig och underhållande i kurvorna, speciellt med den mjuka fjädringen och innerhjullyft likt 205 GTI.

Och direkt blir en DCOE en enkel fallförgasare. Fan!

Yupp, det föll pladask för Solex.

Utöver tyngdpungten så har motorlutningen även med rörelsekrafter att göra då en motor avger krafter i olika riktningar samt vill vrida på sig vid belastning.

Utmarks-Loke
22 februari 2018 · 5 809 Inlägg

Det är huvudsakligen för att få plats med långa insugsrör.

caromania Forummoderator
22 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Sammanfattningsvis är det lite av samma orsak som att Magnum kör en 308GTS och inte en 308GTB.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
23 februari 2018 · 7 198 Inlägg

En klassiker är väl MOPAR "SLANT SIX" i Valianterna och lilla Dodge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang