Termostat/värme/temperatur

elila19
26 februari 2018 · 18 Inlägg

Hej!
Jag har en Renault Megane -11, nu plötsligt så fungerar inte värmen som den ska. Motorn blir inte varm, den visar en utetemperatur på över 50 grader?!? samt att värmen i coupén är dålig.  Kan det vara termostaten? Men när man söker på exempelvis Mekonomens sida finns det ingen termostat till min bil?! det finns väl på alla bilar tänker jag.
Är den svår att byta tro? såg att dem är inte så dyra men blir det dyrt att lämna in den?

tack på förhand smile

Pininfarina406
26 februari 2018 · 536 Inlägg

För mig låter det som att din utetemperatur-givare har gett upp då den visar fel. Den är med och styr innetemperaturen så jag skulle byta den först.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Dennis99
26 februari 2018 · 26 Inlägg

Hej jag skulle nog testa som ovan skrev att byta först utetemperatur-givaren om det inte hjälper så skulle jag byta termostat. Och om mekonomen inte har en termostat måste du tyvärr till Renault och köpa en från dom.

elila19
26 februari 2018 · 18 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
För mig låter det som att din utetemperatur-givare har gett upp då den visar fel. Den är med och styr innetemperaturen så jag skulle byta den först.
Mvh T.

Tack snälla smile

elila19
26 februari 2018 · 18 Inlägg

Dennis99 skrev:
Hej jag skulle nog testa som ovan skrev att byta först utetemperatur-givaren om det inte hjälper så skulle jag byta termostat. Och om mekonomen inte har en termostat måste du tyvärr till Renault och köpa en från dom.

Tack snälla smile

Soulman
26 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Min första fråga blir om du kör bensin eller diesel.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
elila19
27 februari 2018 · 18 Inlägg

Soulman skrev:
Min första fråga blir om du kör bensin eller diesel.

Jag kör diesel smile

Bör tilläggas att när jag kör fort så blir den varm i vanlig arbetstemperatur, men så fort jag saktar ner blir den kallare.

Soulman
27 februari 2018 · 1 271 Inlägg

elila19 skrev:

Soulman skrev:
Min första fråga blir om du kör bensin eller diesel.

Jag kör diesel smile

Bör tilläggas att när jag kör fort så blir den varm i vanlig arbetstemperatur, men så fort jag saktar ner blir den kallare.

Precis. Dieslar utan tillsatsvärmare har problem med att hålla värmen när det är kallt ute. Vad är det för temperatur där du använder bilen?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
elila19
27 februari 2018 · 18 Inlägg

men det har inte varit problem innan, ändå haft den sedan den var ny. Temperaturen visar bara 30% av sin normala arbetstemperatur, men när jag kör fort på motorvägen går den upp till där den ska vara tills jag saktar ner....

Soulman
27 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Ok. Felsökte på en bil igår som inte kom upp i temperatur. Den hade trasig tillsatsvärmare. Då räcker inte motorns värme till motorn och kupén vid temperaturen som var igår där jag bor.

Du har antagligen ett termostat problem som redan beskrivits tidigare. Om det nu inte är ovanligt kallt där du använder bilen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
elila19
27 februari 2018 · 18 Inlägg

ja jag tror det är termostat eller värmepaket.
Nej här är inte ovanligt kallt wink

elila19
28 mars 2018 · 18 Inlägg

elila19 skrev:
ja jag tror det är termostat eller värmepaket.
Nej här är inte ovanligt kallt wink

Det var inte termostaten sad
Vet någon vart yttertemperaturgivare tro?

Pininfarina406
28 mars 2018 · 536 Inlägg

elila19 skrev:

elila19 skrev:
ja jag tror det är termostat eller värmepaket.
Nej här är inte ovanligt kallt wink

Det var inte termostaten sad
Vet någon vart yttertemperaturgivare tro?

Den sitter i ena ytterbackspegeln, det brukar synas att den sticker ut på undersidan.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Muttley
28 mars 2018 ·

Soulman skrev:

elila19 skrev:

Soulman skrev:
Min första fråga blir om du kör bensin eller diesel.

Jag kör diesel smile

Bör tilläggas att när jag kör fort så blir den varm i vanlig arbetstemperatur, men så fort jag saktar ner blir den kallare.

Precis. Dieslar utan tillsatsvärmare har problem med att hålla värmen när det är kallt ute. Vad är det för temperatur där du använder bilen?

Garanterar dig att meganen inte har det problemet.  De ger bra med värme  redan efter 5 km i  -15 grader celsius. 


Men ts har en tempgivare i högra backspegeln som är kass.  Här har du en länk på la france med bra bilder (förutsätter att inte alla kan franska wink  )
http://www.megane-france.net/xoops/modu … ?itemid=76

Givaren är apdyr på renault gissar jag så Grannlandet rakt söderut är ett bra val.

elila19
29 mars 2018 · 18 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

elila19 skrev:

elila19 skrev:
ja jag tror det är termostat eller värmepaket.
Nej här är inte ovanligt kallt wink

Det var inte termostaten sad
Vet någon vart yttertemperaturgivare tro?

Den sitter i ena ytterbackspegeln, det brukar synas att den sticker ut på undersidan.

Ok, får kolla detta, inte sett något som sticker ut men har inte kollat så noga heller tongue

elila19
29 mars 2018 · 18 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:

elila19 skrev:

Jag kör diesel smile

Bör tilläggas att när jag kör fort så blir den varm i vanlig arbetstemperatur, men så fort jag saktar ner blir den kallare.

Precis. Dieslar utan tillsatsvärmare har problem med att hålla värmen när det är kallt ute. Vad är det för temperatur där du använder bilen?

Garanterar dig att meganen inte har det problemet.  De ger bra med värme  redan efter 5 km i  -15 grader celsius. 


Men ts har en tempgivare i högra backspegeln som är kass.  Här har du en länk på la france med bra bilder (förutsätter att inte alla kan franska wink  )
http://www.megane-france.net/xoops/modu … ?itemid=76

Givaren är apdyr på renault gissar jag så Grannlandet rakt söderut är ett bra val.

Min ger inte värme efter 5 km, kanske efter någon mil, och den kan stå igång 20 min utan att vara varm alls, men det blir väl så när bilen tror att det är 40 grader varmt ute tongue

Tack, tydliga fina bilder. Påsken är räddad smile

Muttley
29 mars 2018 ·

elila19 skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Precis. Dieslar utan tillsatsvärmare har problem med att hålla värmen när det är kallt ute. Vad är det för temperatur där du använder bilen?

Garanterar dig att meganen inte har det problemet.  De ger bra med värme  redan efter 5 km i  -15 grader celsius. 


Men ts har en tempgivare i högra backspegeln som är kass.  Här har du en länk på la france med bra bilder (förutsätter att inte alla kan franska wink  )
http://www.megane-france.net/xoops/modu … ?itemid=76

Givaren är apdyr på renault gissar jag så Grannlandet rakt söderut är ett bra val.

Min ger inte värme efter 5 km, kanske efter någon mil, och den kan stå igång 20 min utan att vara varm alls, men det blir väl så när bilen tror att det är 40 grader varmt ute tongue

Tack, tydliga fina bilder. Påsken är räddad smile

Nej då är givaren till 95% död wink   Vilket orsaken är i länken med.
Vi håller tummarna.  Visa gärna bilder om du kan smile

elila19
3 april 2018 · 18 Inlägg

smile jag har lokaliserat givaren men inte öppnat backspegeln.
Vart köper man givaren? har försökt att googla mig fram men överallt står det att "denna produkt passar inte min bil"
tongue

Evildan
3 april 2018 ·

elila19 skrev:
smile jag har lokaliserat givaren men inte öppnat backspegeln.
Vart köper man givaren? har försökt att googla mig fram men överallt står det att "denna produkt passar inte min bil"
tongue

Ringt till din lokala märkesrepresentant?

elila19
3 april 2018 · 18 Inlägg

Evildan skrev:

elila19 skrev:
smile jag har lokaliserat givaren men inte öppnat backspegeln.
Vart köper man givaren? har försökt att googla mig fram men överallt står det att "denna produkt passar inte min bil"
tongue

Ringt till din lokala märkesrepresentant?

Ja det är sant smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang