Saab TTID går kall

Rolle90
16 mars 2018 · 221 Inlägg

xtobra skrev:
Låter som en dålig termostat. Hade liknande problem med vår TiD, den öppnade också vid typ 45 C.
Så bara att byta. Man byter hela termostathuset (finns på maptun/speedparts m.f.), sitter relativt lättåtkomlig på kortsidan (mot batteriet) av motorn.

precis beställt ny termostat från maptunparts,  den blåa ventilen, är det för att lufta systemet?
https://www.maptunparts.se/motordelar/k … -ttid.html

Rolle90
22 mars 2018 · 221 Inlägg

Znixer skrev:

MrMaz skrev:

xtobra skrev:

Tror han syftar på att motorn inte blir helt varm utan hjälp av värmaren. Vilket den blir om man har en fräsch termostat. Tar bara lite tid...
Värmaren var standard på 150hk TiD och alla TTiD  vad jag vet.

Standard var det inte men många hade det smile har själv en opel med den motorn och utan värmare blir det kämpigt. Liksom i saaben jag hade.

Det var standard på alla svensksålda 1.9Tid och 1.9TTid. Ingen tvekan på det.

OnT: Byt termostaten, du måste inte ut med batterihyllan men det underlättar kraftigt. Annars är det inga större bekymmer att byta, lite jobb men inte farligt.

bytte termostaten för två dagar sedan

satan va svårt det var att komma åt den undre skruven med mina verktyg, det satt ju en plåt över den med :o
men till slut gick det.

nu går bilen med rätt arbetstemp
dock en fråga - trotts att bilen går med rätt temp så stänger inte tillsatsvärmare av sig, vad kan detta bero på?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2018 · 17 380 Inlägg

Rolle90 skrev:

Znixer skrev:

MrMaz skrev:
Standard var det inte men många hade det smile har själv en opel med den motorn och utan värmare blir det kämpigt. Liksom i saaben jag hade.

Det var standard på alla svensksålda 1.9Tid och 1.9TTid. Ingen tvekan på det.

OnT: Byt termostaten, du måste inte ut med batterihyllan men det underlättar kraftigt. Annars är det inga större bekymmer att byta, lite jobb men inte farligt.

bytte termostaten för två dagar sedan

satan va svårt det var att komma åt den undre skruven med mina verktyg, det satt ju en plåt över den med :o
men till slut gick det.

nu går bilen med rätt arbetstemp
dock en fråga - trotts att bilen går med rätt temp så stänger inte tillsatsvärmare av sig, vad kan detta bero på?

En stilla undran är var tillsatsvärmaren får sin tempsignal ifrån? Sitter den på den kalla sidan så anser värmarens ECU att bilen inte är varm...

Bara en teori. Eller mäter den bara temp inne i bilen?
Monterar bränslevärmare ibland på jobbet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rolle90
22 mars 2018 · 221 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Rolle90 skrev:

Znixer skrev:

Det var standard på alla svensksålda 1.9Tid och 1.9TTid. Ingen tvekan på det.

OnT: Byt termostaten, du måste inte ut med batterihyllan men det underlättar kraftigt. Annars är det inga större bekymmer att byta, lite jobb men inte farligt.

bytte termostaten för två dagar sedan

satan va svårt det var att komma åt den undre skruven med mina verktyg, det satt ju en plåt över den med :o
men till slut gick det.

nu går bilen med rätt arbetstemp
dock en fråga - trotts att bilen går med rätt temp så stänger inte tillsatsvärmare av sig, vad kan detta bero på?

En stilla undran är var tillsatsvärmaren får sin tempsignal ifrån? Sitter den på den kalla sidan så anser värmarens ECU att bilen inte är varm...

Bara en teori. Eller mäter den bara temp inne i bilen?
Monterar bränslevärmare ibland på jobbet.

men jag har mätt med ORD2 läsaren och ECUn visar tempen, så den borde ju känna till det..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2018 · 17 380 Inlägg

Rolle90 skrev:

Hybrid_ skrev:

Rolle90 skrev:

bytte termostaten för två dagar sedan

satan va svårt det var att komma åt den undre skruven med mina verktyg, det satt ju en plåt över den med :o
men till slut gick det.

nu går bilen med rätt arbetstemp
dock en fråga - trotts att bilen går med rätt temp så stänger inte tillsatsvärmare av sig, vad kan detta bero på?

En stilla undran är var tillsatsvärmaren får sin tempsignal ifrån? Sitter den på den kalla sidan så anser värmarens ECU att bilen inte är varm...

Bara en teori. Eller mäter den bara temp inne i bilen?
Monterar bränslevärmare ibland på jobbet.

men jag har mätt med ORD2 läsaren och ECUn visar tempen, så den borde ju känna till det..

Frågan är var Värmarens dator tar sin tempsignal?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rolle90
22 mars 2018 · 221 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Rolle90 skrev:

Hybrid_ skrev:

En stilla undran är var tillsatsvärmaren får sin tempsignal ifrån? Sitter den på den kalla sidan så anser värmarens ECU att bilen inte är varm...

Bara en teori. Eller mäter den bara temp inne i bilen?
Monterar bränslevärmare ibland på jobbet.

men jag har mätt med ORD2 läsaren och ECUn visar tempen, så den borde ju känna till det..

Frågan är var Värmarens dator tar sin tempsignal?

det vet jag dock inte

Znixer
22 mars 2018 · 145 Inlägg

Värmaren tar sin tempsignal från en givare i värmaren. Eberspächer-värmarna i Saabarna startar automatiskt i yttertemperaturer under 8°C (detta värde tar den däremot från ECU) och slår av vid 87-88°C men lampan i instrumentet slocknar inte då den ligger i standby och startar så fort tempen understiger 87-88°C. Så den går inte hela tiden för att lampan i instrumenteringen lyser.

Senast redigerat av Znixer (22 mars 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2018 · 17 380 Inlägg

Znixer skrev:
Värmaren tar sin tempsignal från en givare i värmaren. Eberspächer-värmarna i Saabarna startar automatiskt i yttertemperaturer under 8°C (detta värde tar den däremot från ECU) och slår av vid 87-88°C men lampan i instrumentet slocknar inte då den ligger i standby och startar så fort tempen understiger 87-88°C. Så den går inte hela tiden för att lampan i instrumenteringen lyser.

Då är frågan när TS termostat släpper på kylning alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Znixer
22 mars 2018 · 145 Inlägg

Termostaterna på både Tid och TTid är på 88°C, med andra ord går tillsatsvärmaren tills normal drifttemp uppnåtts.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang