Vågar jag köpa en SAAB?

tiger68
1 april 2018 · 96 Inlägg

Cadillac BLS då kan man ju lika gärna köpa en SAAB 9-3 2,8 T Samma bil rakt igenom utom designen och väghållning som är vansinnigt mycket bättre på SAABen. Cadillacen är byggd i Trollhättan dessutom.
En trevlig bil det också, men inte ett skit sämre eller bättre i motor och låda än SAABen.
Att vissa råkar knäcka flera lådor på sina saabar beror nog på annat än lådorna. Trimmat och fullgasväxlingar, då håller inte ens Lambolådorna efter att ha rullat 20k mil. BMW har sina problem, vanligt mycket vanligt med kardanknutar som ger sig och har man inte verktyg och maskiner så kan man fetglömma att byta knutarna på kardan, bara å byta hela axeln eller pröjsa annat än till märkesverkstad som bara byter hela axeln.
Bussningar slits på alla bilar lika mycket som på SAABarna, samma skit med Volvo 850, V70, V70n, S60, S80, och för att inte tala om alla problem V70n, S60 och S80 har med varningslampor och felkoder när de rullat framåt 30k mil eller mer.
En Mercedes från 99 är minst lika kass som en SAAB från -06.
Tändkassetter går sällan sönder, jag har bara behövt byta 1 på min 9000 som i mina ägor rullade närmare 20k mil, kassetten hade då rullat 33Kmil, tändspolar skjuter på alla andra bilar och det är lika bra att byta allihop samtidigt.
Länkarmsglapp på VAGs bilar 00-10 rena skiten, byt en o byt nästa om 3 månader o nästa o nästa inkl framvagnsinställning varje gång, svindyrt, lika bra att byta alla på båda sidor direkt på dem, annars är snart den första nya kass den också och den onda cirkeln är igång.
Bränslepumparna klarar sig lika bra på SAABarna som på andra bilar, gapa på Bosh ni, Tysk kvalitet, sitter samma pumpar i massor av VAGbilar, i Volvos mfl märken. Så det är bara skitprat om sådana saker.
De som haft störst problem med trasiga pumpar är bilar som körs länge på Bensin och ibland på etanol, och bränslefiltret glöms bort att bytas. Då slammar filtret igen av slaggprodukterna från Bensinen som Etanolen rensar bort. Där är ert lilla problem, kör mer på Etanol i så fall eller skippa den helt. Nu är det ju minst 10% Etanol i alla Bensin, o inte faan drar bilarna märkbart mer heller inte ens enligt EU-körcyklerna, vilka körs på ren Bensin. SAABarna dessutom är de som ger mest effekt med Etanol av alla märken och drar minst extra dessutom.
En 150hk 2.0 T ligger man i 160km/h i timmar med på Autobahn, det går lika bra med en Merca 300 från 99 men ska man ha en 06 så kostar den därefter också, knappast värt pengarna, för kvaliteten på dem är långt mycket sämre än BMWs och knappas bättre än SAABarna, lika vanligt med pixelfel i mercadisplayer som på saabarna, Mitsubishi electronics fel. Fler märken har samma problem, det beror på de limmade foliekablarna.
Som sagt bussningar, styrleder, spindelleder, bromsdelar, bromsrör, slangar det ryker på vilken bil som helst efter 15-20k mil, mer vanligt på små risbrännare redan för 15k mil.

En Honda med 1,4 litersmotor maxar väl ca 16okm/h så den går nog fint i många timmar på Autobahn, eller inte. Annars en bra bil och bra motorer har de också, men de pallar lika dåligt de farterna som SAABen pallar maxvarv på 5an lika länge, men då har fartstoppet slagit till på 230-250km/h om ingen tagit bort det, då kan man räkna med 270-280km/h.
Skulle tro SAABen klarar sig bra i alla fall.
För övrigt sitter samma motorfamilj i OPEL, Cheva och Cadillac, 4cyl som 6cyl.
Folk skäller över alla SAABmotorer även dieslarna på slutet, konstigt att det sitter samma motor i BMW som krånglar lika mkt eller lite som SAABarnas dieslar med de motorerna, dessutom drar SAABarna mindre diesel.
Oilsludge är inget nytt och alla märken har eller har haft problem mellan varven med det genom åren, även gamla motorer från 60 och 70talet hade de problemen, jag hade en Opel med järn6a o den fick oilsludge trots täta oljebyten.
Ingen av mina SAABar har råkat ut för det, dock har jag haft några som varit utsatta för det före min ägo.
Ingen av mina SAABar har fått rasad låda, så det beror nog på hur man använder både koppling gaspedal och växelspak ihop.
Men där det händer mest är bland de som toktrimmat och kör med fulgas och tvärsläpper kopplingen vid start, lite hugg i backen i det läget o det är kört. Det är kört med låda eller andra drivdelar på vilket märke som helst i det läget, handhavandefel säger jag bara.
IC vilket oflyt att den gick sönder, inte vanligt på något märke, Men sker emellanåt lika frekvent på alla märken. Stenskott kan vara orsak ibland, men det råkar alla märken ut för.
Så jag kan nog säga att en -06a med 2,0T på 150hk är rätt ok som bil, man sitter kungligt i sätena fortfarande i toppklass på marknaden trots flera år på nacken, Volvos stolar är numer i samma paritet, men det beror ju på att Volvo både ville dit och samtidigt kunde anställa folk från SAAB som jobbat med stolarna där innan GM sålde.
Ska man åka en sväng med en äldre bil ner i Europa så ska man nog inte räkna med att det fungerar bättre med en Merca eller BMW, Toyota Avensis är rätt ok, men knappast något fartmonster som hakar på en SAAB 2,0T
Kör med huvudet och lite sunt förnuft så håller det.
Då har man en säker  mycket säker bil som ligger stadigt på vägen.
Annars så finns ju Subaru men då kostar de lite mer.

Gör service på bilen innan långresan så går det bra

Evildan
1 april 2018 ·

Pst 1....TS har köpt bil.

Pst 2....En 2006 Avensis Touring 2.0 150hk automat gör 0-100km/h på 9.3s och toppar 205km/h.
En 2006 SAAB 9-5 Sport Kombi 2.0t 150hk automat gör 0-100km/h på 12.5s och toppar 205km/h.

Pst 3....För att Saaben ska acca ifrån avensisen från stillastående krävs det en
9-5 2008 SS 2.3t 210hk aut som klarar sprinten på 9.5s...nej vänta även det är ju långsammare.
En AERO -05 250hk är faktiskt snabbare 0-100km/h än ovan Avensis kombi då Saaben klarar det på 8.5s eller 0.8s snabbare än den trötta Avensisen.

Senast redigerat av Evildan (1 april 2018)

tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

Evildan skrev:
Pst 1....TS har köpt bil.

Pst 2....En 2006 Avensis Touring 2.0 150hk automat gör 0-100km/h på 9.3s och toppar 205km/h.
En 2006 SAAB 9-5 Sport Kombi 2.0t 150hk automat gör 0-100km/h på 12.5s och toppar 205km/h.

Pst 3....För att Saaben ska acca ifrån avensisen från stillastående krävs det en
9-5 2008 SS 2.3t 210hk aut som klarar sprinten på 9.5s...nej vänta även det är ju långsammare.
En AERO -05 250hk är faktiskt snabbare 0-100km/h än ovan Avensis kombi då Saaben klarar det på 8.5s eller 0.8s snabbare än den trötta Avensisen.

SAABen
manuell 150 hk  0-100 på 9,8 toppfart 215km/h Automat 11,6 och toppfart 210km/h
Skulle lätt ta SAABen för Toyotan i alla fall, bättre komfort ligger bättre på vägen när det blir kurvigt.
Tar man en 185hk Automat så blir toppfarten 225 och acc 0-100 på 9,5s
En dito manuell 8,3s och 230km/h
210 hk är nog ovanlig på -06, men 230hk gör automaten 0-100 på 7,3 s och toppar 240km/h
Manuella gör det samma på 6,9 med samma toppfart.

Aeron 250hk gör 0-100 på 8,5s och toppar 250km/h,  manuell  på 6,9 och toppar 250km/h den med.

Sedan får man nog titta på efter 100km/h då lär det hända rätt mycket för efter 70 till150km/h har saab sin största styrka vad gäller den saken. Har dessutom haft ett flertal Avensis som försökt med mig, och de har fått ge upp, de har legat vid sidan på motorvägar men aldrig klarat av att matcha min 2,0t i alla fall.


BTW så har 2005-2006 Avensis 147hk och gör 0-100 på 11,5s med automatl och toppar 195km/h
Med manuell toppar den 205km/h och gör 0-100 på 9,6s
Alltså likvärdiga siffro i acc men skiljer en del i toppfart, så därör Avensisen hänger med i acc 0-100km/h
från 70km/h börjar SAABen knapp in fort på Avensisen, och efter 100km/h så är den avhängd, vid 150 km/h är den 100talet meter efter.

2009 kommer Avensis med 5 hk till samma acc men ökar toppfarten med 5km/h fortfarande långsammare än SAABen.
Avensis 2,2litare toppar 220km/h och klarar 0-100km/h på 8,5s.
Fact is fact!

Desinformation är skunk. Evildan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 488 Inlägg

Bråka på ni, det är min tråd. Kör hårt!

Den jag fick serverad till slut klockar 0-100 km/h på 8.8 sek och toppar 210 km/h. Med automat. På bara 170hk. Saabarna verkar väldigt accelerationsovilliga?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Bråka på ni, det är min tråd. Kör hårt!

Den jag fick serverad till slut klockar 0-100 km/h på 8.8 sek och toppar 210 km/h. Med automat. På bara 170hk. Saabarna verkar väldigt accelerationsovilliga?

Slöa kräk när det inte ska kamikazeväxlas.
Jag för min del begriper inte relevansen med dom uppräknade manuella bilarna alls. Din kimchiraket är betydligt rappare ungefär som en 9-5 AERO med aktuell växellådstyp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 488 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Bråka på ni, det är min tråd. Kör hårt!

Den jag fick serverad till slut klockar 0-100 km/h på 8.8 sek och toppar 210 km/h. Med automat. På bara 170hk. Saabarna verkar väldigt accelerationsovilliga?

Slöa kräk när det inte ska kamikazeväxlas.
Jag för min del begriper inte relevansen med dom uppräknade manuella bilarna alls. Din kimchiraket är betydligt rappare ungefär som en 9-5 AERO med aktuell växellådstyp.

Jo, vem fan över 25 år vill ha manuell? Kör ofta nya Mustang på jobbet och flera av dessa är manuella. Undrar vilka som beställt de bilarna... Hemska att köra. Dieselgrisen var ett panikköp med begränsad budget. Men jag gick ju plus på den efter 8 månader så ok.

Leksaken som inköptes igår klockar 7.7 sek. I originalutförande. Får se om jag kan hitta en app till OBD-läsaren så man får ut korrekta siffror senare när allt grus försvunnit från våra vägar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

BTW åker hellre i min gamla 850GLT från 1992 än en tråkig Avensis (på vägen)
0-100 på 8,6 och toppar 215km/h
Sitter skönare i de stolarna än en 2006 Avensis.
Ligger som ett strykjärn på vägen och när det blir kurvigt lär Avensisen hamna ljusår efter både Volvon och SAAB9-5an.
Tar vi sedan min 2,3t så har Avensisen noll chans Förvisso lite uppgraderad, men bara 185hk, toppar gott och väl 230km/h klockad i den farten, mer fanns, så officiella siffror stämmer inte alltid. Men kan ju bero på bättre luftflöde med min fjädringssättning.
Snart så är det minst 250hk i den och då finns få Avensis som är i närheten ens av de nyare. Fortfarande sämre på vägen när det är kurvigt, allt enligt alla tester som gjorts.

Sedan kan man ju plocka fram gamla SAAB 9000 en betydligt större bil än både 9-5 och Avensis, toppar mer gör 0-100 på 8,5 (170hk) Med en motor som från ny eller nyrenoverad klarar toppfart dygn in och dygn ut i 10.000mil, skulle vilja se Avensis klara det, Bara o glöm.
Bevis se SAAB Talladega. 3st SAABar helt original körde 10.000mil med stopp för tankning, service och däckbyten i ur och skur sol och hetta. dygn efter dygn. en motor hade oturen med en toppackning som snabbt byttes i depån, trots det även den med fantastiska siffror i tid och topphastighet/snittet.
flera gamla rekord sattes av dessa helt omodifierade bilar 1986.
100 000 km     213,299 km/h
Den med toppackningen hade ett snitt på 208km/h.
OBS att snittet är räknat inklusive alla stopp.
Beat it Toyota med en Avensis.
Kan ju säga att ingen annan tillverkare har ens våga tänka på att köra på det sättet.
Det kan man ju undrar varför. De lär inte hålla pall för det är vad de själva säger.
Många från välrenomerade bilföretag har uttalat sig att det var vågat, vi skulle inte våga sätta något på spel med en sådan utmaning. Anledning de tror att deras märke och motorer saknar den hållbarheten.
Tyvärr så har motorerna sedan dess blivit sämre, men det har alla märkens motorer blivit.
En anledning är lågfriktionsmotrerna som orsakar problemen, andra saker finns också som anledning. Bräsnleförbrukningen gör att värme utvecklas i större grad än i gamla motorerna och både kolvar och cylindrar står mindre pall idag än då för det.
Så vem ska bli först att 30+år senare anta utmaningen?
Även 9000 från -94 som jag själv hade som sista 9000 låg bättre på vägen än en modernare Avensis.
Och stolarna är även de sämre i dem.

Superstage då?
Plats 33) Saab 9-3 Turbo Etanol Rally, Robin Sandberg, Växjö, 1.25,69, BB0511
Plats 55) Toyota Celica GT Four -96, Christer Laend, 1.27,65, BS0514 lär ju vara betydligt vassare än Avensis
Plats 97) Saab 900 –96, Anders Alkevad, Hokksund, 1.29,70, BS0623
Plats 99) Saab 9-3 SS 1,8t -03, BSR Svenska AB, Växjö, 1.29,75, BS0414
Fortfarande ingen Avensis i sikte.
Original  Saab 9-5 Aero -02 230 hk 350 nm 1:36,3 6,50 s/98 m 14,65 s/163 km/h
Hittar inget om någon Avensis och tider i Superstage, undra varför.
Besläktade bilar som Audi A4, Skoda Octavia och VW Passat har körts med vanliga standardbilar med mindre hk än de vanligt förekommande trimmade bilarna.
Även SAABar har körts med goda resultat med allt från 150hk med turbo och uppåt. Gamla 900or av olika varianter. Men som sagt Avensisen har jag inte sett på den banan.

caromania Forummoderator
2 april 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bråka på ni, det är min tråd. Kör hårt!

Jag har bullat upp med popcorn och glass.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 488 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Bråka på ni, det är min tråd. Kör hårt!

Jag har bullat upp med popcorn och glass.

Nu kom även Volvo 850 -92 och en SAAB 9000 (Fiaten ni vet) från tiden före Jesus in... Ska jag krocka så fungerar bägge som motpart. Slipper jag få ont :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

Hur som helst så får man mycket bil för pengarna med en SAAB 9-5 -06 lika mkt mil på en BMW eller merca så får ni en -96 årsmodell, och inte ens en -06 känns som så mycket bättre så att det är värt 20-30kkr mer.
Samma gäller flertalet andra märken. kanske 10-15kkr mer som minst och det skiljer lite mellan en 16000 mils SAAB och en som rullat 26000mil.
Har inget emot andra märken, kör själv flera olika, har en Ny Peugeot 2008 den är rapp som fasiken men känns snabbare än vad den verkligen är. bara en liten 1,2 litare med 3 cylindrar och 110hk.Hänger ju nästan med Avensisen.
Med 130hk får Avensisen pisk.

Men hur som helst, helt klart vågar man köpa en 9-5 från -06.
Oplarna säljs ju, Cadillacarna rullar och felen är lika många på dessa bilar, men tråkiga på vägen jämfört med SAABen, och Opeln har sämre stolar, Cadillacen har samma som SAABen. Och de på slutet bygger på XC90 stolarna.
Vad gäller delar så finns det gott om originaldelar, och många av dem är samma som på Opel.
Vad gäller bussningar och sådant så får man räkna med att få byta på vilken bilmodell som helst efter 15000mil.
Och de SAABar jag skruvat med har oftast rullat över 26000mil innan bussningsbyten varit nödvändigt.
Volvo 850/V70/V70n I har lika mycket problem de.
Toyotan har väl samma skit i framvagnen som både SkodaVW och Audis Octavia/ Passat och A4 som är samma chassi som Avensis.

Sedan köper man det man vill, vill man ha en bil med många mil kvar att åka, så står SAABen högt i kurs.
Man skall oavsett märke leta efter fel som är vanliga, för att slippa sådant, och samma fel gäller alla märken mer eller mindre.
Bussningar, bromsar, elfel, rost, missljud i motor, oilsludge/finns på alla märken, växellåda, länkarmar fram o bak, styr och spindelleder, hjullager.
Alla dessa punkter förekommer frekvent på alla märken efter 15000mil och är helt klart vanliga på alla märken efter 25000mil.
Annat som man kanske får med i SAABen för samma pengar är mer utrustning, är en säkrare bil än Avensisen av samma årsmodell, sitter som sagt hellre i både SAAB 9-5 Volvo V70, Opel Vectra, från -06 än Avensisen. Folksams statistik är absolut relevant och opartisk, bygger på verkliga olyckor och tester som Euro Ncap. Sammantaget alltså en mycket bra indikation på vilka bilar som i verkligeheten i motsvarande situation är säkrast att sitta i när olyckan väl är framme.

Väljer men dessutom en Biopower så kan man köra lite miljövänligare med Etanol, sedan får alla som pratar emot Etanol säga vad de vill, det lär ju finnas en rejäl anledning till inblandningen av Etanol i Bensinen.
SAABs 150hk BP Drar 7%mer på E85 och Aeron tar 21% mer, alltså lägre än alla andra märken som har Etanol.
Dessutom erbjuder SAABen fler hk på Etanol än de andra märkena som tappar effekt istället.
Men kör man med Etanol så ska man efter 100talet mil byta bränslefilter, för man vet ju ej hur den innan kört. Etanolet rensar slaggresterna efter Bensin som liknar saltavlagringar, när de väl är borta har man ett riktigt rent system, och just Etanol är basen i flertalet produkter som är till för att rena bränslesystemet, dock betydligt dyrare än Ksprit och ATPflaskorna, och funkar lika bra med 5-15 liter E85 i tanken beroende på kvart eller mer i tanken.
Sedan kan man köra på med Etanol E85, med 1000mils service, vilket alla motorer mår bra av.
Och allt skitsnack om Etanol är mest skrönor, och idag tillverkas Etanol så effektivt så det är ett bra miljöval.

Så jag skulle satsa på en sådan utan tvekan.
Annars hade en vW med gas eller en Volvo dito varit ganska intressant, problemet är dock gastankarna som efter 15år före 2002 och 20år efter 2002 är underkända att användas. Så de bilarna blir tyvärr helt ointressanta, tillverkarna har inga reservtankar att erbjuda och skroten är uteslutet. Att ersätta med en eftermarknadstank är otillåtet. Nja man kan typa om bilen till enbart Bensin, och sedan sätta i en gastank av eftermarknadstyp och typa om den igen. Anledningen är att bilarna är helfordonsgodkända och endas original gäller på original typning.

Muttley
2 april 2018 ·

Haha vad i helvete är detta för tråd.
Om man söker en pendlar bil men får noveller som handlar om superstage och strykjärnsbilar.
Uppå allt så kommer anekdoter om bakelitvolvo upp.

Det handlade om en sleden pendlarbil big_smile     Kul ts ratade slaaben.

tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Bråka på ni, det är min tråd. Kör hårt!

Jag har bullat upp med popcorn och glass.

Nu kom även Volvo 850 -92 och en SAAB 9000 (Fiaten ni vet) från tiden före Jesus in... Ska jag krocka så fungerar bägge som motpart. Slipper jag få ont :-)

9000 är nog ingen kul bil att krocka med ens med moderna bilar ens i samma storleksklass, den klarar man sig bra i fortfarande, sedan får man kanske stå ut med lite större krafter över bältet i 9000.
Att 9000 är en Fiat är trams, för chassit utvecklades ihop med först 4 biltillverkare, Ford hoppade av, sedan Fiat och Alfaromeo.
Både Fiat och Alfan har tunnare plåt i botteplatta, tak och dörrstolpar, mm.
Så att kalla den för Fiaten är ju irrelevant, då det var grunden till chassit som togs fram gemensamt. Att sedan Croman och SAABen har samma former, likadan ruta fram och dörrar som ser likadana ut är en annan sak.

Och som sagt, Avensisen och Octavian är mer lika än SAABen och FIaten. Förresten så har ju även SEAT en modell på det chassit. :-D

Skulle oavsett välja en 9000 före en Avensis och fronta i 100.
Vad anbelangar 850n så pratade jag acc och väghållning. Jämfört Både Avensis och SAABens 2,0t varianter, kommer vi på Aeron så väljer jag vilken som på kurviga vägar Volvo/SAAB. Uteslutet med Avensisen.

caromania Forummoderator
2 april 2018 · 9 296 Inlägg

Svenskt stål?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
2 april 2018 · 4 250 Inlägg

oj de blev riktig omellette du fromage här ser ja,  Vilken hardcore saab entusiast. svårt att hitta en värre båt än volvo 850 tycker ja, slö och känns som en jävla båt/tank när man kör den. Varför skiter alla på sig på mitt jobb så fort en saab kommer in då? vi har ju som så att vi måste kontrollera alla bilar som kommer in, men så fort vi ser nått som saab så spelar alla dumma tills nån av oss måste ta itu me den och kontrollera den, alla på jobbet vet att det kommer vara nått strul me den, så har det alltid varit hos oss iaf.

Nu fram me popcorn^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 488 Inlägg

tiger68 skrev:

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Jag har bullat upp med popcorn och glass.

Nu kom även Volvo 850 -92 och en SAAB 9000 (Fiaten ni vet) från tiden före Jesus in... Ska jag krocka så fungerar bägge som motpart. Slipper jag få ont :-)

9000 är nog ingen kul bil att krocka med ens med moderna bilar ens i samma storleksklass, den klarar man sig bra i fortfarande, sedan får man kanske stå ut med lite större krafter över bältet i 9000.
Att 9000 är en Fiat är trams, för chassit utvecklades ihop med först 4 biltillverkare, Ford hoppade av, sedan Fiat och Alfaromeo.
Både Fiat och Alfan har tunnare plåt i botteplatta, tak och dörrstolpar, mm.
Så att kalla den för Fiaten är ju irrelevant, då det var grunden till chassit som togs fram gemensamt. Att sedan Croman och SAABen har samma former, likadan ruta fram och dörrar som ser likadana ut är en annan sak.

Och som sagt, Avensisen och Octavian är mer lika än SAABen och FIaten. Förresten så har ju även SEAT en modell på det chassit. :-D

Skulle oavsett välja en 9000 före en Avensis och fronta i 100.
Vad anbelangar 850n så pratade jag acc och väghållning. Jämfört Både Avensis och SAABens 2,0t varianter, kommer vi på Aeron så väljer jag vilken som på kurviga vägar Volvo/SAAB. Uteslutet med Avensisen.

Skulle bara kolla om du hade koll på historiken, vilket du hade. Pluspoäng där! Visste inte att SEAT hade en modell! Trodde det var Lancia.

Fronta en 9000 mot en Avensis? Tja. Prova kanske?
En Volvo 850 GLT behöver väl 8.9sek till 100 km/h? En dito automat behöver väl en kafferast till samma hastighet?

Misstänker att det går åt en del popcorn runt om i landet nu...

EDIT: Vi pratar enbart pendlarbilar med automatlåda! Om en STCC-trimmad Opel drar om min är inte av intresse. Men TS: fungerar ACC i din bil? Den kyler alltså? Rätt praktiskt när man pendlar på sommaren. Min kyler utmärkt.

Senast redigerat av Hybrid_ (2 april 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 april 2018 ·

tiger68 skrev:

Evildan skrev:
Pst 1....TS har köpt bil.

Pst 2....En 2006 Avensis Touring 2.0 150hk automat gör 0-100km/h på 9.3s och toppar 205km/h.
En 2006 SAAB 9-5 Sport Kombi 2.0t 150hk automat gör 0-100km/h på 12.5s och toppar 205km/h.

Pst 3....För att Saaben ska acca ifrån avensisen från stillastående krävs det en
9-5 2008 SS 2.3t 210hk aut som klarar sprinten på 9.5s...nej vänta även det är ju långsammare.
En AERO -05 250hk är faktiskt snabbare 0-100km/h än ovan Avensis kombi då Saaben klarar det på 8.5s eller 0.8s snabbare än den trötta Avensisen.

SAABen
manuell 150 hk  0-100 på 9,8 toppfart 215km/h Automat 11,6 och toppfart 210km/h
Skulle lätt ta SAABen för Toyotan i alla fall, bättre komfort ligger bättre på vägen när det blir kurvigt.
Tar man en 185hk Automat så blir toppfarten 225 och acc 0-100 på 9,5s
En dito manuell 8,3s och 230km/h
210 hk är nog ovanlig på -06, men 230hk gör automaten 0-100 på 7,3 s och toppar 240km/h
Manuella gör det samma på 6,9 med samma toppfart.

Aeron 250hk gör 0-100 på 8,5s och toppar 250km/h,  manuell  på 6,9 och toppar 250km/h den med.

Sedan får man nog titta på efter 100km/h då lär det hända rätt mycket för efter 70 till150km/h har saab sin största styrka vad gäller den saken. Har dessutom haft ett flertal Avensis som försökt med mig, och de har fått ge upp, de har legat vid sidan på motorvägar men aldrig klarat av att matcha min 2,0t i alla fall.


BTW så har 2005-2006 Avensis 147hk och gör 0-100 på 11,5s med automatl och toppar 195km/h
Med manuell toppar den 205km/h och gör 0-100 på 9,6s
Alltså likvärdiga siffro i acc men skiljer en del i toppfart, så därör Avensisen hänger med i acc 0-100km/h
från 70km/h börjar SAABen knapp in fort på Avensisen, och efter 100km/h så är den avhängd, vid 150 km/h är den 100talet meter efter.

2009 kommer Avensis med 5 hk till samma acc men ökar toppfarten med 5km/h fortfarande långsammare än SAABen.
Avensis 2,2litare toppar 220km/h och klarar 0-100km/h på 8,5s.
Fact is fact!

Desinformation är skunk. Evildan

Jaaahaa, du menar att det du skriver är fakta. Jag som trodde vi lekte Sean Spicer här.

Då plockar jag ur 1AZ-FSE från en XA20 ur T25 som jag ålade med de siffror en 2AZ-FSE genererar i T25.

Nåväl en automatväxlad T25 med 147hk 2.0 gör 0-100km/h på 9.6s.
http://www.cars-data.com/en/toyota-aven … pecs/47732


Saab 9-5 Sport Kombi 2.0t 2008 - 2010
Gör 0-100km/h på 12.5s.
http://www.cars-data.com/en/saab-9-5-sp … pecs/42711

TS Prius II med 75hk bensinmotor och systemeffekten 111hk gör f.ö 0-100km/h på 10.9s.
http://www.cars-data.com/en/toyota-priu … pecs/48702

Evildan
2 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:

tiger68 skrev:

Hybrid_ skrev:

Nu kom även Volvo 850 -92 och en SAAB 9000 (Fiaten ni vet) från tiden före Jesus in... Ska jag krocka så fungerar bägge som motpart. Slipper jag få ont :-)

9000 är nog ingen kul bil att krocka med ens med moderna bilar ens i samma storleksklass, den klarar man sig bra i fortfarande, sedan får man kanske stå ut med lite större krafter över bältet i 9000.
Att 9000 är en Fiat är trams, för chassit utvecklades ihop med först 4 biltillverkare, Ford hoppade av, sedan Fiat och Alfaromeo.
Både Fiat och Alfan har tunnare plåt i botteplatta, tak och dörrstolpar, mm.
Så att kalla den för Fiaten är ju irrelevant, då det var grunden till chassit som togs fram gemensamt. Att sedan Croman och SAABen har samma former, likadan ruta fram och dörrar som ser likadana ut är en annan sak.

Och som sagt, Avensisen och Octavian är mer lika än SAABen och FIaten. Förresten så har ju även SEAT en modell på det chassit. :-D

Skulle oavsett välja en 9000 före en Avensis och fronta i 100.
Vad anbelangar 850n så pratade jag acc och väghållning. Jämfört Både Avensis och SAABens 2,0t varianter, kommer vi på Aeron så väljer jag vilken som på kurviga vägar Volvo/SAAB. Uteslutet med Avensisen.

Skulle bara kolla om du hade koll på historiken, vilket du hade. Pluspoäng där! Visste inte att SEAT hade en modell! Trodde det var Lancia.

Fronta en 9000 mot en Avensis? Tja. Prova kanske?
En Volvo 850 GLT behöver väl 8.9sek till 100 km/h? En dito automat behöver väl en kafferast till samma hastighet?

Misstänker att det går åt en del popcorn runt om i landet nu...

EDIT: Vi pratar enbart pendlarbilar med automatlåda! Om en STCC-trimmad Opel drar om min är inte av intresse. Men TS: fungerar ACC i din bil? Den kyler alltså? Rätt praktiskt när man pendlar på sommaren. Min kyler utmärkt.

Lancia Thema heter den bilen som delar platta med 164, Croma och 9000.

850 GLT 170hk aut HGV (då vi diskuterar  automater och den SAAB kombi du inte köpte.) 0-100km/h på 10.5s.
http://www.cars-data.com/en/volvo-850-g … pecs/54536

Det är för hlvt långsammare än en Prius III 1.8 136hk som gör sprinten på 10.4s och anses av många vara aaaaaapslö...likväl snabbare än en 850GLT hgv. big_smile
http://www.cars-data.com/en/toyota-priu … pecs/48707

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 488 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

tiger68 skrev:

9000 är nog ingen kul bil att krocka med ens med moderna bilar ens i samma storleksklass, den klarar man sig bra i fortfarande, sedan får man kanske stå ut med lite större krafter över bältet i 9000.
Att 9000 är en Fiat är trams, för chassit utvecklades ihop med först 4 biltillverkare, Ford hoppade av, sedan Fiat och Alfaromeo.
Både Fiat och Alfan har tunnare plåt i botteplatta, tak och dörrstolpar, mm.
Så att kalla den för Fiaten är ju irrelevant, då det var grunden till chassit som togs fram gemensamt. Att sedan Croman och SAABen har samma former, likadan ruta fram och dörrar som ser likadana ut är en annan sak.

Och som sagt, Avensisen och Octavian är mer lika än SAABen och FIaten. Förresten så har ju även SEAT en modell på det chassit. :-D

Skulle oavsett välja en 9000 före en Avensis och fronta i 100.
Vad anbelangar 850n så pratade jag acc och väghållning. Jämfört Både Avensis och SAABens 2,0t varianter, kommer vi på Aeron så väljer jag vilken som på kurviga vägar Volvo/SAAB. Uteslutet med Avensisen.

Skulle bara kolla om du hade koll på historiken, vilket du hade. Pluspoäng där! Visste inte att SEAT hade en modell! Trodde det var Lancia.

Fronta en 9000 mot en Avensis? Tja. Prova kanske?
En Volvo 850 GLT behöver väl 8.9sek till 100 km/h? En dito automat behöver väl en kafferast till samma hastighet?

Misstänker att det går åt en del popcorn runt om i landet nu...

EDIT: Vi pratar enbart pendlarbilar med automatlåda! Om en STCC-trimmad Opel drar om min är inte av intresse. Men TS: fungerar ACC i din bil? Den kyler alltså? Rätt praktiskt när man pendlar på sommaren. Min kyler utmärkt.

Lancia Thema heter den bilen som delar platta med 164, Croma och 9000.

850 GLT 170hk aut HGV (då vi diskuterar  automater och den SAAB kombi du inte köpte.) 0-100km/h på 10.5s.
http://www.cars-data.com/en/volvo-850-g … pecs/54536

Det är för hlvt långsammare än en Prius III 1.8 136hk som gör sprinten på 10.4s och anses av många vara aaaaaapslö...likväl snabbare än en 850GLT hgv. big_smile
http://www.cars-data.com/en/toyota-priu … pecs/48707

Lite roligt att en Prius är snabbare än dito Saab Turbo. Och frun som klagar på att vår Prius är slö... De va la en jävla tur att det inte blev en Saab. Hade ju behövt åka till jobbet 100 minuter tidigare än brukligt (Har en mil dit)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 april 2018 ·

panda666 skrev:
oj de blev riktig omellette du fromage här ser ja,  Vilken hardcore saab entusiast. svårt att hitta en värre båt än volvo 850 tycker ja, slö och känns som en jävla båt/tank när man kör den. Varför skiter alla på sig på mitt jobb så fort en saab kommer in då? vi har ju som så att vi måste kontrollera alla bilar som kommer in, men så fort vi ser nått som saab så spelar alla dumma tills nån av oss måste ta itu me den och kontrollera den, alla på jobbet vet att det kommer vara nått strul me den, så har det alltid varit hos oss iaf.

Nu fram me popcorn^^

Är det inte fördelaktigt att provköra SAABautomaterna? Det tar en jävla tid då dom är sopslöa, förmodligen stannar sliten någonstans några kilometer från arbetsplatsen och du får sitta och slösurfa i väntan på att en kollega ska komma och hämta dig och hemslöjdsprojektet från Trollhättan.
Jag ser bara fördelar för en anställd med fast timlön.

panda666
2 april 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
oj de blev riktig omellette du fromage här ser ja,  Vilken hardcore saab entusiast. svårt att hitta en värre båt än volvo 850 tycker ja, slö och känns som en jävla båt/tank när man kör den. Varför skiter alla på sig på mitt jobb så fort en saab kommer in då? vi har ju som så att vi måste kontrollera alla bilar som kommer in, men så fort vi ser nått som saab så spelar alla dumma tills nån av oss måste ta itu me den och kontrollera den, alla på jobbet vet att det kommer vara nått strul me den, så har det alltid varit hos oss iaf.

Nu fram me popcorn^^

Är det inte fördelaktigt att provköra SAABautomaterna? Det tar en jävla tid då dom är sopslöa, förmodligen stannar sliten någonstans några kilometer från arbetsplatsen och du får sitta och slösurfa i väntan på att en kollega ska komma och hämta dig och hemslöjdsprojektet från Trollhättan.
Jag ser bara fördelar för en anställd med fast timlön.

fast månadslön menar du? vi springer inte direkt och slåss om nyckeln kan ja säga direkt. Den får alltid vänta tills nån stackare blir tvungen att köra den. Dom automaterna ja testkört på 95 har iaf ingen manuel växling på autolådan, minns inte om 93 tomatlådan hade manuell växling, kanske den hade. Men hos oss har de alltid varit nått strul me dom iaf, säkert därför ägaren lämnar in skiten. 93 håller iaf bättre än 95. Men ingen av dom kan ja säga är rolig att köra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang