Dubbla 12" vs enkla 12"

felosargsyan777
29 mars 2018 · 125 Inlägg

Tja.

Jag behöver lite tips när det kommer till att välja mellan dubbla 12" och enkla 12".

Från början vill jag säga att slutsteget är b2 audio zero 3 1x2000:1

Funderar på att köpa ett sånt paket:

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gpxxl12.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gv11 … logga.html

och då har jag 2000W RMS bas i en enkel förstärkt gas låda


eller de här:

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gv21 … ada-2.html (kan inte köpa dubbla förstärkta lådan då får den inte plats i bilen)
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gpx12d1.html

och då har jag 2st 1000W RMS bas i dubbla 12 icke förstärkt gas låda.

Vilka för- och nackdelar finns det, vilken rekommenderar ni mig att ta?

Tack!

Senast redigerat av felosargsyan777 (29 mars 2018)

Bassiehof
29 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Hur vet du att lådan på 58 liter passar till basen? Den finns som paket. https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gpx1 … gKTi_D_BwE

Senast redigerat av Bassiehof (29 mars 2018)

felosargsyan777
29 mars 2018 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:
Hur vet du att lådan på 58 liter passar till basen? Den finns som paket. https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gpx1 … gKTi_D_BwE

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gv21 … gotyp.html

hmm det är sant, det står inget om vilken låda passar till basen. Men borde inte 58l baslåda passar till en 12tummare med 2000rms, med tanke på att GAS har bara de lådorna och de basarna.

Senast redigerat av felosargsyan777 (29 mars 2018)

Bassiehof
29 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Då återstår att se om den andra lådan du länkade till passar till de basarna. Poängen är att du inte ska köpa om du inte vet. Köp ett färdigt paket i så fall.

felosargsyan777
30 mars 2018 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:
Då återstår att se om den andra lådan du länkade till passar till de basarna. Poängen är att du inte ska köpa om du inte vet. Köp ett färdigt paket i så fall.

Grejen är att jag tänker inte köpa nya från butiken utan kolla på blocket o kanske göra nåt byte mot mina MDS XTR basar. Jag frågade för att se vilka för- och nackdelar det finns med dubbla och enkla baslådor.

Bassiehof
30 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Det blir i teorin  3dB högre ljudtryck med två likadana basar. Men eftersom det är två olika basar du jämför får du titta på känsligheten och ta med i beräkningen hur du kopplar de, i 4 eller 1Ohm. Och det är bara början.

Senast redigerat av Bassiehof (30 mars 2018)

felosargsyan777
30 mars 2018 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det blir i teorin  3dB högre ljudtryck med två likadana basar. Men eftersom det är två olika basar du jämför får du titta på känsligheten och ta med i beräkningen hur du kopplar de, i 4 eller 1Ohm. Och det är bara början.

Anledningen att jag inte vill behålla mina MDS är att de har 2x2 talspolar och det inte går o koppla de till 1 ohm och därför lämnar steget 1000W istället för 1600W som basarna kan tåla. Så jag kommer att köpa basar som går o koppla till 1ohm (enkel eller dubbla).

3db är ingen stor skillnad.

kan man koppla en 2x1 ohm till 1 ohm och 2st 2x1 till 1 ohm?

Senast redigerat av felosargsyan777 (30 mars 2018)

it_mutt Avstängd
30 mars 2018 · 10 388 Inlägg

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
Det blir i teorin  3dB högre ljudtryck med två likadana basar. Men eftersom det är två olika basar du jämför får du titta på känsligheten och ta med i beräkningen hur du kopplar de, i 4 eller 1Ohm. Och det är bara början.

Anledningen att jag inte vill behålla mina MDS är att de har 2x2 talspolar och det inte går o koppla de till 1 ohm och därför lämnar steget 1000W istället för 1600W som basarna kan tåla. Så jag kommer att köpa basar som går o koppla till 1ohm (enkel eller dubbla).

3db är ingen stor skillnad.

kan man koppla en 2x1 ohm till 1 ohm och 2st 2x1 till 1 ohm?

Det där kan man ju diskutera...

Senast redigerat av it_mutt (30 mars 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bassiehof
30 mars 2018 · 1 777 Inlägg

it_mutt skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
Det blir i teorin  3dB högre ljudtryck med två likadana basar. Men eftersom det är två olika basar du jämför får du titta på känsligheten och ta med i beräkningen hur du kopplar de, i 4 eller 1Ohm. Och det är bara början.

Anledningen att jag inte vill behålla mina MDS är att de har 2x2 talspolar och det inte går o koppla de till 1 ohm och därför lämnar steget 1000W istället för 1600W som basarna kan tåla. Så jag kommer att köpa basar som går o koppla till 1ohm (enkel eller dubbla).

3db är ingen stor skillnad.

kan man koppla en 2x1 ohm till 1 ohm och 2st 2x1 till 1 ohm?

Det där kan man ju diskutera...

Ja, det krävs dubbelt så mycket effekt för att höja ljudtrycket med 3dB. Men om man inte vet det så...

felosargsyan777
30 mars 2018 · 125 Inlägg

jag hörde om att +3db kräver dubbelt så mycket effekt, men jag vill ju inte bygga värsta ljudsystemet utan jag vill nöja mig med 1500-2000 watt, jag vill ju ha en bra bastryck i bilen och inte skada rutorna big_smile

plus att jag kan få plats med gas fördtårkta lådan där dubbla förstärkta lådan inte får plats och jag orkar inte heller bygga egen.

med en enkel låda har jag mer plats i bagagerummet. jag ser video där folk får värsta bastrycket med en enkel baslåda.

GAS har en bas på 2000w rms 2x1. undrar om man kan koppla den till 1 ohm med en bas eller man måste ha 2 st 2x1 basar för att kunna koppla till 1 ohm?

Senast redigerat av felosargsyan777 (30 mars 2018)

Bassiehof
30 mars 2018 · 1 777 Inlägg

...

Senast redigerat av Bassiehof (30 mars 2018)

felosargsyan777
30 mars 2018 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:
...

nu fick jag svaret smile

Bassiehof
30 mars 2018 · 1 777 Inlägg

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
...

nu fick jag svaret smile

Det fick du för det är luddigt skrivet.

felosargsyan777
30 mars 2018 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
...

nu fick jag svaret smile

Det fick du för det är luddigt skrivet.

Invandrarsvenska, går o brösta ändå,  fast har aldrig haft problem med det här i forumet wink

okej jag ställer bara en fråga. Kan man koppla en bas som har 2x1 talspolar till 1ohm?

Senast redigerat av felosargsyan777 (30 mars 2018)

Bassiehof
30 mars 2018 · 1 777 Inlägg

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:
nu fick jag svaret smile

Det fick du för det är luddigt skrivet.

Invandrarsvenska, går o brösta ändå,  fast har aldrig haft problem med det här i forumet wink

okej jag ställer bara en fråga. Kan man koppla en bas som har 2x1 talspolar till 1ohm?

Det är  just det jag menar. 2x1 vad? Kossor? De brölar lite de med.

Senast redigerat av Bassiehof (30 mars 2018)

felosargsyan777
30 mars 2018 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:

Det fick du för det är luddigt skrivet.

Invandrarsvenska, går o brösta ändå,  fast har aldrig haft problem med det här i forumet wink

okej jag ställer bara en fråga. Kan man koppla en bas som har 2x1 talspolar till 1ohm?

Det är  just det jag menar. 2x1 vad? Kossor? De brölar lite de med.

Du som svarade på min tråd med avancerade kunskaper vet inte vad man menar med ”2x1 talspolar” . Bara för att jag inte nämnde 2x1 OHM talspolar?

Okej kolla här är baselementen som jag är intresserad av:

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gpxxl12.html

den här basen har 2x1 ohm impedans. jag undrar om man kan koppla den till 1 ohm så att mitt steg kan lämna hela 2000watt vid 1 ohm. Om jag till exemple kopplar den till 2 ohm (om det går) då kan steget lämna 1000watt eftersom basen är kopplad till 2 ohm.

så jag frågar igen. En baselemten som har 2x1 ohms talspolar, kan man koppla den till 1 ohm?

om du fortfarande inte förstår min fråga då kan du strunta i det, kan inte förklara på ett bättre sätt...

Bassiehof
31 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Om slutsteget lastas med 1 eller 4 Ohm har betydelse för återgivningen, men jag har inte påstått att basen kan köras i 1 Ohm.

felosargsyan777
31 mars 2018 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:
men jag har inte påstått att basen kan köras i 1 Ohm.

dåså, det var det jag ville veta. Jag hittade faktiskt ett schema och man måste ha 2st såna basar för att kunna köra på 1ohm.

En sista fråga. Jag köpte konsensator och undrar om man kan montera den liggande eller man måste montera den stående?

Bassiehof
31 mars 2018 · 1 777 Inlägg

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
men jag har inte påstått att basen kan köras i 1 Ohm.

dåså, det var det jag ville veta. Jag hittade faktiskt ett schema och man måste ha 2st såna basar för att kunna köra på 1ohm.

En sista fråga. Jag köpte konsensator och undrar om man kan montera den liggande eller man måste montera den stående?

Jag vet.

Kolla manualen.

felosargsyan777
1 april 2018 · 125 Inlägg

Bassiehof skrev:

felosargsyan777 skrev:

Bassiehof skrev:
men jag har inte påstått att basen kan köras i 1 Ohm.

dåså, det var det jag ville veta. Jag hittade faktiskt ett schema och man måste ha 2st såna basar för att kunna köra på 1ohm.

En sista fråga. Jag köpte konsensator och undrar om man kan montera den liggande eller man måste montera den stående?

Jag vet.

Kolla manualen.

Hade jag haft den så hade jag kollat. Köpte på blocket fick ingen manual.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang