Audi's dieselfusk 2015 2016, och chipp

Audi_allroad
9 april 2018 · 79 Inlägg

Har en fråga till de flesta som kör Audi Volkswagen o resterande tyska bilar men främst Audi A4 2.0 tdi,
För ett tag sen gick de ut att tyska bilarna blivit manipulerade vid tillverkning och nu återkallas för kontroll.

Är det någon som gjort detta och märkt någon skillnad på bilen?

Jag har BSR steg 1 i bilen idag, om jag lämnar in bilen gör deras upptatering och åter ställer den till steg 1 hur kan bilen svara ? Säger chippet ifrån för något är anulunda ?

Vid inlämning till Audi fråga dom tydligt om bilen är eller vart trimmad vet inte varför, därför jag ställer dessa frågor.
Känns ju nästan som att något skulle svara ifrån om man skulle lämna in bilen till Audi nu när den är chippad

Eller kan jag neka att lämna in bilen och i så fall va fan händer då?

Eller är det någon som lämnat in bilen och har bilen chippad  berätta gärna hur bilen beter sej isf skulle uppskattas för Audi har ringt mig 5 -7 gånger om att jag ska boka en tid för kontroll.

Presidento Of World
9 april 2018 · 3 324 Inlägg

Skit i att lämna in. Den nya programvaran fördjupar fusket ännu mer (döljs så klart av vag.)

Dessutom kommer EGR och massa annat fucka ur. Dvs inget fixas bara mer fusk. Fast svårare att upptäcka...

Edit: svar på huvudfrågan så JA trimmer försvinner och går troligen inte att få det att funka igen.

Senast redigerat av Presidento (9 april 2018)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Audi_allroad
9 april 2018 · 79 Inlägg

Så det är inget dom kan tvinga en till att göra just när de gäller dom hör jäkla miljözon snacket. Haha alltså vet det är kanske fel ställa att snacka om just miljö grejer men just när de gäller att köra fritt om det där skitet går igenom

Muttley
9 april 2018 ·

Anledningen till att de står parkerade är att amerikanska myndigheter inte godkänt de justeringar som ska göras på bilarna för att de ska klara avgaskraven.

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … n-i-oknen/

Känns som man kan tyda att uppdateringarna suger.  Borde ju kunna lösas inom snar framtid.

Audi_allroad
9 april 2018 · 79 Inlägg

Haha grymt då vet jag de tack för allt.

En annan fråga Ra  blir de nån skillnad på ljudet om man sätter på en sportavgassystemet på en 2.0 tdi?  Funderade på Simons för om jag förstår de rätt så är BSR samma som simons, eller?

Janneutanb
10 april 2018 · 7 271 Inlägg

Hade vag kunnat få bilarna lika miljövänliga som påstått med angiven effekt, bränsleekonomi samt hållbarhet så hade dom gjort det från första början nu valde dom att tumma på miljön för att få dom andra 3.
Så länge dom inte byter ut delar utan bara programmerar om så kommer nån av dom andra kategorier få offra sig för att kunna minska utsläppen .

Lite som att försöka äta kakan och ha den kvar .

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2018 · 13 736 Inlägg

Trimmad försvinner så är det bara.. 
Egr användning ökas från cirka 36% till 80% och brukar dö rätt snabbt

Just nu kan dom inte tvings någon men görs inte tillräckligt många så kommer vag få problem och derför tjatas det om detta..          Det som händer efter uppdateringen är   cirka 10% högre förbrukning  och nämndvärd skillnad i effekt     i ditt fall blir det rejält tydligt.      På min 1.6tdi monterade dom hårdvara oxå   en lyftstyrning i luftburen.    Upplevde en viss skillnad  mellan orginal och uppdaterad orginal.     Nu var min redan uppgraderad med senaste dieselgate programvaran  vid köpet men magiskt råkade den uppdateringen trilla ur min styrenhet igen

Senast redigerat av Growe (10 april 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Audi_allroad
10 april 2018 · 79 Inlägg

Growe skrev:
Trimmad försvinner så är det bara.. 
Egr användning ökas från cirka 36% till 80% och brukar dö rätt snabbt

Just nu kan dom inte tvings någon men görs inte tillräckligt många så kommer vag få problem och derför tjatas det om detta..          Det som händer efter uppdateringen är   cirka 10% högre förbrukning  och nämndvärd skillnad i effekt     i ditt fall blir det rejält tydligt.      På min 1.6tdi monterade dom hårdvara oxå   en lyftstyrning i luftburen.    Upplevde en viss skillnad  mellan orginal och uppdaterad orginal.     Nu var min redan uppgraderad med senaste dieselgate programvaran  vid köpet men magiskt råkade den uppdateringen trilla ur min styrenhet igen

Så kortfattat sagt så ska jag försöka undvika deras uppdatering

Mew
10 april 2018 · 2 157 Inlägg

Peugeot508 skrev:

Growe skrev:
Trimmad försvinner så är det bara.. 
Egr användning ökas från cirka 36% till 80% och brukar dö rätt snabbt

Just nu kan dom inte tvings någon men görs inte tillräckligt många så kommer vag få problem och derför tjatas det om detta..          Det som händer efter uppdateringen är   cirka 10% högre förbrukning  och nämndvärd skillnad i effekt     i ditt fall blir det rejält tydligt.      På min 1.6tdi monterade dom hårdvara oxå   en lyftstyrning i luftburen.    Upplevde en viss skillnad  mellan orginal och uppdaterad orginal.     Nu var min redan uppgraderad med senaste dieselgate programvaran  vid köpet men magiskt råkade den uppdateringen trilla ur min styrenhet igen

Så kortfattat sagt så ska jag försöka undvika deras uppdatering

För din och din bils skull, ja.

AudiJ Avstängd
10 april 2018 · 70 Inlägg

Uppdatera absolut inte programvaran. Du kommer märka en negativ skillnad i prestanda, samt högre förbrukning. Finns ingenting du vinner på det, förutom att du är aningen skonsammare mot miljön.

Presidento Of World
10 april 2018 · 3 324 Inlägg

AudiJ skrev:
Uppdatera absolut inte programvaran. Du kommer märka en negativ skillnad i prestanda, samt högre förbrukning. Finns ingenting du vinner på det, förutom att du är aningen skonsammare mot miljön.

Nej likadant mot miljön fortfarande då programvaran bara döljer fusket ännu mer så det blir svårare att upptäcka.. Ren bull från vag att dom fixat något...

Att göra Att det svårare att upptäcka är inte att fixa problemet.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2018 · 13 736 Inlägg

Presidento skrev:

AudiJ skrev:
Uppdatera absolut inte programvaran. Du kommer märka en negativ skillnad i prestanda, samt högre förbrukning. Finns ingenting du vinner på det, förutom att du är aningen skonsammare mot miljön.

Nej likadant mot miljön fortfarande då programvaran bara döljer fusket ännu mer så det blir svårare att upptäcka.. Ren bull från vag att dom fixat något...

Att göra Att det svårare att upptäcka är inte att fixa problemet.

Nja anledning intill att dom fuskade från början  var att dom ville ha låg förbrukning och då höjd nox utsläppet.   Men nu sänker man nox gas utsläppet genom att köra egr mer vilket kräver mer bränsle för att kompensera effekt förlusten.   Men nox gaserna minskar   men det är inte snällt mot ägarens ekonomi och effekten i bilens motor.     Oxå derför man oftast får lägre förbrukning vid optimering eftersom dom totalt skiter i nox utsläppen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
10 april 2018 · 4 037 Inlägg

Precis som Growe mfl påpekat så ger det dig som privatperson bara problem samt ökad förbrukning.
Jag hade vägrat att uppdatera.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Audi_allroad
10 april 2018 · 79 Inlägg

Men vad kan hända om jag åker in till vag och låter dom sitt  och sen sätter tillbaka BSR optimeringen?

zemet
11 april 2018 · 4 037 Inlägg

Bilen går sämre, drar mer och ditt bsr chipp kanske inte längre fungerar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mack855
11 april 2018 · 1 354 Inlägg

Hört med BSR om dom har erfarenhet av vad som kan hända om du lämnar bort bilen till schaudi?

Audi_allroad
11 april 2018 · 79 Inlägg

Mack855 skrev:
Hört med BSR om dom har erfarenhet av vad som kan hända om du lämnar bort bilen till schaudi?

Kollade med dom och dom säger att dom inte vet bara

Evildan
11 april 2018 ·

Peugeot508 skrev:

Mack855 skrev:
Hört med BSR om dom har erfarenhet av vad som kan hända om du lämnar bort bilen till schaudi?

Kollade med dom och dom säger att dom inte vet bara

BSR verkar vara en ny oseriös aktör på marknaden, en väletablerad seriös firma kan svara på sådant.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april 2018 · 13 736 Inlägg

Evildan skrev:

Peugeot508 skrev:

Mack855 skrev:
Hört med BSR om dom har erfarenhet av vad som kan hända om du lämnar bort bilen till schaudi?

Kollade med dom och dom säger att dom inte vet bara

BSR verkar vara en ny oseriös aktör på marknaden, en väletablerad seriös firma kan svara på sådant.

Dom är snarare smarta.   Dom vill inte avslöja att dom nedgradera programvaran ifall den har dieselgate uppdateringen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
11 april 2018 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Peugeot508 skrev:

Kollade med dom och dom säger att dom inte vet bara

BSR verkar vara en ny oseriös aktör på marknaden, en väletablerad seriös firma kan svara på sådant.

Dom är snarare smarta.   Dom vill inte avslöja att dom nedgradera programvaran ifall den har dieselgate uppdateringen

Att föra sina kunder bakom ljuset förefaller inte så väldigt smart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang