Påfyllning av olja Audi S5 år 2013

spillolja
13 april 2018 · 4 024 Inlägg

jag skulle nog vilja har mer fakta om dom som haft problem med kamkedjan på sina vag-motorer, inte bara seriveintervall >1500mil  utan även oljan som används, skulle inte förvåna mig att problemen är olja med låg viskositet som är boven  tex. 5W-30,  0W-30 etc.  som gör att den inte klarar motorns smörjning när den är genomvarm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
13 april 2018 ·

spillolja skrev:
jag skulle nog vilja har mer fakta om dom som haft problem med kamkedjan på sina vag-motorer, inte bara seriveintervall >1500mil  utan även oljan som används, skulle inte förvåna mig att problemen är olja med låg viskositet som är boven  tex. 5W-30,  0W-30 etc.  som gör att den inte klarar motorns smörjning när den är genomvarm

Du menar att den av VAG använda och rekommenderade oljan kanske inte har tillräckligt goda smörjande egenskaper när motorn har blivit varm? Att företaget inte gjort tillräckligt rigorösa tester gällande detta?

spillolja
13 april 2018 · 4 024 Inlägg

Evildan skrev:
[
Du menar att den av VAG använda och rekommenderade oljan kanske inte har tillräckligt goda smörjande egenskaper när motorn har blivit varm? Att företaget inte gjort tillräckligt rigorösa tester gällande detta?

Det handlar kanske om att bilägaren inte blint ska lita på vad den lokala verkstaden rekommenderar/använder, det ligger lite i deras intresse att maskinen inte håller i all evighet, vare sig det är en fristående eller märkesverkstaden

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
13 april 2018 ·

spillolja skrev:

Evildan skrev:
[
Du menar att den av VAG använda och rekommenderade oljan kanske inte har tillräckligt goda smörjande egenskaper när motorn har blivit varm? Att företaget inte gjort tillräckligt rigorösa tester gällande detta?

Det handlar kanske om att bilägaren inte blint ska lita på vad den lokala verkstaden rekommenderar/använder, det ligger lite i deras intresse att maskinen inte håller i all evighet, vare sig det är en fristående eller märkesverkstaden

Du menar att bilägaren inte ska lita på VAGs serviceplan och oljan som ingår i denna utan på något vis själv ställa upp egna rekommendationer?

spillolja
13 april 2018 · 4 024 Inlägg

Det kan vara så att det är rekomendationerna det är fel på inte motorerna

studerar man manualen för min Golf så är det VW502.00 rekommendation för normalt serviceintervall (<15.000km)
där finns  5w-40, 5w-50 samt 10W-40 att välja på

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
13 april 2018 ·

spillolja skrev:
Det kan vara så att det är rekomendationerna det är fel på inte motorerna

studerar man manualen för min Golf så är det VW502.00 rekommendation för normalt serviceintervall (<15.000km)
där finns  5w-40, 5w-50 samt 10W-40 att välja på

Det är fullt tänkbart att ingen hos VAG har undersökt detta med vilken olja som är lämpligast över 15år av kamkedjeproblem.

caromania Forummoderator
13 april 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

spillolja skrev:
Det kan vara så att det är rekomendationerna det är fel på inte motorerna

studerar man manualen för min Golf så är det VW502.00 rekommendation för normalt serviceintervall (<15.000km)
där finns  5w-40, 5w-50 samt 10W-40 att välja på

Det är fullt tänkbart att ingen hos VAG har undersökt detta med vilken olja som är lämpligast över 15år av kamkedjeproblem.

Nu är det så många halmstrån i mitt synfält att det börjat mörkna...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
13 april 2018 · 4 628 Inlägg

Det byggs i genomsnitt strax över 1000 Skoda Octavia om dagen i fabriken i Mlada Boleslav. 1000 bilar om dagen! Och det är en av de modeller som Skoda bygger. Sen har vi de andra modellerna. Sen har vi de andra märkena i koncernen.
Är det verkligen så konstigt att det är till synes många bilar som krånglar? Ska vi slå ut det i procent jämfört med t.ex Volvo, som bygger 200000 bilar om året, samtliga modeller?

Något säger mig att det kommer skilja till VAGs fördel.

Och fortfarande gäller att inte 100% av VAG är skräp. Den generaliseringen håller inte. Och ni belackare vet egentligen detta.

Det är som att säga att Spanien suger för att man stött på en dryg spanjor när man var på semester där nere...

Senast redigerat av Cuefa (13 april 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zemet
13 april 2018 · 4 038 Inlägg

Evildan skrev:

spillolja skrev:
Det kan vara så att det är rekomendationerna det är fel på inte motorerna

studerar man manualen för min Golf så är det VW502.00 rekommendation för normalt serviceintervall (<15.000km)
där finns  5w-40, 5w-50 samt 10W-40 att välja på

Det är fullt tänkbart att ingen hos VAG har undersökt detta med vilken olja som är lämpligast över 15år av kamkedjeproblem.

Intressant detta. Min kompis A4a 2014 års mod med 1.8l motor fick efter 7k mil bytt kolvar och kolvringar pga att den drack så mycket olja.

Förra veckan kuggade kamkedjan över. 17K mil. Pendantskött och fullservad bil.
Ingen goodwill trots full servicehistorik på auktoriserad verkstad.

Verkstaden försökte dessutom först få honom att köpa en ny motor för 75K.
Efter det kunde dem "nog" laga hans befintliga motor för 45K.

Vi åkte och hämtade den ifrån verkstaden för att riva motorn själva.
Då säger en anställd på verkstaden "Man tycker ju att verkstaden som servat bilen borde ta detta på goodwill"
Bilen har endast varit servad på den verkstaden sedan ny:D

Tror inte han lämnar in något där igen någonsin. 

Men för rättvisans skull så kan man ju inte klandra Audis konstruktörer för att verkstaden gör bort sig.

Däremot att motorn fick bytas eller totalrenoveras efter 7k mil och att kamkedjan går sönder 10K mil senare kan man verkligen klandra dem för.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
13 april 2018 · 4 038 Inlägg

Cuefa skrev:
Det byggs i genomsnitt strax över 1000 Skoda Octavia om dagen i fabriken i Mlada Boleslav. 1000 bilar om dagen! Och det är en av de modeller som Skoda bygger. Sen har vi de andra modellerna. Sen har vi de andra märkena i koncernen.
Är det verkligen så konstigt att det är till synes många bilar som krånglar? Ska vi slå ut det i procent jämfört med t.ex Volvo, som bygger 200000 bilar om året, samtliga modeller?

Något säger mig att det kommer skilja till VAGs fördel.

Och fortfarande gäller att inte 100% av VAG är skräp. Den generaliseringen håller inte. Och ni belackare vet egentligen detta.

Det är som att säga att Spanien suger för att man stött på en dryg spanjor när man var på semester där nere...

Givetvis är inte 100% dåliga och skräp. Men uppenbart tillräckligt många för att ryktet skall börja sprida sig att det är riktig skit.

Samma sak som mercedes hade runt 2000 talet med sina rostproblem.

Eller Volvo S80 T6 för den delen med sina katastrofalt dåliga växellådor.

Eller min bil jag har för nuvarnade, Nissan Navara som rostar av på mitten!

Ryktet har väll inte kommit från ingenstanns och folk har inte helt plötsligt bara börjat hata VAG produkter.

Spanjorer är mohända inte kända för att vara dryga, däremot säger varje person jag pratat med som varit i frankrike att folket där är väldigt dryga och otrevliga.
Antar att det ligger något litet korn av sanning i det då 5-6 personer oberoende av varandra sagt detta till mig.

VAG har uppenbarligen en hel del kvalitetsproblem för stunden men givetvis inte 100% felfrekvens på sina bilar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
panda666
13 april 2018 · 4 250 Inlägg

jösses vad jag har läst sista raderna här, om detta inte ger mig hjärtattack så lär ja leva för alltid. man ska alltså inte lita på vag och serva hur man vill sj, ingen goodwill trots att man servar skiten där under hela dens tid, fortfarande söks det efter bevis och fakta samt statistik då 100 tals har visats och endå räcker det inte^^ börjar spåra ur och blir löjligt. vet faktiskt inte vad jag ska säga mer. har tappat hakan så långt ner att det inte går att hitta den längre.

Evildan
13 april 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

spillolja skrev:
Det kan vara så att det är rekomendationerna det är fel på inte motorerna

studerar man manualen för min Golf så är det VW502.00 rekommendation för normalt serviceintervall (<15.000km)
där finns  5w-40, 5w-50 samt 10W-40 att välja på

Det är fullt tänkbart att ingen hos VAG har undersökt detta med vilken olja som är lämpligast över 15år av kamkedjeproblem.

Nu är det så många halmstrån i mitt synfält att det börjat mörkna...

https://i.pinimg.com/originals/c2/02/af/c202afeadfafe0e6ef61c9f60234b3fe.jpg
Det är någon typ av tysk hobby tydligen att greppa halmstrån.

Senast redigerat av Evildan (13 april 2018)

Muttley
13 april 2018 ·

Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Soulman
13 april 2018 · 1 271 Inlägg

Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Japp du har fel. Jag är inne på min sjätte VAG sedan 2007 och fyller inte på olja mellan service. Räkna om, för ditt exempel gäller inte mig och säker några miljoner fler bilar. Jag måste ha en himla tur som haft bilar som funkar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Japp du har fel. Jag är inne på min sjätte VAG sedan 2007 och fyller inte på olja mellan service. Räkna om, för ditt exempel gäller inte mig och säker några miljoner fler bilar. Jag måste ha en himla tur som haft bilar som funkar.

Soulman. Hur förklarar du all info som kommit fram i källorna? Jag är t ex fortfarande besviken över att ingen kommenterat det Clas Hoffsten sa, som jag citerade tidigare i inlägget. Plus alla andra källor som stöttar det faktum att det är långt ifrån ovanligt att problemet förekommer.

Nästa fråga. Du är inne på din sjätte bil på 11 år. Hur långt hade dessa gått när du bytte in dem? Inget fel att byta bil ofta (förutom det ekonomiska självmordet det betyder,) men det känns inte som om erfarenheten egentligen är så omfattande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
14 april 2018 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:

Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Japp du har fel. Jag är inne på min sjätte VAG sedan 2007 och fyller inte på olja mellan service. Räkna om, för ditt exempel gäller inte mig och säker några miljoner fler bilar. Jag måste ha en himla tur som haft bilar som funkar.

Soulman. Hur förklarar du all info som kommit fram i källorna? Jag är t ex fortfarande besviken över att ingen kommenterat det Clas Hoffsten sa, som jag citerade tidigare i inlägget. Plus alla andra källor som stöttar det faktum att det är långt ifrån ovanligt att problemet förekommer.

Nästa fråga. Du är inne på din sjätte bil på 11 år. Hur långt hade dessa gått när du bytte in dem? Inget fel att byta bil ofta (förutom det ekonomiska självmordet det betyder,) men det känns inte som om erfarenheten egentligen är så omfattande.

känner många som leasar helt nya kärror som lämnar tbax dom efter 2 år typ och fortsätter me nått nytt igen, flera av dom kanske inte hinner uppleva nått negativt då man alltid har helt ny bil som även täcks av garantier ifall nått skulle skita sig så man tycker att hela bil upplevelsen var bra. sen nästa person som får bilen och då den är typ 5-6år gammal och stötter på massa skit. men det har bevisats här 1000 gånger att statistik källor och erfarenheter på jobbet spelar ingen roll. vi som har fått problem me kärrorna ljuger och dom som funkar bra har rätt.

Power-krille
14 april 2018 · 672 Inlägg

Kommer aldrig att få råd att köpa en skaplig premiumkärra, och det ska jag tydligen vara tacksam för smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
panda666
14 april 2018 · 4 250 Inlägg

Visa användare LassetffAntal inlägg4 st
Postad/Inlagd2018-04-10 08:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar: 520 xdrive d -14
Alfa Romeo Spider 85    Hallå, jag har en 520 x drive d -14 som har haft och har en massa fel. Det började med varningslampa för drivlina. Som övergick till motorhaveri vid 14.809 mil. Motorgaranti till 15.000 mil gällde inte bestämde BMW och försäkringsbolaget vägrade betala. Kostade mig ca 100.000 för motorbyte. Nu krånglar adblue och nivåreglering. Hur mycket kommer detta att kosta mig? Missnöjd som fasiken på denna bil.           IP: ...[.115.87]

För er vag ägare att inte säga att ja endast bankar vag, här är en till tysk skrep. Bmw bygger också bra bilar va, NOT. hehe helt otroligt, varning för drivlina o sen pajar motorn.  häromveckan hade ja på jobbet en audi a3 me gasmotor&bensin. svårtstartad och hackade som fan. endast 3tusen mil. 2015 va ja minns. Men jag ljuger säkert nu för ja har inga bevis och statistik kommer audi pojken komma att säga nu.

spillolja
14 april 2018 · 4 024 Inlägg

Puuh !  det är inte lätt att vara ägare till en Quality-Wagen  med alla dessa påhopp

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Power-krille skrev:
Kommer aldrig att få råd att köpa en skaplig premiumkärra, och det ska jag tydligen vara tacksam för smile

Jodå. Skaffa en Lexus. Även de med mer än 10år på nacken håller en hög standard och är framförallt mer bekväma, tystare och även ibland snabbare än de flesta nyare premiumbilar i den klassen vi pratar om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang